درآمدهای مالی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده اند

به گزارش اکسپرس بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، درآمدهای مالی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده اند.

درآمدهای مالی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده اند

ولی تیموری در نشست توسعه مالی روستا با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که با هدف تشریح اقدامات و آنالیز احتیاجهای توسعه گردشگری در منطقه ها روستایی برگزار گردید، اظهار کرد: با توجه به صندلی مهم روستاها به اسم یکی از مقصدهای مورد توجه گردشگران در سالهای گذشته، 500 روستا به اسم روستاهای هدف گردشگری انتخاب شد که بعضی از آنها با توجه به تغییرات سیاسی و جغرافیای طبیعی این منطقه ها دچار تغییرات شده بودند و احتیاج به ارزیابی و پایش وجود داشت. به همین علت، با رویکرد حفظ حداکثری روستاهای گردشگرپذیر و ایجاد زمینه های رقابتی میان روستاها، طرحی با همکاری صاحب نظران حوزه گردشگری و روستا، شامل شاخص های ارزیابی و رتبه بندی تهیه شد. این طرح با هدف رتبه بندی روستاهای گردشگرپذیر و معین استانداردها و شاخص های مورد احتیاج روستاهای کشور مورد آنالیز نهاده شد. فاز مطالعاتی آن انجام شد و هم اکنون در مراحل نهایی برای اجرا قرار گرفته است.

او اضافه نمود: با توجه به نامگذاری سال 2021 با اسم گردشگری و توسعه روستایی به وسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به منظور معین سیاست ها و برنامه های کلان ملی و معین نقشه راه توسعه گردشگری روستایی ایران، طرح مطالعات سند بخشی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد محصول محور در برنامه های پژوهشی معاونت گردشگری گنجانده شد که ضمن تهیه توضیح خدمات مطالعاتی و معین مشاور ذی صلاح، مطالعات اولیه طرح در حال اجرا است.

تیموری به سایر اقدامات مؤثر در حوزه گردشگریِ منطقه ها روستایی و عشایری اشاره نمود و گفت: صدور پروانه بهره برداری برای حدود 2300 واحد اقامتگاه بومگردی در منطقه ها روستایی که زمینه اشتغال را برای حدود 8000 نفر ایجاد کرد، از دستاوردهای این حوزه است. این اقدام در حالی انجام شد که اقامتگاه های بومگردی، به اسم اماکن اقامتی رسمی و شناخته شده در کشور معرفی شده و مورد استقبال بخش گسترده ای از گردشگران و تورگردانان نهاده شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی جوامع محلی در حوزه های روستایی و عشایری با هدف آشناسازی آن ها با مفاهیم، مزایا و خدمات گردشگری هم از دیگر گام های برداشته شده در این این زمینه به تعداد می آید، اضافه نمود: تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری در حوزه های روستایی و عشایری و تأمین اعتبار برای برگزاری جشنواره ها و رویدادهای گردشگری در این منطقه ها، تدوین دستورالعمل صدور مجوز گردشگری کشاورزی به منظور افزایش عایدی خانوارهای روستایی و بهره مندی آنها از منافع حاصل از گردشگری به اسم عایدی تکمیلی، تشکیل و برگزاری جلسات کمیته ملی گردشگری روستایی و عشایری با حضور سایر دستگاه های اجرایی با هدف هماهنگی و راهنمایی برنامه های توسعه گردشگری در این منطقه ها و هم تشکیل انجمن حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی و افزایش مشارکت در حوزه های تصمیم گیری، اقدام های مکمل در راستای توسعه این بخش بوده است.

معاون گردشگری ادامه داد: تدوین ضوابط فنی اقامتگاه های بومگردی، بستن چندین تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاه های اجرایی و بانک های عامل به منظور توسعه گردشگری در منطقه ها روستایی و حمایت از طرح های بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات و یاری های فنی و اعتباری، ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد احتیاج در روستاهای هدف گردشگری با تخصیص اعتباری در حدود 250 میلیارد ریال از سال 1396 تا خاتمه سال 1399 از محل اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به منظور ایجاد و توسعه راه های دسترسی، محوطه سازی، روشنایی راستا، آب رسانی، گازرسانی، ایجاد سرویس های بهداشتی و نماز خانه، اجرای طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی روستاهای هدف گردشگری به منظور درجه بندی روستاهای هدف گردشگری و معین استانداردها و شاخص های مورد احتیاج روستاهای گردشگرپذیر کشور و در نهایت تصویب و تایید طرح مطالعات سند بخشی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد محصول محور و هم معین سیاست ها و برنامه های کلان و نقشه راه توسعه گردشگری روستایی ایران از جمله اقدامات زیرساختی این حوزه بتعداد می آید.

حمیدرضا ملکی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم درباره اجرای طرح مثلث توسعه مالی فرهنگی کشور با موضوع توسعه روستایی توضیحاتی داد و با ذکر بعضی از اقدامات صورت گرفته در استان های کرمان و خراسان رضوی، نتایج حاصل از فعالیت ها در این استان ها را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: در نظر دارند این اقدامات را در گستره وسیع تری از کشور اجرا نمایند.

وی با بیان اینکه در این طرح، موضوع اساسی با بخش خصوصی و جامعه محلی است، گفت: هدف ما این است که در این طرح با توسعه همه جانبه روستا و به منظور کاهش مهاجرت از روستا، آن را به سایر استان های کشور تسری ببخشیم.

در این نشست مقرر شد به منظور توسعه همکاری فی مابین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کمیته ها و کارگروه های اجرایی طرح توسعه مالی روستا عضو شده و نماینده تام الاختیار معاونت گردشگری برای حضور در کارگروه ها معرفی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15996

به "درآمدهای مالی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدهای مالی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید