تشدید تنش بر سر سدالنهضه و دستور آماده باش به نیروهای مصری

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم، محمد زکی وزیر دفاع مصر توان ارتش مصر را به رخ هر آنکه سودای تعدی به مصر را داشته باشد، کشید.

تشدید تنش بر سر سدالنهضه و دستور آماده باش به نیروهای مصری

وی اضافه نمود: ارتش مصر توان دفاع از کشور و حمایت امنیت آنرا دارد. این ماموریت مقدسی است که آمادگی جنگی را طلب می کند.

وزیر دفاع مصر تاکید کرد: این ماموریت ایجاد نیروی قوی که توان مقابله با چالشها را داشته باشد، طلب می کند.

زکی گفت: ارتش مصر از نیروی سلحشور و توان رزمی و سلاح مدرن برخوردار است.

وزیر دفاع مصر گفت: ارتش مصر توان بازدارندگی در برابر هر آنکه سودای آسیب رساندن به امنیت مصر و مقدرات ملت مصر را داشته باشد، را دارد.

زکی از فرماندهان و افسران ارتش این کشور خواست که آماده باشند.

این درحالی است که قبلا سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت در صورتی که بر سر آبگیری سد النهضه توافقی حاصل نشود، مصر از تمام ابزارهای در دسترس خود برای حراست از منافع خود استفاده خواهد کرد.

شکری روز پنج شنبه پس از نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد پرونده سد النهضه گفت که مصر به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند است، اما همزمان، مصر منافع شهروندان خود، معیشت آنها را به رسمیت شناخته و با تمام ابزارهای موجود و در دسترس خود از آنها دفاع خواهد کرد.

شکری گفت که وی انتظار دارد شورای امنیت برای سوق دادن مصر، اتیوپی و سودان به سمت دستیابی به یک توافقنامه الزام آور قانونی برای تنظیم عملیات آبگیری این سد با آب، از دیپلماسی پیشگیرانه استفاده کند.

بحران سد النهضه در سایه پافشاری اتیوپی بر اعلام آغاز مرحله دوم آبگیری سد آن هم بدون دستیابی به یک توافق با مصر و سودان، وارد مرحله جدیدی از تنش بی سابقه میان سه کشور مذکور شده است. تاکید مصر بر موضع خود از یک سو و کوتاه نیامدن مقام های اتیوپی مبنی بر آبگیری کامل سد النهضه بحران کنونی را وارد مرحله تازه ای کرده است.

مصر و سودان تنها خواهان دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام آور مخالفت می ورزد و بر اکتفا به اصول غیر الزام آور و ارشادی اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر اندازه آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15293

به "تشدید تنش بر سر سدالنهضه و دستور آماده باش به نیروهای مصری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید تنش بر سر سدالنهضه و دستور آماده باش به نیروهای مصری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید