راهنمای خرید مزدا 3

به گزارش اکسپرس بلاگ، در این مطلب راهنمای خرید مزدا 3 را به علاقه مندان خرید این خودروی محبوب ارائه خواهیم کرد و اختلاف مدل ها و تیپ ها و بازار خریدوفروش آن را آنالیز خواهیم کرد.

راهنمای خرید مزدا 3

ورود مزدا 3 به ایران به وسیله گروه بهمن در دهه 80 شمسی رخ داد. بهمن موتور ابتدا این خودرو و سپس نسل دوم آن را وارد بازار ایران کرد. مدل صندوق دار و هاچ بک این خودرو از نظر فنی تفاوتی باهم ندارند، پیشرانه و جعبه دنده هر دو یکی است، و تنها تفاوت شان در ضریب آیرودینامیک و وزن آن هاست. مزدا 3 هاچ بک با ضریب آیرودینامیک پایین ترش مصرف سوخت پایین تری دارد و صدای داخل اتاقکش نسبت به مدل صندوق دار کمتر است. ضمن این که هاچ بک مزدا 3 حدود 20 کیلوگرم سنگین تر از مدل صندوق دار طراحی و ساخته می گردد، که علت آن استفاده از شاسی مقاوم تر و سنگین در عقب خودرو برای افزایش ایمنی در تصادف از پشت است. تفاوت جزئی دیگر این دو مدل، عدم امکان باز کردن در صندوق عقب با ریموت خودروست که امکان آن در مدل های صندوق دار وجود دارد.

اختلاف مدل ها و تیپ ها

در توضیحی دقیق تر باید گفت مزدا 3 نسل اول از سال 86 تا 89 و تنها در کلاس سدان در ایران مونتاژ و عرضه شد. این مدل با یک موتور 2 لیتری و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک فراوری و در سه تیپ مختلف تجهیزاتی در اختیار مشتریان قرار می گرفت. به این ترتیب که تیپ 1 به عنوان نسخه پایه این مدل از روکش چرمی و سان روف بهره نمی برد. آنچه در تیپ 2 دیده می شد. تیپ 3 نیز که نسخه آپشنال این نسل به شمار می رفت دارای سنسور باران، اتولایت و گرم کن جایگاه جلو بود که در دو تیپ اعمال نشده بود.

با این حال، تنوع فراوری نسل دوم مزدا 3 موسوم به مزدا 3 نیو خیلی بیشتر بود. این نسل در دو نسخه هاچ بک و سدان با موتورهای 2 و 1.6 لیتری و گیربکس های اتوماتیک و دستی فراوری شد. مدل های عرضه شده با موتور2 لیتری دارای 4 تیپ هستند که همه از یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک بهره می برند و تفاوت هایی در امکانات و تجهیزات دارند. فراوری تیپ یک و دوی این نسل تا سال 92 ادامه داشت و فراوری تیپ 4 نیز از سال 91 شروع شد. تیپ4 تغییراتی در چهره نیز تجربه کرد مانند طراحی مه شکن ها و سپر ها و رینگ ها.

بهمن موتور فراوری تیپ 4 را نیز تا سرانجام سال 98 ادامه داد و در سال 99 زمزمه هایی از جایگزینی آن با کراس اوری از دانگ فنگ شنیده می گردد. در این بین امکاناتی مانند امکاناتی مانند نویگیشن، صفحه نمایش لمسی، دوربین و سنسور عقب از سال 97 به تیپ4 از سال97 اضافه شد تا این خودرو به یکی از آپشنال ترین فراوریات داخلی در زمان خود تبدیل گردد. البته در نسخه نسل دوم فراوریی با موتور 1.6لیتری که گیربکس دستی پنج سرعته دارد، تنها 2 ایربگ دارد و از جایگاه راننده برقی، گرم کن جایگاه جلو، نمایشگر دما، سان روف و تهویه اتوماتیک که در تیپ پایه نسخه 2 لیتری نیز به کار رفته محروم است.

فراوری این خودرو که فراوری آن در سال 93 متوقف شد، به تعداد بسیار محدودی در بازار موجود است. مدل های هاچ بک مزدا سه نیز تنها با موتور 2 لیتری و در تیپ های 1 و 3 و در فاصله سال های 89 تا 91 فراوری شدند. با این تفاسیر اگر قصد خرید مزدا 3 کارکرده دارید، باید از انواع مزدا 3 موجود در بازار اطلاعات کاملی به دست آورید.

بازار خریدوفروش خوب

یکی از مواردی جالب توجه در خصوص مزدا 3، ثبات قیمتی آن در نمونه های کارده است. به طور کلی افت قیمت خودرو کارکرده امری طبیعی و غیرقابل اجتناب است؛ اما این مساله در خصوص انواع مزدا 3 بسیار نامحسوس بوده و البته افزایش قیمت نسخه های صفر آن به صورت مستقیم و متناسب افزایش قیمت نمونه های دست دومش را نیز در پی دارد. علت این حقیقت را اعتماد خریداران ایرانی به این خودرو، از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ و عملکردش است.

بعلاوه بازار دست دوم خوب و پررونق از دیگر مزایای این خودرو محسوب می گردد. در کنار استهلاک نه چندان بالا، پیدا شدن قطعات یدکی و کم دردسر بودن تعمیرات مزدا 3، باید به هزینه بالای تعمیرات و قیمت گزاف قطعات یدکی آن نیز اشاره نمود که ممکن است برای مالک مشکلاتی را در پی داشته باشد.

منبع: کجارو
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 20517

به "راهنمای خرید مزدا 3" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید مزدا 3" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید مزدا 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید