تیموری: تأسیس وزارتخانه فرصت بازنگری در حوزه گردشگری را فراهم کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، معاون گردشگری کشور به مناسبت سالگرد تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه محاسن این اتفاق و رخداد را برای ارتقای صندلی صنعت گردشگری کشور برشمرد.

تیموری: تأسیس وزارتخانه فرصت بازنگری در حوزه گردشگری را فراهم کرد

ولی تیموری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با تبریک این اتفاق مهم به خانوده عظیم گردشگری کشور به تاریخچه این فرایند اشاره نمود و اضافه کرد: زمانی که در سال 78 تا 80 در حال نگارش طرح جامع توسعه گردشگری بودیم یکی از خروجی های این طرح ارتقای صندلی سازمان ایران گردی و جهان گردی بود که به موجب آن سازمان ایران گردی و جهان گردی وقت در سال 82 با سازمان میراث فرهنگی ادغام شد و این پیشنهادی بود که از سوی حوزه گردشگری مطرح شده بود.

او با اشاره به اینکه در آن موقع دو گزینه برای ارتقای این صندلی مطرح شد، بیان نمود: تبدیل به وزارتخانه شدن به طور مستقل و شکل گیری در قالب معاونت ریاست جمهوری دو پیشنهاد مطرح شده در آن موقع بود که نهایتاً پیشنهاد دوم مقبول واقع شد.

ضعف در چه بود؟

معاون گردشگری کشور در مورد دلایل این انتخاب شرح داد: دلایل هواداران این بود که گردشگری یک موضوع فرابخشی است و صندلی آن باید در ذیل شخص رئیس جمهوری تعریف گردد که عملاً بتواند مسائل و مسائل فرابخشی را حل نماید. این ایده درست بود اما ضعف و مشکلش این بود که درساختار اجرایی کشور عملاً معاونت رئیس جمهوری مخصوصاً در یک حوزه تخصصی رجحان اجرایی ندارد.

او ادامه داد: نهایتاً این ساختار با تجربه نزدیک به دو دهه آسیب شناسی و با طرحی که از سوی مجلس مطرح شد پیشنهاد اول که از خروجی طرح توسعه گردشگری بود محقق و ساختار، تبدیل به وزارتخانه شد.

امتیازات این تغییر ساختار چه بود؟

تیموری با اشاره به نتایج و امتیازات تبدیل ساختار سازمان به وزارتخانه، اضافه کرد: فرصت بازنگری ساختار تخصصی برای حوزه گردشگری را درابعاد داخل وزارت و خارج از آن فراهم کرد. این اتفاق موجب شد که گردشگری به عنوان یک ساختار منسجم و جاافتاده در کشور تثبیت گردد و موضوع آن در ساختار تشکیلاتی و اداری، شکل باثبات وزارتخانه ای پیدا کند.

فرصت بازنگری قوانین و مقررات

او با اشاره به در اولویت قرار دریافت حوزه گردشگری پس از این تبدیل ساختاری مطرح نمود: این در اولویت نبودن برای نزدیک به سه دهه موجب شد که قوانین با جدیت پیگیری نگردد به همین دلیل در این حوزه به شدت خلأ قوانین و مقررات وجود داشت. هم اکنون برای حوزه گردشگری فرصتی ایجاد شده است که با شناسایی آسیب های گذشته و در چارچوب اهداف و وظایف برای تغییر در ساختار داخلی و بین دستگاهی همچنین به وجود آوردن ساختاری تخصصی اقدام به تدوین قوانین کند.

فرصتی برای ایجاد تشکیلات تخصصی

معاون گردشگری کشور با اشاره به سایر امتیازاتی که این اتفاق برای حوزه گردشگری به وجود آورد، گفت: با بازنگری در حوزه گردشگری فرصتی برای ایجاد تشکیلات تخصصی در ابعاد داخل و خارج از وزارتخانه برای ما ایجاد شد. همچنین بازنگری قوانین و مقررات حوزه گردشگری فرصتی به وجود آورد که عموم موارد و خلأهای قانونی که احتیاج داشتیم را به وسیله مجلس مصوب کنیم. اکنون این خلاهای قانونی در مجموعه احکام مترقی و بروزرسانی شده ای در قالب قانون اهداف و وظایف وزارت جدیدالتأسیس در حد مصوبات مجلس شورای اسلامی تدوین و ابلاغ می گردد.

فرصت مقایسه با سایر وزارتخانه های همتراز

او فرصت مقایسه همتراز با سایر دستگاه ها را از دیگر محاسن این تغییر ساختار مطرح نمود و اضافه کرد: با وجود اینکه با این اتفاق عملاً از نظر اعتبارات، صندلی اداری و اقتصادی در سطح سایر وزارتخانه ها قرار گرفته ایم؛ اما هنوز از نظر اعتبارات نصف ضعیف ترین وزارتخانه ها بودجه و اعتبارات دریافت می کنیم که دکتر مونسان به دفعات بر این موضوع تأکید نموده اند.

تیموری در ادامه در این خصوص شرح داد: زمانی که سازمان به وزارتخانه تبدیل شد پیش شرطی مبنی بر اینکه تا انتها برنامه ششم حق تغییر ساختاری نداریم برای وزارتخانه گذاشته شد که اگر این تبصره نبود به طور قطع می توانستیم تحولات عظیم تری را در حوزه گردشگری ببینیم. این چالش در برابر این وزارتخانه طی یک سال گذشته وجود داشته که امیدواریم با اتمام برنامه ششم، این محدودیت ها برداشته گردد و حوزه گردشگری مطابق با ساختار یک وزارتخانه تعریف گردد.

تدوین برنامه های کلان به دلیل ثبات مدیریت

او به عدم ثبات مدیریت به عنوان یکی دیگر از عوامل آسیب زا طی سال های گذشته اشاره نمود و گفت: با تشکیل وزارتخانه رفت و آمدهای مدیریتی و عدم ثبات کم تر شد که این موضوع باعث تمرکز روی مسائل و برنامه های کلان شده است. در گذشته متوسط مدیریت هر مدیر یک سال بود و این دوره کوتاه مدیریت یکی از عظیم ترین چالش های پیشرو این حوزه محسوب می شد، زیرا اجازه و فرصت تدوین برنامه های کلان را نمی داد.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در گذشته شاهد اقدامات هیجانی بسیار از سوی مدیران بودیم اظهار داشت: مدیران به این علت که فرصت انجام برنامه های بنیادی را نداشتند، به سمت اقدامات هیجانی گرایش پیدا می کردند. انتخاب و آنالیز مدیران از سوی مجلس شورای اسلامی باعث ایجاد ثبات می گردد که عملاً از زمان وزارت دکتر مونسان شاهد این ثبات هستیم.

نداشتن هم تراز تخصصی درجهان

او به ابعاد بین المللی این امر اشاره نمود و گفت: این تثبیت در بعد بین المللی نیز برای ما ره آوردهایی داشت. پیش از آن نداشتن همتراز تخصصی برای حوزه گردشگری مشکل آفرین بود. از این منظر که در جهان گردشگری در چارچوب وزارت و توسط وزیر اداره می گردد و ما فاقد چنین ساختاری بودیم. این مسئله در ارتباطات و مراودات بین المللی برای ما مشکل ایجاد می کرد و در تنظیم قرارهای دیدار دچار مشکل می شدیم.

تیموری توضیح داد: هم اکنون برای تعامل با کشورهای مختلف ابهامی نداریم و برای پیدا کردن همتای خودمان، با وزیر گردشگری کشور مورد نظر طرف هستیم و این موضوع بسیاری از چالش ها را حل نموده است.

گردشگری برنامه محور شده است

او با بیان اینکه ما در حوزه گردشگری این ادعا را داریم که این حوزه برنامه محور شده است، اضافه کرد: این موضوع ارتباط مستقیم به ثباتی دارد که ساختار وزارتخانه و ثبات مدیریتی به وجود آورده است. ما در ابعاد راهبردی، ملی، منطقه ای و استانی طرح ها و اسناد ده ساله برای توسعه گردشگری تدوین نموده ایم. بعضی از آن ها نیز در دست تدوین هستند که این قول را می دهیم تا انتها سال تکمیل شوند.

معاون گردشگری کشور به بحران های داخلی و بین المللی اعم از خروج امریکا از برجام، ناآرامی های خلیج فارس و منطقه، خروج پروازهای مستقیم بین المللی، ناآرامی های داخلی و نهایتاً بحران کرونا اشاره نمود و گفت: این ها جزو بدشانسی هایی بوده که این وزارت جدیدالتأسیس با آن روبه رو شد. در سال جدید که می توانستیم رشد چشمگیری را در حوزه گردشگری ببینیم با رکود عظیم جهانی روبرو شدیم که چالش و بحران عجیبی بود که مطمئناً پس از عبور از این رویداد تلخ با هم افزایی و همدلی شاهد خدمات و برکات صنعت گردشگری خواهیم بود.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7196

به "تیموری: تأسیس وزارتخانه فرصت بازنگری در حوزه گردشگری را فراهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیموری: تأسیس وزارتخانه فرصت بازنگری در حوزه گردشگری را فراهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید