با دنیای نقاشی ساختمان و قیمت های آن آشنا شوید

به گزارش اکسپرس بلاگ، اگر قصد نقاشی ساختمانتان را دارید و هنوز آن قدر مطمئن نیستید و شک دارید که چه نوع رنگی را انتخاب کنید، این مقاله می تواند به شما یاری کند. تا چند سال پیش، نقاشی ساختمان عضو جدانشدنی ساخت وساز بود؛ اما امروز با فراوری و وجود فن آوری های جدید و مدرن، این تکنیک جایگزین روش های متعددی مانند کاغذدیواری، دیوارهای کاذب و آماده، استیکرهای آماده و تصاویر قابل شست وشو شده است. با این حال نقاشی ساختمان همچنان یکی از روش های زیباتر کردن خانه های عظیم یا قدیمی بوده و اولین گزینه برای بعضی از مالکان برای بهسازی و بازسازی است. در مطلب امروز به آنالیز انواع رنگ های ساختمانی و معرفی بهترین گزینه برای نقاشی ساختمان پرداخته ایم. اگر به این موضوع علاقمندید با این مطلب همراه ما باشید.

با دنیای نقاشی ساختمان و قیمت های آن آشنا شوید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مزایای نقاشی ساختمان

پوشش دهی بالا، تعویض راحت رنگ تنوع در رنگ و جنس باعث شده است که رنگ ساختمانی در دهه های اخیر به یکی از مصالح پرکاربرد تبدیل گردد. در حال حاضر، انواع رنگ ها با ساختار ضد حریق، ضد صوت و همچنین عایق حرارت و رطوبت به بازار عرضه شده است که هر کدام محبوبیت خاصی نزد صاحبان خانه دارند.

معایب نقاشی ساختمان

شاید مهم ترین عیب رنگ های ساختمانی در ماندگاری آن ها باشد؛ به طورکلی رنگ های ساختمانی روی دیوار و سقف عمر طولانی نداشته و احتیاج به تعمیر و بازسازی دارند. همچنین اجرای آن بسیار تخصصی بوده و هزینه بر است.

چرا رنگ های ساختمانی همچنان محبوبند؟

به طورکلی قسمت های مختلف ساختمان را می توان بارنگ آرایش کرد؛ حتی با ورود فنّاوری های جدید به بازار رنگ ساختمانی، دست معماران و دکوراتورها در به کارگیری این ابزار در بخش های مختلف مانند سرویس های بهداشتی و حمام ها نیز بازتر شده است.

از چه رنگی برای کجا استفاده کنیم؟

به طورکلی هر محصول رنگی برای بخشی از خانه کاربرد دارد؛ به طور مثال رنگ های روغنی برای جاهایی که رطوبت دارد مناسب تر از رنگ های اکرولیکی یا پلاستیکی هستند؛ بنابراین اگر شناختی از مواد ندارید قبل از استفاده از رنگ در بخش های مختلف منزل با یک کارشناس مواد یا دکوراتور مشورت کنید.

معرفی انواع رنگ های ساختمانی

رنگ های ساختمانی بر اساس پایه حلالشان به رنگ های پلاستیکی (حلال آب)، روغنی (حلال تینر و بنزین)، مولتی کالر، پتینه و اکرلیک تقسیم می گردد که هرکدام مزایای و معایبی داشته و دارای قیمت های متفاوتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

رنگ پلاستیک

در وهله اول باید بدانید این رنگ دوام بالایی نداشته و برای بخش هایی از خانه مناسب است که خارج از دسترس باشد. به طور مثال بهترین مکان برای کاربرد این رنگ سقف است. کاربرد این رنگ بسیار راحت بوده و احتیاج به متخصص خاصی ندارد؛ فقط اگر شما بتوانید غلظت این رنگ را تنظیم کنید، می توانید به راحتی با قلم مو بخش وسیعی از دیوار را رنگ آمیزی کنید. البته این رنگ نیز مانند رنگ های دیگر احتیاج به زیرسازی و بتونه کاری دارد؛ بنابراین قبل از آغاز رنگ آمیزی تمام خلل و فرج دیوار را با بتونه پوشانده و با غلتک یا قلم مو رنگ کنید. برای داشتن سطح یکدست از رنگ، باید رنگ آمیزی در یک منطقه را مکرراً تکرار کنید. در کل این رنگ ها برای پوشش سقف ها مناسب بوده و برای پوشاندن نقص ها گزینه بهتری هستند؛ اما دوام کمتری دارند.

مزایای رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک با آب مخلوط شده و بوی نافذی ندارد. همچنین این محصول به سرعت خشک می گردد و به علت مات بودن پوشش دهی مناسبی دارد. از این رنگ می توان در سقف تمام بخش های خانه به جز سرویس بهداشتی و حمام بهره برد.

معایب رنگ پلاستیک

از قلم نیاندازید که این محصول دارای دوام پایین بوده و قابلیت شستشو ندارد؛ بنابراین نباید در بخش های پر رفت آمد، رطوبت پذیر و جرم پذیر استفاده گردد. به دلایل ذکرشده این رنگ برای راهرو، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و اتاق کودک مناسب نیست. همچنین این محصول قابل استفاده روی آهن آلات مثل در و پنجره و نرده نیست.

قیمت رنگ پلاستیک

در حال حاضر قیمت نیم کیلو رنگ پلاستیک 8 هزار تومان، کوارت 13 هزار و 500 تومان، سطلی 59 هزار و 600 تومان و دبه 5/2 کیلویی 136 هزار و 900 تومان است. همچنین قیمت نیم پلاستیک این محصول به صورت سطلی 35 هزار و 300 و قیمت دبه 5/2 کیلویی آن 86 هزار و 300 تومان است. در خصوص هزینه نقاشی ساختمان هم باید بگوییم که دستمزد نقاشی هر مترمربع از ساختمان با رنگ پلاستیک در حدود 7 هزار تومان تا 9 هزار و 500 تومان است.

رنگ های روغنی

رنگ های روغنی یکی از پرکاربردترین رنگ های ساختمانی هستند. این رنگ ها پوشش دهی بسیار بالایی داشته و روی فلزات به خوبی می نشینند و همچنین ضد آب و ضد زنگ نیز هستند. این رنگ ها به سه دسته مات، نیمه مات و براق تقسیم می شوند و درجاهایی که رنگ های پلاستیکی قابلیت اجرا ندارند، قابلیت اجرا دارند.

مزایای رنگ های روغنی براق

این رنگ ها به علت پوشش دهی بالا، دوام و همچنین ماندگاری، انتخاب اول اتاق های پرکاربرد است. همچنین این رنگ برای رنگ آمیزی در و پنجره نیز کاربرد داشته و طیف رنگی بسیار بالایی دارند؛ بنابراین اگر به دنبال در یا دیوار براق و شفاف هستید به سراغ رنگ های روغنی براق بروید.

معایب رنگ های روغنی براق

از معایب این رنگ ها انعکاس بسیار بالای نور و معین تر کننده ایرادهای گچ کاری یا زیرسازی دیوار و سقف است؛ بنابراین برای داشتن پوشش رنگی یکدست، باید زیرسازی این محصول به درستی انجام گیرد.

مزایای رنگ های روغنی مات

رنگ های روغنی مات، دقیقاً برعکس نوع براق آن است و نور را منعکس نمی نماید و ایرادهای زیرسازی را نشان نمی دهد.

معایب رنگ های روغنی مات

از معایب این رنگ ها این است که مثل رنگ های براق، صد در صد قابل شست وشو نبوده و به راحتی نمی توان آن را پاک کرد و جای دستمال روی دیوار باقی می ماند، از معایب بعدی این است که پوشش کمتری دارد و بوی آن نسبت به رنگ براق بیشتر است. البته نوع نیمه مات این محصول نیز وجود دارد که بسیار کم کاربرد است.

قیمت رنگ روغن

در حال حاضر قیمت ربعی رنگ روغنی براق 5 هزار 700 تومان، قیمت سایز نیم کیلویی این رنگ 10 هزار و 900، قیمت کوارت 21 هزار و 850 تومان و قیمت نوع گالنی آن 82 هزار و 800 تومان است.

همچنین قیمت کوارت رنگ روغنی مات روشن و تیره به ترتیب 20 هزار و 500 و 16 هزار و 500 تومان است. قیمت نیمه براق این محصول نیز از 18 هزار و 500 تا 69 هزار تومان است.

قیمت نقاشی ساختمان هر مترمربع رنگ روغنی هم از 7 هزارتا 9 هزار و 500 تومان است.

رنگ مولتی کالر

مولتی کالرها روی تمام سطوح کاربرد دارند و پوشش دهی این رنگ ها بسیار بالا بوده و موردعلاقه دکوراتورها است. البته کاربرد این رنگ احتیاج به تخصص های خاصی دارد. این رنگ ها جوابگوی تمام سطوح از گچ تا سیمان، بتون، آهن، آلومینیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی، پلاستیک هستند.

مزایای مولتی کالر

این محصول با بافت نازک و یکدستی که ایجاد می نماید، تمام ایرادهای دیوار را پوشش داده و سطح صافی را برای بیننده به جا می گذارد. همچنین ازآنجا که آلودگی هایی مانند چربی و دوده را جذب نمی نماید، برای محیط های پرترافیک یا پررفت وآمد مانند راه پله ها، آشپزخانه و دستشویی بسیار مناسب است. این محصول قابلیت ترمیم بالایی نیز دارد و در مدت کوتاهی خشک می گردد، بدون بو بوده قابلیت اجرا روی تمام سطوح بدون رنگ پریدگی و زرد شدن را دارد.

معایب مولتی کالر

کاربرد سخت و همچنین قیمت بالای اجرا از معایب این محصول است.

قیمت رنگ مولتی کالر

در حال حاضر قیمت این محصول از 46 هزار تومان با بالا است. قیمت نقاشی ساختمان هر مترمربع با رنگ مولتی کالر از 8 هزارتا 10 هزار تومان است.

رنگ بلکا

این محصول شیک و به روز با کاربرد آسان و بسیار باصرفه برای خیلی از مردم شناخته شده است. این محصول توانسته در طی سال های اخیر، جایگزین کاغذ دیواری و رنگ های معمولی گردد. این رنگ در واقع نوعی پوشش سلولزی است که از الیاف طبیعی همچون پنبه ساخته شده است.

مزایای رنگ بلکا

در وهله اول بلکا احتیاج به زیرسازی نداشته و عیوب دیوار و سقف را نشان نمی دهد. کاربرد آن راحت و به سرعت قابل اجرا است. این محصول عایق حرارت و برودت بوده و تا حدودی در برابر رطوبت عایق است. به راحتی با کف شامپو فرش می توان آن را شست و با رزین های مخصوص می توان آن ها را ضد آب کرد. همچنین رنگ بلکا عایق رطوبت است، ترک نمی خورد و ترمیم آن بسیار راحت است.

معایب رنگ بلکا

شاید عظیم ترین معایب آن ساختار فیزیکی این کالا باشد که از نگاه بعضی از مردم حالت سنگین و کلاسیکی ندارد.

قیمت و هزینه اجرا رنگ بلکا

قیمت فروش مواد اولیه بلکا (پودر بلکا - خمیر بلکا) هر کیلو پودر بلکا 10 هزار تومان است. این پودرها دربسته بندی های 5 و 10 کیلویی ارائه می گردد. این رنگ احتیاج به چسب رزینی دارد و قیمت هر لیتر از چسب رزینی این محصول 40 هزار تومان و ماله مخصوص بلکا 25 هزار تومان است. هزینه و قیمت هر مترمربع نصب بلکا در حدود 7 هزار و 900 تومان است.

پتینه

پتینه جز رنگ های بسیار کم هوادار برای رنگ آمیز داخل خانه است؛ اما این ابزار به شما خلاقیت، ذهن زیبا و محیط شخصی ارائه می دهد؛ بنابراین اگر به درستی از این رنگ بهره ببرید، می توانید مکانی کاملاً شخصی برای خودتان داشته باشید.

مزایای پتینه

از مزایای پتینه نسبت به رنگ های ساده عموماً بیشتر است، پتینه صد در صد قابل شست وشو است و روی هر سطحی قابل اجراست، نسبت به رنگ های ساده مانند سفید دیرتر کثیفی و غبار را نشان می دهد و پایداری آن تا زمان تعویض رنگ مورد نظر است.

معایب پتینه

اجرای پتینه مشکل و پرهزینه است. علاوه بر آن قیمت پینه نیز بالاتر از رنگ های معمولی و عرف است. قیمت اجرای هر مترمربع از پتینه بالای 10 هزار تومان بوده و قیمت رنگ پینه نیز از 8 تا 20 هزار تومان است.

رنگ اکرلیک

این رنگ ها بسیار متنوعند و برای ایجاد بافت در سطوح بسیار مناسبند، چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می شوند، رنگ اکرلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح قابل اجراست، این رنگ ها به دلیل دارا بودن پایه آب به رنگ های روغنی ارجحیت دارند. این نوع رنگ در تمام رنگ ها و انواع مات، براق و نیمه براق عرضه می شوند؛ اما نسبت به رنگ های روغنی از قیمت کمتری برخوردارند.

مزایای رنگ اکرلیک

سرعت کار بالا، دوام و پوشش دهی بسیار خوب، قابل شست وشو با انواع شوینده ها و ضدعفونی کننده ها از مزایای استفاده از رنگ های آکرلیک است. این رنگ ها بدون بو هستند و در برابر زردی و رنگ پریدگی مقاوم هستند. همچنین جایگزین قطعی برای انواع رنگ های روغنی به شمار می آیند.

معایب رنگ اکرلیک

این رنگ ها برای همه جا و هر مکانی مناسب نبوده و ایجاد طیف رنگی در آن بسیار سخت و احتیاجمند اخذ مشاوره از استادکاران است.

قیمت رنگ اکرلیک

قیمت رنگ آکریلیک براق در طیف های مختلف به صورت کوارت 14 هزار و 880 تومان، به صورت گالن 59 هزار تومان و به صورت حلب 293 هزار تومان است. هزینه اجرای آن هم از 8 تا 10 هزار تومان برای هر متر مربع است.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2747

به "با دنیای نقاشی ساختمان و قیمت های آن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دنیای نقاشی ساختمان و قیمت های آن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید