تکنیک های کنترل خشم

به گزارش اکسپرس بلاگ، *همسری عصبی دارم. خیلی بینمان دعوا می گردد و کلاً جرأت نمی کنم زیاد نزدیکش شوم؛ مگر این که حالش رو به راه باشد....چه تدبیری کنم؟عصبانیت یکی از واکنش های هیجانی طبیعی انسان است و اگر بیان نگردد یا خروجی نیابد، کم کم در انسان رسوب می نماید و تبدیل به چیزی خطرناک می گردد به نام

تکنیک های کنترل خشم

تکنیک های کنترل خشم

نویسنده: دکتر شیری:

*همسری عصبی دارم. خیلی بینمان دعوا می گردد و کلاً جرأت نمی کنم زیاد نزدیکش شوم؛ مگر این که حالش رو به راه باشد....چه تدبیری کنم؟

عصبانیت یکی از واکنش های هیجانی طبیعی انسان است و اگر بیان نگردد یا خروجی نیابد، کم کم در انسان رسوب می نماید و تبدیل به چیزی خطرناک می گردد به نام خشم. خشم، عصبانیت جمع شده درون ماست، به طوری که دیگر الان نمی دانیم اصل ماجرا چه بوده و فقط شاکی هستیم؛ آن هم از همه کس و همه چیز و ممکن است با کوچکترین اتفاق از کوره در برویم و صاعقه وار سر مردم خالی بشویم.

*یکی از مکانیسم هایی که با آن می توان بقیه را کنترل کرد، این است که خود را فردی خشمگین نشان دهیم و غیر مستقیم به بقیه بفهمانیم که زیاد سربه سر من نگذارید ، و گر نه منفجر می شوم! این همان چیزی ست که دارد زندگی تو را تهدید می نماید، زیرا همسر شما با این مکانیسم به شکلی ناخودآگاه برای خودش زمان می خرد تا سر اصل مسائل مورد اختلاف با شما گفت و گو نکند. اولین توصیه جدی من به هر کسی که خشم زیادی را تحمل می نماید، این است که را ه های مدیریت خشم را دریابد، مثلاً:

1- وقتی چیزی دارد شما را عصبانی می نماید، همان موقع واکنش مناسب را نشان دهید تا دیگر چیزی برای انباشته شدن باقی نماند.

2- لطفاً ادای آدم های متفکر و ساکت را در نیاورید، وقتی این طوری نیستید.

3- اگر خودتان را می شناسید یا همواره با بروز برخی حرف ها و اشارات بین شما و همسرتان در حین مشاجره، مطمئن اید که کار به دعوا و حتی برخورد فیزیکی می انجامد، محل را ترک کنید. درست مثل قایق سواری که می داند برخی مسیرهای رودخانه کوهستانی خطرناک است و منتهی به آبشار می گردد و سریع باید خودش را به کناره های رود برساند و گرنه سقوط خواهد نمود.

هر زن و شوهری علائم هشداری خودشان را دارند؛ مثلاً ساناز و امیر هر وقت بحث شان حین دعوا به یادآوری کارهای سابق امیر کشیده می گردد، دیگر نمی توانند بحث را کنترل نمایند و کار به گلدان و ظروف و ظروف شکستن می انجامد...یا لیلا و سعید هر وقت بحث به اینجا کشیده می گردد که بابای لیلا حمایت اقتصادی لازم از او را نکرده، حسابی اوضاع شان بحرانی می گردد ... من نام این علائم را آلارم های هشدار آبشار می نامم. گوش هایتان را تیز کنید تا آسیب نبینید.

4- شل سیلورستاین در قالب یک طنز بین دو زن و شوهر می گوید: بلاخره راه چاره مشکل بین خودمان را فهمیدم؛ از این به بعد هر چه من می گویم، تو بگو چشم تا من همسر خوبی شوم.

به نظر می رسد علیرغم خنده دار بودن این موضوع، بسیاری از افراد عصبی تنها راه چارهی که به ذهنشان می رسد، همین اطاعت طرف مقابل است! من قویاً تأکید می کنم تنها زوج هایی در مدیریت مشاجره پیروز اند که بلدند کجا عقب نشینی نمایند و به نفع همسرشان امتیاز بدهند و گر نه سر موضع خود (درست یا غلط) ایستادن که نیاز به بلوغ و آگاهی فزونی ندارد! موقع دعوا، به جای تحلیل احساسی، دقت کنید. اگر تاریخ تولد همسرتان یادتان رفته و همسرتان شما را به باد انتقاد گرفته، با دقت گوش کنید و بهش بگویید چقدر متأسف اید. مطمئنش کنید که این اتفاق غیر عمدی بوده و حاضر به جبران اید. اجازه دهید خودش را تخلیه کند تا چیزی درونش انباشته نگردد؛ البته پر واضح است که یک روز تحمل چنین اتمسفری، کار آسانی نخواهد بود...

ریچارد براتیگان به قدری زیبا شعر می گوید که روح ما به وجد می آید. توصیه می کنم این شعرها را با صدای خودتان برای عزیزتان بخوانید تا زیبایی کلمات با افسون احساس شما در آمیزد و اعجازی رخ دهد و فرشتگان باور بیاورند به معجزه بودن عشق، انسان و آدمیان...

به قطعاتی از این کلمات سحر آمیز توجه کنید

وای بر تو آن قدر زیبایی که باران

می گیرد

آه مارشا

دوست دارم زیبایی بلند و بلوندت را در دبیرستان درس دهند

تا بچه ها بیاموزندکه

خداوند موسیقی زیر پوست

می زید

این شعری دیگر از ریچارد براتیگان است

دوستانم نگران اند و از

نگرانی هایشان با من می گویند

از خاتمه دنیا حرف می زنند

از تیرگی و مصیبت

من همواره با آرامش گوش

می دهم و به بعد

می گویم

نه، به خاتمه نمی رسد. این فقط

یک شروع است

چنان که این کتاب یک شروع است

لطفاً این کتاب را بکارید/ ریچارد براتیگان/ ترجمه مهدی سوید و لیلا صمدی / ناشر فرهنگ صبا

منبع: نشریه زندگی ایده آل شماره 45

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 17098

به "تکنیک های کنترل خشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک های کنترل خشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید