صادرات نخستین محموله شمش آلومینیوم منطقه ویژه مالی لامرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، مدیرعامل منطقه ویژه مالی لامرد از فراهم شدن مقدمات لازم برای صادرات نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازار های جهانی اطلاع داد.

صادرات نخستین محموله شمش آلومینیوم منطقه ویژه مالی لامرد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه مالی لامرد، فریدون فدایی دولت از فراهم شدن مقدمات لازم برای صادرات نخستین محموله شمش فراوریی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازار های جهانی اطلاع داد. نخستین محموله شمش فراوریی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) یا اولین محموله محصول صادراتی منطقه ویژه لامرد به زودی وارد بازار های جهانی می گردد.

وی توضیح داد: در حال حاضر مقدمات و شرایط برای صادرات 13 هزار تن شمش فراوریی آلومینیوم جنوب با همکاری گمرک منطقه ویژه مالی لامرد فراهم شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه مالی لامرد با بیان اینکه شمش های فراوریی با برند تجاری سالکو به بازار جهانی صادر می گردد، ادامه داد: اکنون پس از چندین سال و با کوشش های بی وقفه مسئولان، مهندسان و کارگران در حالی آرزوی دیرینه مردم محقق می گردد که منطقه ویژه مالی لامرد به جمع فراوری نمایندگان فلز ارزشمند آلومینیوم پیوست و از این طریق این منطقه نقش برجسته ای در صادرات محصولات آلومینیومی دارد که گامی بزرگ در راستای تحقق افزایش توان صادراتی کشور خواهد بود.

فدایی دولت آماده شدن نخستین محموله صادراتی شمش آلومینیوم از منطقه متبوعش را مایه افتخار توصیف کرد و ادامه داد: صادرات محصولات شمش آلومینیوم به بازار های جهانی درحالی است که این شرکت اخیرا در لیست تحریم های مالی آمریکا نهاده شد و همین امر سبب شد تا دست اندرکاران با همتی مضاعف و در سال جهش فراوری با تکیه بر عزم و اراده و توانمندی متخصصان داخلی پیش از موعد زمان بندی شده پیروز به تمهید شرایط صادرات این فلز ارزشمند شدند و این فرایند با جدیت و حجم بیشتری ادامه می یابد.

وی در ادامه با اشاره به مهیا بودن شرایط برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) افزود: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت فراوری 300 هزار تن و با زنجیره کامل فراوری شامل کارگاه های ذوب آلومینیوم، آندسازی، سالن های ریخته گری و سایر تجهیزات بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) فراهم نموده است.

فدایی دولت بر این باور است که حمایت از شهرک پایین دست آلومینیوم سبب مانع از خام فروشی، خلق ارزش افزوده بزرگ و ایجاد اشتغالزایی چند برابری می گردد، زیرا سرمایه گذاران باکمترین هزینه می توانند محصولات مختلف آلومینیومی را در سایت پیش بینی شده فراوری نمایند و از سویی هیچ محدودیتی در تامین خوراک و مواد اولیه در این عرصه وجود ندارد و همه زیر ساخت ها در دسترس سرمایه گذاران است.

به گفته این مقام مسئول همه مجموعه ها و دستگاه های ذیربط مستقر در منطقه ویژه مالی لامرد بویژه متولیان گمرک مهیای انجام مراحل قانونی صدور اولین محموله شمش آلومینیوم سالکو به بازار های بین المللی می باشند.

کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب با ارزش سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار (یک و دو دهم میلیارد دلار) با عاملیت بانک صادرات ایران و همکاری سندیکای بانکی با تامین سرمایه به وسیله منابع خارجی و با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو ساخته شد و در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور و باحضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.

این کارخانه به عنوان مدرنترین و بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران در مساحت 200 هکتار در منطقه ویژه مالی لامرد با هدف برطرف احتیاج های داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت زدایی زمینه ایجاد اشتغال 1500 نفر به صورت مستقیم و 5000 نفر به صورت غیر مستقیم را در فاز نهایی فراهم می نماید.

باتوجه به شرایط مهیا شده پس از افتتاح آلومینیوم جنوب و فراوری شمش و آلومینیوم مذاب نیز امکان سرمایه گذاری در طرح هایی پرسودی، چون تیوب آلومینیومی، کرکره، سقف کاذب، درب و پنجره دو جداره، بازیافت ضایعات، رینگ خودرو، فویل، کامپوزیت، پیستون و سرسیلندر، سیم و کابل، پارچه نسوز، قوطی بسته بندی، انواع پروفیل، پیچ و مهره، کویل food grad فراهم نموده است.

منطقه ویژه مالی لامرد در جنوب استان فارس در وسعتی بالغ بر 8500 هکتار از زیرمجموعه های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تامین احتیاج های داخلی به وسیله توسعه صنایع مادر، اشتغال زایی و برطرف محرومیت مناطق پیرامونی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اجرای سیاست های توسعه ای منطقه ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی 930 مگاواتی، کارخانه های فراوری سنگ مصنوعی و آسفالت از دیگر صنایع مستقر در این منطقه هستند.

در طرح جامع منطقه ویژه مالی لامرد نیز فراوری شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط با پایین دست، نیروگاه های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 5770

به "صادرات نخستین محموله شمش آلومینیوم منطقه ویژه مالی لامرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات نخستین محموله شمش آلومینیوم منطقه ویژه مالی لامرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید