قالیباف اولویت های چهارگانه مجلس یازدهم را خاطرنشان کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس مجلس شورای اسلامی هوشمندسازی، شفافیت، مردمی سازی و کارآمدسازی را جزو اصول 4 گانه مجلس یازدهم دانست و بر اجرای این اصول تاکید نمود.

قالیباف اولویت های چهارگانه مجلس یازدهم را خاطرنشان کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رئیس و اعضای هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین عصر روز گذشته دوشنبه 30 تیرماه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کردند.

در این ملاقات رئیس مجلس با تقدیر و تشکر از عملکرد هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین دردوره های گذشته گفت: امیدوارم اعضای این هیات در این شرایط سخت و خاص در انسجام مجموعه و اثرگذاری مانند گذشته موثر باشند، در اینجا باید از برادر عزیزم دکتر اسماعیلی که از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از فضلا و حقوقدانان برجسته کشور است، بخاطر تقبل ادامه این مسئولیت تشکر می کنم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مباحث حقوقی از منظر حکمرانی گفت: قطعاً در این رابطه نقش قوه مقننه بسیار اثرگذار است، و لذا امام خمینی (ره) فرمودند که مجلس در رأس امور است. آن مجموعه و شاکله ای که امروز نظام را در حوزه قوانین مستحکم نموده، قوه مقننه است.

قالیباف با اشاره به اهمیت قانونگذاری درست و کلان در مجلس اضافه نمود: رهبر معظم انقلاب در ملاقات اخیر با نمایندگان مجلس فرمودند که یکی از کارهای مجلس باید این باشد که ظرفیت اجرایی شدن قانون در خود قانون دیده گردد، از این رو اگر در فرایند قانونگذاری به این ظرفیت توجه نگردد، مسائلی به وجود خواهد آمد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه مجلس یازدهم در شرایط خاصی که کشور در آن قرار گرفته است، کار خود را شروع کرد، اضافه نمود: مردم در شرایط کنونی احساس ناراحتی، دغدغه و نگرانی دارند و خواهان حل مسائل هستند.

قالیباف توضیح داد: مجلس یازدهم از ابعاد مختلف ویژگی های خاص خود را دارد و در این عرصه فرصت های بسیاری پیش رو است که اگر در مورد این فرصت ها به درستی تصمیم گرفته گردد، جهش خوبی صورت خواهد گرفت. یکی از فرصت ها این است که 180 نفر از نمایندگان برای نخستین بار به مجلس راه یافته اند که این مسئله ظرفیت خوبی است که باید به آن توجه گردد.

وی ادامه داد: مجلس دو وظیفه اصلی قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد که اولویت ما در شرایط کنونی تقویت بخش نظارتی است و قطعاً ما این مسئله را با جدیت دنبال می کنیم. در بخش نظارت مجلس سه حوزه وجود دارد که هر کدام ظرفیت های بالایی را برای مجلس ایجاد می نماید. یکی از این حوزه ها حضور نمایندگان ناظر در شوراها و مجامع است، از این رو مجلس مصمم است که به این حوزه نظارتی عمق بدهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان محاسبات نیز یکی از بخش ها و بازوهای نظارتی مجلس است، گفت: دیوان محاسبات نقش اساسی و مهمی دارد و مهمترین بازوی نظارتی مجلس در حوزه علمکردی، کارکردی و میدانی است. البته برای تقویت این بخش، بعضی اقدامات باید صورت گیرد. به طور مثال دیوان نظارت خود را باید برخط و به روز کند و این مسئله قطعا پیگیری خواهد شد.

وی از هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین به عنوان یکی دیگر از بازوهای نظارتی مجلس یاد کرد و گفت: بخش عمده ای از نظارت مجلس در دو بخش اجرایی سازی قانون و نظارت بر مصوبات هیات دولت قرار گرفته است.

قالیباف با بیان اینکه در عملکرد هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، برخط و به روز بودن اهمیت ویژه ای دارد، گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی این هیات در آنالیز مصوبات به روز عمل می نماید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به روینمودهای اصلی مجلس یازدهم گفت: یکی از مسائل مهم در این رابطه هوشمندسازی است که این مسئله از اهمیت و صندلی بسیار مهمی برخوردار است. یکی دیگر از این روینمودهای اصلی بحث شفافیت است که باید این موضوع نیز به صورت جدی پیگیری گردد.

قالیباف، مردمی سازی را نیز از دیگر اولویت های مجلس در دوره یازدهم دانست و ادامه داد: قطعاً در هر کاری که انجام می دهیم باید مردم را دخیل کنیم تا مردم در این حوزه مشارکت داشته باشند، از این رو مردمی سازی اساس هرگونه اقدام و تصمیم ما است. یکی دیگر از اولویت های مجلس، کارآمدسازی، چابک سازی سیستم و جلوگیری از تمرکزگرایی است که باید در کانون توجه قرا گیرد، از این رو خواهش من این است که در هر تصمیمی این 4 رویکرد مدنظر قرار گیرد، زیرا توجه به این مسائل ما را در حل مسائل یاری داده و اجازه نمی دهد که مجموعه از رسالت ذاتی خود فاصله گیرد.

در این ملاقات محسن اسماعیلی مشاور عالی رییس مجلس و رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ضمن معرفی اعضا و اشاره به اهمیت آنالیز دقیق مصوبات دولت از منظر پاسداری از حاکمیت قانون و حقوق شهفرایندان گفت: خوشبختانه در دو دوره گذشته که من مسئولیت این هیات را بر عهده داشته ام، اعضای هیأت، کوشش ویژه ای را برای آنالیز مصوبات دولت صورت دادند و امروز با این اقدامات، مصوبات دولت به روز در هیأت مورد آنالیز قرار می گیرد.

وی با تشکر و قدردانی ویژه از اعضای دوره گذشته این هیات اضافه نمود: با برنامه ریزی انجام شده در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، در هر جلسه تمام مصوبات دولت آنالیز می گردد و پس از آن مصوبه جدیدی دیگر وجود ندارد که مورد آنالیز قرار گیرد، این نشان دهنده آن که هیأت تطبیق بسیار به روز و سریع عمل می نماید.

اسماعیلی با بیان اینکه تمام سوابق 30 سال گذشته در حوزه مصوبات دولت به صورت دیجیتالی تهیه شده است، اضافه نمود: در گذشته این سوابق به صورت دستی و کاغذی بود که خوشبختانه تمام این موارد بازیابی، بازخوانی و بازنویسی شده است و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم در راستای شعار شفافیت همه آنها را در سامانه ای عمومی نیز منتشر کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6071

به "قالیباف اولویت های چهارگانه مجلس یازدهم را خاطرنشان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف اولویت های چهارگانه مجلس یازدهم را خاطرنشان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید