توتال روایتی از طبقه کارگران است

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران در اصفهان، نسترن مکارمی؛ نویسنده اصفهانی که پیش از این کتاب های غبار صورتی، بن بست اردیبهشت و شب نشینی بعد از مراسم تدفین را به تألیف رسانده، از چاپ و انتشار رمان جدیدش با عنوان توتال اطلاع داد.

توتال روایتی از طبقه کارگران است

مکارمی در گفت و گو با خبرنگار ایبنا اعلام کرد: رمان توتال حول محور نفت و طبقه کارگر و در سه فصل روایت می شود. فصل اول یک قصه فانتزی و افسانه ساختگی درباره کشف و استخراج نفت است که در سرزمینی خیالی به نام خنازیر اتفاق می افتد. در این فصل با عنوان حکایت نهنگ و مایه مقدس مخاطب با شخصیت اصلی قصه یعنی یوناس، یک انگلیسی شکست خورده در زندگی شخصی، آشنا می شود که به تدریج به قوی ترین مرد خنازیر تبدیل می شود. بومیان قبیله شانگار، کارگرانی هستند که از طرف شرکت توتال برای کشف و استخراج نفت استخدام شده اند.

وی ادامه داد: بومیانی که چیزی درباره حق و حقوق انسانی خود نمی دانند و مورد بیشترین سواستفاده ها قرار می گیرند. هر چند این روایت در عین افسانه گونگی، چندان هم بی شباهت به مابه ازای حقیقی و تاریخی خود نیست. در فصل های بعدی به تدریج رگه های حقیقت در داستان پررنگ تر می شود و مخاطب شاهد ارجاعات بیشتری به رویدادهای مربوط به نفت و کارگران نفتی خواهد بود که دستمایه داستان قرار گرفته اند و درون مایه اصلی روایت هر فصل را به خود اختصاص داده اند.

این نویسنده برگزیده جایزه ادبی جمالزاده با اشاره به فصل بندی کتاب جدید خود، اضافه نمود: در فصل دوم با عنوان جهنم را بر دوش می کشم با جوان عربی به نام یحیی آشنا می شویم که پدر و برادرانش را به دلیل دشمنی و کینه توزی یک انگلیسی پرنفوذ در ساختار نفتی، از دست داده است. او که در جستجوی راز ناپدید شدن آن ها به خدمت این مرد انگلیسی درمی آید، از اسراری مطلع می شود که سرنوشت او و مرد انگلیسی را به کلی تغییر می دهد. فصل پایانی با عنوان شهری به نام خنازیر داستان دختری است که بعد از سال ها دوری از خانواده، با خبر از دست دادن برادرش که در خلال یک درگیری کشته شده، به شهر زادگاهش برمی شود و متوجه می شود که برادرش یکی از معترضان به رفتار و برخورد سیستم نفتی با کارگران بومی بوده است.

مکارمی گفت: با وجود مستقل بودن روایت های این سه فصل، کوشش شده تا ارتباط فصل ها با یکدیگر قطع نشود و به واسطه یک سری نشانه ها و رخدادها این ارتباط تا فصل پایانی حفظ می شود، هرچند که هرچه پیش تر می رویم، نقش حقیقت و ارجاعات برون متنی بیشتر نمایان می شود. اشاره به بعضی رخدادهای تاریخی مثل اعتراض ها و اعتصاب های کارگران نفتی، هم در گذشته های دور و هم در سال های اخیر، اشاره به شخصیت شیخ خزعل و نفوذ و تأثیر و مراودات او با انگلیسی هایی که در گذشته از استخراج نفت انتفاع مستقیم داشته اند، هریک نقش مهمی در ساخت وساز فضای رمان برعهده دارند که در بخش اسناد و پی نوشت ها نیز به آن ها اشاره شده است.

رمان توتال به بهای 23 هزار تومان از سوی انتشارات ثالث به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6833

به "توتال روایتی از طبقه کارگران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توتال روایتی از طبقه کارگران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید