تهیه اطلس خوراک ایرانی و تعریف راستا گردشگری مخصوصِ خوش خوراک ها، دورخیز ایران برای ورود به گردشگری غذا

به گزارش اکسپرس بلاگ، گردشگری خوراک از جمله حوزه های گردشگری خلاق است که گردشگران صرفا برای کسب تجربه و خلاقیت و چشیدن طعم غذاهای ملل مختلف سفر می نمایند و ایران نیز میخواهد با تکمیل اطلس خوراک، گام در این حوزه از گردشگری بگذارد.

تهیه اطلس خوراک ایرانی و تعریف راستا گردشگری مخصوصِ خوش خوراک ها، دورخیز ایران برای ورود به گردشگری غذا

ایلنا: هرچند این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا، حوزه جهانگردی با چالش های بسیار روبه روست اما این مهم فرصتی است تا بتوان حوزه های جدید در جهانگردی تعریف کرد و به نوعی ایران را که بیشتر جهانگردان جهان آن را به عنوان مقصدی در حوزه جهانگردی فرهنگی و تاریخی و گاها طبیعت گردی می شناسند، به عنوان مقصدی برای سایر حوزه های جهانگردی از جمله جهانگردی خوراک معرفی کرد.

جهانگردی خوراک یکی از انواع جهانگردی است که می تواند ضمن تنوع بخشیدن به سبد محصولات جهانگردی کشورمان سبب شناسایی و احیای دامنه وسیعی از انواع و اقسام غذاهای محلی و نوشیدنی شده و به عنوان محصولی جذاب به جهانگردان داخلی و خارجی ارائه گردد. در این راستا شاهد راه اندازی کمیته ملی جهانگردی خوراک هستیم که سعی دارد با تکمیل اطلس خوراک ایرانی، در زمینه توسعه جهانگردی خوراک گام های بلندی بردارد.

لیلا اژدری (مدیر کل دفتر همکاری و توافق های ملی جهانگردی) با اشاره به شکل گیری کمیته ملی جهانگردی خوراک و شورای سیاستگزاری خوراک در خصوص اطلس خوراک ایرانی و فرایند پیشروی تکمیل این اطلس به ایلنا گفت: اطلس خوراک ایرانی که اجرای فاز دوم آن شروع شده است، یک فرهنگ جامع از انواع خوراکی ها و نوشیدنی های مناطق مختلف ایران است که افزون بر پیشینه، تنوع و روش های تهیه، خواص و فواید آنها را سازگار با جغرافیای پهناور ایران معرفی می نماید. درواقع دراین اطلس همانند ویکی پدیا، افراد مختلف از جای جای ایران به معرفی و روش های تهیه انواع خوراک ایرانی از غذاها و نوشیدنی ها و دم نوش ها گرفته تا شیرینی ها، دسر ها، نان ها و… می پردازند. با شناسایی و معرفی خوراک های ایرانی می توانیم علاوه بر تعریف مسیرهای جهانگردی با موضوع خوراک، به تدارک برنامه های دیگر از جمله استارت آپ غذایی و ثبت میراث ناملموس و حتا برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی بپردازیم و سبک خوراک ایرانی که یکی از قدیمی ترین سبک های خوراک جهانست، را بیش از گذشته معرفی کنیم.

او با تاکید برآنکه یکی از اهداف تهیه اطلس خوراک، تهیه بسته سفر با موضوع خوراک و غذاست، توضیح داد: قصد داریم تا خوراک را تبدیل به محصولی جدید برای حوزه جهانگردی کنیم. هرچند اکنون نیز به صورت جسته و گریخته به جهانگردی غذا پرداخته می گردد به این معنا که جهانگردان تاریخی و فرهنگی یا بک بکرها در کنار دیدن آثار و جاذبه های جهانگردی ایران، به یک روستا هم سفر می نمایند و طعم غذاهای محلی را می چشند اما هدف اصلی سفر آنها به ایران، چشیدن طعم غذاهای ایرانی نیست. درواقع، به مفهوم اصلی جهانگردی خوراک که مسافران فقط به منظور تجربه کردن این نوع از جهانگردی به ایران بیایند، هنوز در حوزه جهانگردی ما اتفاق نیفتاده است. درصدد آن هستیم تا بتوانیم تورهایی مخصوص خوراک و غذا تعریف کنیم و در سبد کالاهای جهانگردی ایران جای گیرد.

اژدری با اشاره به آنکه جهانگردی خوراک در جهان از جمله زیرمجموعه های جهانگردی خلاق است، توضیح داد: جهانگردی خوراک نوعی جهانگردی غیر انبوه است به این معنا که آهسته و کم شتاب اتفاق می افتد و مسافر به دنبال تجربه و یادگیری است. درواقع فقط بیننده ای نیست که درهتل اقامت داشته باشد و صرفا از جاذبه ها دیدن کند و بدون ارتباط برقرار کردن با مردم محلی، بازگردد. در جهانگردی خلاق، جهانگرد به دنبال آن است که زندگی و فرهنگ مردم را لمس کند و حتا در جهانگردی خوراک با این هدف سفر می نماید که روش پخت غذاها را بیاموزد و حتا خلق کند. این نوع از جهانگردی در جهان جدید است و کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین، اندونزی و کره در این حوزه فعال هستند و ایران هم باتوجه به قابلیت هایی که در این حوزه دارد، می تواند جذابیت های زیادی برای جهانگردان خلاق و جهانگردان خوراک داشته باشد.

دبیر کمیته ملی جهانگردی خوراک در پاسخ به سئوالی مبنی برآنکه یکی از مهم ترین بخش های جهانگردی خوراک در کشورهای مختلف، غذاهای خیابانی است که در کشور ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته، از این رو اگر قرار است به حوزه جهانگردی خوراک در ایران توجه گردد، تا چه اندازه حوزه غذاهای خیابانی نیز توسعه خواهند یافت، گفت: قطعا می تواند سبب رشد گردد. هر زمان که یکی از بخش های حوزه جهانگردی رشد کند، سایر دستگاه ها که در آن حوزه فعال هستند و ممکن است نسبت به بعضی مسائل موضع داشته باشند، رویکرد متفاوتی را اخذ می نمایند. هر زمان مسئولان و سایر ذیربطان جهانگردی خوراک ببینند که این حوزه تا چه اندازه می تواند برای شهرها و مناطق مختلف درآمدزا باشد، قطعا راه را برای توسعه غذاهای خیابانی نیز هموار می نمایند.

باتوجه به شیوع ویروس کرونا و این مهم که توسعه جهانگردی خوراک رابطه مستقیم با چگونگی شرایط شیوع این ویروس دارد، شاید توسعه و پرداختن به این مهم یکی از چالش برانگیزترین راه های توسعه جهانگردی در کشور به حساب آید. اژدری دراین خصوص گفت: در تمام موارد تابع دستوران و تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. هر زمان که چراغ سبز نشان دهند و خبرها از کنترل ویروس کرونا حکایت نمایند، بحث های میدانی جهانگردی خوراک را فعال خواهیم کرد و هر زمان که ستاد ملی کرونا برگزاری سفر و تجمعات را ممنوع اعلام کند، قطعا تابع این تصمیمات خواهیم بود. سعی ما بر آن است تا آهسته و پیوسته کارهای بنیادی و زیرساخت های این حوزه را فراهم کنیم تا در فرصت مناسب بتوانیم با رویکردی مناسب تر ورود کنیم.

انجام مطالعه در خصوص جهانگردی غذا در کشور های دیگر، برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان جهانگردی غذا و کسب تجارب آنها، نشست با اتحادیه های مرتبط با حوزه غذا، مذاکره با بعضی از دانشگاه ها برای تدوین برنامه راهبردی، تهیه برنامه چشم انداز و پلن های اجرایی یک ساله و سه ساله، نهایی کردن گام پژوهشی با مرکز پژوهشگاه میراث فرهنگی، مذاکره با دستگاه ها و نهاد ها برای همکاری و حمایت از طرح، هماهنگی با جامعه آژانس داران برای ایجاد بسته سفر تخصصی جهانگردی غذا و نیز هماهنگی و برنامه ریزی با جامعه بوم گردی برای برگزاری رویداد های غذا و آیین های مرتبط ازجمله اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار می آیند.

به گفته مدیر کل دفتر همکاری و توافق های ملی جهانگردی علاوه بر واحدهای بومگردی سایر فعالان حوزه جهانگرد از رستوران ها گرفت تا هتل ها و … می توانند در حوزه جهانگردی غذا ورود نمایند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. هریک از این بخش ها ممکن است مسافران و جهانگردان خاص خود را داشته باشند. باید بتوانیم زمینه را برای فعالیت همه بخش ها فراهم کنیم.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 9719

به "تهیه اطلس خوراک ایرانی و تعریف راستا گردشگری مخصوصِ خوش خوراک ها، دورخیز ایران برای ورود به گردشگری غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه اطلس خوراک ایرانی و تعریف راستا گردشگری مخصوصِ خوش خوراک ها، دورخیز ایران برای ورود به گردشگری غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید