راه چاره حل مشکل بنزین و برون رفت لبنان از بحران

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: روز پنجشنبه 22 اکتبر 2020، میشل عون، رئیس جمهور لبنان، پس از ملاقات و رایزنی با جریان های مختلف مجلس، سعد حریری را مأمور تشکیل کابینه تازه لبنان کرد. با این تصمیم، وظیفه بسیار دشواری به حریری محول شده است. این سیاستمدار 50 ساله که از سال 2016 رئیس دولت لبنان بود، در ژانویه 2020 تحت فشار افکار عمومی و اعتراضات سراسری علیه فساد و ناکارآمدی، از مقام خود کنار گرفت.

راه چاره حل مشکل بنزین و برون رفت لبنان از بحران

حسان دیاب، جانشین حریری، ماه اوت همین سال و پس از انفجار بندر بیروت، استعفا کرد. سپس مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان مأمور تشکیل کابینه شد اما او هم چند هفته بعد به دلیل اختلافات و رقابت های درون جناحی، از وظیفه تشکیل دولت عذرخواست. از آن موقع تا به امروز هنوز به دلیل اختلافات به ویژه میان میشل عون و سعد حریری، کابینه تازه لبنان تشکیل نشده است.

علل تشکیل نشدن دولت

در کنار فساد و اختلاس بعضی مقامات لبنانی، دخالت های آمریکا، عربستان و فرانسه و نگاه غیرملی حریری موجب تشکیل نشدن دولت لبنان شده است و شرایط ویژه این کشور حکایت از آن دارد که نمایندگان مجلس این کشور باید به سرعت با اتخاذ یک رویکرد تازه و حتی تغییر در بعضی سیاست ها و افراد اقداماتی را انجام دهند تا لبنان بتواند با پشت سر گذاردن مسائل فعلی به کشوری آباد و با امنیت تبدیل گردد.

علاوه بر همه اینها واقعیت های اقتصادی و اقتصادی لبنان در نقطه خطرناکی واقع شده است و حتی اگر همین امروز دولت تشکیل گردد حل همه مسائل به زمان زیادی احتیاج دارد اما در هر صورت حضور یک دولت مستقل و پایدار برای آغاز رسیدگی به این بحران ها و جلوگیری از تشدید آنها لازم و لازم است.

به نظر می آید هیچ ابتکار خارجی برای برون رفت لبنان از رکود سیاسی کنونی به جز ابتکار مورد پیشنهاد فرانسه مطرح نیست و همچنان گروه های لبنانی بدون توجه به منافع ملی و البته خشم فزاینده مردم از تداوم اوضاعِ به شدت نابسامان موجود به سهم خواهی های حزبی ادامه می دهند.

سناریوی استعفای حریری

میشل عون چندی قبل از سعد حریری خواست در صورتی که ناتوان از تشکیل دولت نجات ملی است، اعلام کناره گیری نموده تا راه را برای ورود شخصیت های توانمند باز کند بعلاوه گروه های همسو با عون در مجلس هم درخواستی مشابه از حریری مطرح نموده اند.

این سناریو که مورد نظر عون، جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل داماد وی و بعضی گروه های هم پیمان با آنهاست، با مخالفت شدید حریری روبرو شده است که بنا به رأی اکثریت مجلسی و هم حمایت های منطقه ای و بین المللی در تشکیل دولتی به ریاست خود اصرار دارد.

بعلاوه قانون اساسی لبنان و میثاق ملی هیچکدام، نخست وزیر مأمور تشکیل دولت را ملزم به کناره گیری نمی نمایند و هیچ محدودیت زمانی برای تشکیل دولت قائل نیستند و فرایند تشکیل دولت تازه می تواند ماه ها و سال ها به طول بینجامد بدون اینکه هیچ الزامی برای کناره گیری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه یا تسریع در فرایند آن وجود داشته باشد لذا رئیس جمهور این کشور در این باره هیچ قدرتی برای اعمال نظر بر وی ندارد و تنها خود نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه می تواند در این باره تصمیم گیری کند، حریری هم بارها اعلام نموده که استعفا نخواهد داد.

بحران بنزین در لبنان

در سایه کمبود ارز برای واردات فرآورده های نفتی، انتظار در صف های طولانی برای سوخت گیری خودروها به بخشی از زندگی روزمره شهفرایندان لبنانی تبدیل شده است.

در حالی که اغلب صندلی های سوخت در لبنان به دلیل نبود فرآورده های نفتی تعطیل شده است، شهفرایندان لبنانی به محض اطلاع از فعالیت پمپ بنزین های به جای مانده سریعاً برای پر کردن باک خودروهایشان به همراه ظروف پلاستیکی به آنجا هجوم می آورند.

کمبود سوخت به ویژه بنزین و دیزل یکی از وجوه بحران اقتصادی و اقتصادی روزافزون در لبنان است که تقریباً از یک و نیم سال پیش تشدید شده است.

نسخه دبیرکل حزب الله برای حل مشکل بنزین

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان عصر روز آدینه در سخنرانی خود گفت که لبنان می تواند از ایران و یا دیگر کشورها مشتقات نفتی به ویژه سوخت بنزین و مازوت وارد کند و حزب الله از آن حمایت می نماید.

سید حسن نصرالله چندی پیش هم برای حل بحران سوخت به ویژه بنزین و مازوت در لبنان پیشنهاد نموده بود که این کشور از جمهوری اسلامی ایران سوخت وارد کند.

او با حمایت از تصمیم دولت لبنان برای واردات سوخت، گفت: گزینه مطلوب حل نهایی مشکل سوخت است و برهمین اساس باردیگر تاکید می کنم در این شرایط مجبور هستیم مشتقات نفتی از جمله بنزین و مازوت از ایران خریداری و وارد کنیم. مقدمات اداری و لجستیکی برای واردات بنزین و مازوت از ایران و توزیع آن بین شهفرایندان لبنانی در روزهای اخیر با موفقیت فراهم شده است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه بعضی بعد از پیشنهاد من برای واردات بنزین از ایران، سخیفانه گفتند و نوشتند که چگونه می خواهید از ایران بنزین و مازوت وارد کنید؟ اصلاً در ایران بنزین و مازوت وجود دارد؟ اعلام نمود: مشکل در لبنان است، کسانی که مدعی درک همه چیز از سیاست، استراتژی، مسائل نظامی، امنیتی، اقتصادی، اقتصادی و بهداشتی هستند، با احترام به همه آنها بهتر است بگوییم، چیزی از مسائل جهان نمی دانند.

وی در همین حال به کسانی که می گویند اگر از ایران بنزین و مازوت وارد کنیم، لبنان با تحریم های آمریکا روبرو می گردد، گفت: همه مدعی قدرت، آرامش و رفاه لبنان و لبنانی ها هستند، خیلی خوب پیشنهاد ما وارد کردن مشتقات نفتی از ایران است که با ما دوست می باشد، ما با سوریه و عراق هم دوست هستیم و از این طریق می توانیم منافع لبنان و ملت لبنان را تأمین کنیم، حالا شما هم با آمریکا، فرانسه، اروپا، سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دوست هستید و از این دوستی برای تأمین منافع لبنان و لبنانی ها بهره ببرید.

دبیرکل حزب الله اضافه کرد: می گوئید حزب الله اگر از ظرفیت دوستان خود استفاده کند لبنان با تحریم روبرو می گردد، پس یک هیأت تشکیل دهید و به عربستان و دیگر کشورهای دوست خود برای خرید بنزین و مازوت با لیره لبنانی و نه دریافت رایگان بفرستید و ما هم برای موفقیت شما دعا می کنیم و اولین تأیید نماینده، حمایت نماینده و تبریک گوینده به شما حزب الله خواهد بود. این کشورها که دوستان آمریکا هستند و آنها و لبنان را تحریم نمی نماید. بفرمائید آغاز کنید اما چرا فقط تماشاچی سختی ها و مسائل صبح و عصر مردم لبنان در پمپ های بنزین و شاهد تیراندازی ها و حوادث خونین هستید، آیا فقط وظیفه دارید انتقاد و حمله و تسویه حساب کنید؟

کارشکنی آمریکا

دورثی شیا سفیر آمریکا در بیروت در تبادل نظر با برنامه اینجا بیروت شبکه تلویزیونی لبنانی التازه با صراحت گفت که واردات سوخت و بنزین از ایران راه چاره لبنانی ها برای حل بحران سوخت در این کشور نیست.

وی که در این مصاحبه همه تلاشش ایران هراسی و تحریک لبنانی ها علیه محور مقاومت به ویژه حزب الله و همپیمانان آن بود، گفت که به جای واردات سوخت از ایران راه چاره های بهتر و بیشتری برای لبنانی ها وجود دارد.

دورتی در همین چارچوب مدعی شد که ایران دنبال دولتی در لبنان است که تابع آن باشد و برنامه های ایران را اجرا کند.

راه چاره دولت لبنان برای حل مشکل بنزین و سوخت

حسان دیاب نخست وزیر دولت عهده دار امور لبنان اعلام نموده است که برای تأمین سوخت شهفرایندان لبنانی در سه ماه آینده با موافقت ژنرال میشل عون رئیس جمهوری، براساس پیشنهاد وزیر دارایی یک تصمیم استثنایی اتخاذ شده و بر اساس آن اجازه واردات سوخت بر اساس برابری یک دلار در مقابل 3900 لیره لبنانی به جای 1500 لیره صادر شده است.

روزنامه الجمهوریه لبنان هم روز شنبه نوشت که این دست اقدامات راه چاره بحران کمبود بنزین و مازوت نیست و به قاچاق سوخت دامن می زند و بنابراین دولت لبنان نمی تواند به این تصمیم افتخار کند.

چاره لبنان برای ممانعت از تسریع در فروپاشی چیست؟

در سایه تحولات لبنان و اهداف ناهمساز و متناقض گروه های سیاسی لبنان و عدم آمادگی شان برای امتیازدهی متقابل، تنها تهدیدات ضمنی فرانسه برای افزایش فشار بر این گروه ها و احتمال اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه شان برای برون رفت از این بحران و تشکیل دولت تازه به جای مانده است.

دولتی باید تشکیل گردد که قادر به بازیابی اعتماد داخلی و بین المللی باشد و بتواند بحران پیچیده و چندلایه این کشور از بدهی های خارجی گرفته تا اوضاع نابسامان معیشتی، بهداشتی، امنیتی و سیاسی را حل و فصل کند و اصلاحات مورد درخواست نهادهای بین المللی را جامه عمل بپوشاند. در غیر این صورت تنها راه پیش روی مردم لبنان حرکت به سمت تحرکی فراگیر علیه دستگاه حاکمه است تا بتوانند با برچیدن ساختار کنونی، طرحی نو دراندازند و با تشکیل نظام سیاسی به دور از سهم خواهی ها و بر اساس اصل شایستگی، اصلاحات مورد احتیاج را به پیش ببرند و لبنان را از شرایط اسفبار کنونی خارج نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15401

به "راه چاره حل مشکل بنزین و برون رفت لبنان از بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره حل مشکل بنزین و برون رفت لبنان از بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید