تصور عربستان از فعالیت های ایران در یمن فعال مایشاء است، در حالیکه تصمیم گیر نهائی خود یمنی ها هستند

به گزارش اکسپرس بلاگ، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تصور عربستان سعودی از فعالیت های ایران در یمن آن است که جمهوری اسلامی در یمن فعال مایشاء است در حالی که چنین چیزی نیست و ایران تنها هم پیمان یمن محسوب می گردد و تصمیم گیر خود یمنی ها هستند.

تصور عربستان از فعالیت های ایران در یمن فعال مایشاء است، در حالیکه تصمیم گیر نهائی خود یمنی ها هستند

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد پیشروی های یمن در جنگ با عربستان و به ویژه در مارب و تاثیر مذاکرات ایران و عربستان بر رد و بدل امتیاز در این حوزه گفت: عربستان به دنبال این است که جمهوری اسلامی انصارالله یمن را قانع کند که آن ها به سمت مارب نروند و در مقابل امتیازاتی را در عرصه منطقه برای محور مقاومت قائل گردد.

وی ادامه داد: به این معنی که عربستان فضای یمن را از دست ندهد، اما در مقابل محور مقاومت اهرم لبنان را به دست بگیرد.

*تصور عربستان از فعالیت های ایران در یمن فعال مایشاء است/ در حالیکه تصمیم گیر نهائی خود یمنی ها هستند

رضوی توضیح داد:، اما اینکه در عرصه میدانی چه قدر این موضوع به نتیجه برسد بحث مهمی است. تصور عربستان سعودی از فعالیت های ایران در یمن آن است که جمهوری اسلامی در یمن فعال مایشاء است در حالی که چنین چیزی نیست و ایران تنها هم پیمان یمن محسوب می گردد و تصمیم گیر خود یمنی ها هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: نگاه آن ها به ایران در یمن مانند نگاه آمریکا به متحدانش در منطقه است که هرچه آمریکا بگوید بی، چون و چرا اجرا می نمایند، اما ایران این گونه نیست و حتی در قبال حزب الله که هم پیمان قدیمی ما محسوب می گردد نیز این گونه عمل نمی کنیم، چه برسد در مورد یمن که مثلا ایران دستوری صادر کند و آن ها بی، چون و چرا بپذیرند و آن را عملیاتی نمایند.

*االقای رسانه های سعودی مذاکره ایران برای امتیاز گیری و توقف انصار الله است

وی با اشاره به اینکه روابط بین ایران و انصارالله یمن یا حزب الله لبنان به صورت یک توافق دو طرفه است، گفت: عربستان سعودی این مسئله را بیشتر به خاطر افکار عمومی ایران و یمن مطرح می نماید که بگوید جمهوری اسلامی ایران امتیاز گرفت و یمن را فروخت. در حقیقت این عمل یک نوع اقدام تخریبی برای آینده است لذا در رسانه هایشان این طور القا می نمایند که ایران مذاکره می نماید که امتیاز بگیرد و یمنی ها را متوقف کند این ادبیات سعودی و متحدان منطقه ای او است و ما نباید اسیر آن شویم.

*ایران اهرمی برای متوقف کردن انصار الله ندارد

رضوی ادامه داد: ایران اساسا در متوقف کردن یمنی ها اهرمی ندارد این در حالی است که ادبیات مقاومت این است که عربستان سعودی از یک طرف مجبور به مذاکره با ایران شد برای اینکه میدان یمن را از دست ندهد و از طرفی دیگر در عمل و در میدان جنگ از یمن شکست خورده است و برای اینکه این شکست عظیم نگردد مجبور به حضور در پای میز مذاکره با ایران شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: انصارالله در میدان مارب در حال پیروزی است و این شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چون از یک طرف شهری مرکزی و استراتژیک است که منابع نفتی یمن در آنجا قرار گرفته است و از طرف دیگر آخرین نقطه مهمی است که در اختیار هم پیمانان عربستان قرار گرفته است که اگر سعودی ها آن را از دست بدهند تقریبا چیزی برایشان باقی نمی ماند.

وی در انتها اعلام نمود: تجربه نشان داده سعودی ها در شرایطی که میدانی را از دست می دهندبدون احتیاج به مذاکرات پیچیده، امتیاز را روی میز می گذارند و لذا باید تا رسیدن به آن لحظه شکیبا بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13933

به "تصور عربستان از فعالیت های ایران در یمن فعال مایشاء است، در حالیکه تصمیم گیر نهائی خود یمنی ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصور عربستان از فعالیت های ایران در یمن فعال مایشاء است، در حالیکه تصمیم گیر نهائی خود یمنی ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید