روباتی که کولونوسکوپی انجام می دهد

به گزارش اکسپرس بلاگ، پژوهشگران انگلیسی، نوعی بازوی روباتیک ابداع نموده اند که مبتنی بر هوش مصنوعی است و می تواند کولونوسکوپی را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

روباتی که کولونوسکوپی انجام می دهد

شاید به زودی یک روبات بتواند کولونوسکوپی(Colonoscopy) را انجام دهد تا این آزمایش ناخوشایند به شکل ساده تری صورت بگیرد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه لیدز(University of Leeds) انگلستان، یک بازوی رباتیک ابداع نموده اند که می تواند با استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی، یک کاوشگر انعطاف پذیر را در روده حرکت دهد.

این کاوشگر، یک آندوسکوپ مغناطیسی است که به یک لنز دوربین مجهز شده و به روبات امکان می دهد که آن را کنترل کند.

این سیستم هم می تواند به صورت اتوماتیک عمل کند و هم توسط یک اپراتور انسان کنترل شود تا محل قرار دریافت آندوسکوپ و جهت آن را درون روده ردیابی کند.

استفاده از آندوسکوپ هایی که در حال حاضر طی کولونوسکوپی به کار می فرایند، سخت است و به متخصصان آموزش دیده احتیاج دارد. این سیستم جدید، از هوش مصنوعی استفاده می نماید که با یاری تصاویری از داخل روده آموزش داده شده است. الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، به دنبال حلقه سیاه رنگی می شود که در وسط تصویر وجود دارد. حلقه سیاه همان جهتی است که کاوشگر باید به سوی آن برود.

پژوهشگران این روش را با موفقیت روی روده مصنوعی و سپس روی روده دو خوک آزمایش کردند. آنها باور دارند که کنترل مغناطیسی، درد کمتری را نسبت به کولونوسکوپی با روش های متداول به همراه دارد و می توان آن را به سادگی روی بیماران آزمایش کرد.

این گروه پژوهشی تصمیم دارند که روش جدید خود را روی پنج داوطلب سالم آزمایش نمایند و در صورت موفقیت، آن را برای آزمایش افراد مبتلا به بیماری التهابی روده به کار ببرند.

این پژوهش، در مجله Nature Machine Intelligence به چاپ رسید.،ایسنا

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 8530

به "روباتی که کولونوسکوپی انجام می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روباتی که کولونوسکوپی انجام می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید