مجله آتلانتیک هشدار داد؛ احتمال پیروی بایدن از اقدامات تجاری ترامپ علیه کشورهای خارجی

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران : مجله آتلانتیک از احتمال تداوم بدبینی به تجارت خارجی در صورت انتخاب بایدن اطلاع داد.

مجله آتلانتیک هشدار داد؛ احتمال پیروی بایدن از اقدامات تجاری ترامپ علیه کشورهای خارجی

به گزارش خبرنگاران به اعتقاد این مجله لیبرال، دموکرات ها از سال 2008 به این سو بارها احتیاط خود را نسبت به پذیرش پیمان های تجاری نشان داده اند؛ به طوری که در دوره اوباما تنها 2توافق مبتنی بر تجارت آزاد به تصویب رسید و این برخلاف روندی است که این حزب در دوره ریاست جمهوری کلینتون به نمایش گذاشت. در دهه 1990 بیش از 12 توافق و معاهده تجاری در آمریکا به تصویب رسیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده تقریبا همان هفته اول کاری خود، از معاهده تجاری ترانس پاسیفیک بیرون آمد. او خیلی سریع دست به کار شد و با نیمی از سیاره زمین وارد جنگ تجاری شد. او برای مبارزه با کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، هند و چین وارد کارزار شد. او در مارس 2018 در یک توییت نوشت: جنگ های تجاری خوب است و به راحتی می توان پیروز شد. دیوید فروم، نویسنده مجله آتلانتیک در مطلب اخیر این مجله با انتقاد از گسترش سیاست های حمایت گرایی نوشت: ترامپ حتی پیش از حاکمیت ویروس تاج دار، رشد واردات به آمریکا را متوقف و صادرات آمریکا را محدودتر نموده بود. حالا اما به لطف بیماری پاندمی دنیا شاهد شدیدترین سقوط تجارت دنیای پس از جنگ دنیای دوم است و افراد پیرامون ترامپ به بهانه این بیماری پاندمی فرصت را برای دور جدید حمایت گرایی در آینده فراهم شده می بینند. در ماه ژانویه ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده در مصاحبه با فاکس بیزینس گفت بیماری پاندمی بیشتر تجارت ها را تشویق به کوچک کردن زنجیره های عرضه و بازگشت بیشتر مشاغل به آمریکا خواهد نمود. ترامپ خود به شخصه در 24 مارس در جلسه مطبوعاتی موافقت خود را با این مساله اعلام نمود و گفت: این بحران به ما گوشزد نموده است که داشتن مرزهای قوی و بخش فراوری قدرتمند چه اهمیتی دارد. هدف ما برای آینده باید فراوری داروی آمریکایی برای بیمار آمریکایی، تجهیزات آمریکایی برای بیمارستان آمریکایی و تجهیزات آمریکایی برای قهرمانان آمریکایی باشد.

رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری ایالات متحده با تقبیح تاکید بیش از حد بر کارآیی آمریکایی، هشدار داد: تنها راه شرکت ها برای حصول اطمینان از دسترسی امن به بازار آمریکا، جابه جایی و توزیع فراوریات شان در خود آمریکا است. او توضیح داد: بسیاری از کسب و کارها به دلیل سیاست های تجاری ترامپ گله دارند که عدم اطمینان به وجود می آورد اما پاسخ رئیس جمهور ما ساده است: اگر اطمینان می خواهید، مکان کسب و کار خود را به آمریکا بازگردانید. اگر می خواهید از مزایای کسب و کار آمریکایی بودن استفاده کنید و سیستم حقوقی ایالات متحده از شما محافظت کند، مشاغل را به آمریکا بازگردانید.

در 15 ماه مه گل سخنان ترامپ در جلسه مطبوعاتی شکوفا شد: این واکسن ها که قرار است روی فراوری و توزیع آنها تمرکز گردد، همه آنها درست همینجا، در ایالات متحده ساخته خواهد شد.

اما در حالی که آمریکا موانع جدیدی برای تجارت ایجاد می نماید، شرکای وی به نرمی به آمریکا واکنش نشان می دهند. اگرچه در طول این سال ها از مدیریت ترامپ، نظرسنجی ها نشان می دهد که تقریبا در تمام کشورهای متحد آمریکا، اعتماد به واشنگتن به شدت پایین آمده است. طی نظرسنجی شورای اروپایی روابط خارجی از 14 کشور عضو اتحادیه اروپا، در پاییز اکثریت گفتند که ترجیح می دهند در جنگ تجاری بین چین و آمریکا بی طرف باشند.

ما در حال وارد شدن به دنیایی هستیم که هر کشوری، هر پزشکی و هر بلوک عظیم تجاری در عصر آماده ساختن دارو و واکسن، فقط دوست دارند از قهرمانان ملی و محلی خود تمجید نمایند. وزیر دست راستی و پوپولیستی اونتاریو به صراحت می گوید که باید کانادا به محدودیت های دارویی اعمال شده از سوی آمریکا پاسخ گزنده ای بدهد: من دیگر روی ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حساب باز نمی کنم. من دیگر روی هیچ نخست وزیری از هیچ کشوری حساب باز نخواهم کرد. ما فراوریات خود را بالا خواهیم برد. وقتی هم که بالا رفت دیگر آن را متوقف نخواهیم کرد.

چنین احساسات مشابهی نیز در اروپا دیده می گردد. نایت رئیس کمیسیون اروپا 19 آوریل در تلویزیون چک گفت: این بحران وابستگی ناسالم ما را به چین و داروهای هندی نشان داد. او اضافه نمود: این چیزی است که ما را آسیب پذیر می نماید و ما باید یک تغییر اساسی در آن بدهیم.

هنگامی که تکانه های حمایت گرایی شل گردد، آنگاه محدود کردنش بسیار سخت می گردد. گروه های ذی نفع افسارگسیخته شده و به سرعت تکثیر می شوند. اگر ما باید واکسن خود را فراوری کنیم، آنگاه باید داروهای ضد ویروسی را هم خودمان فراوری کنیم. اگر ما باید داروهای ضدویروس را خودمان فراوری کنیم، آنگاه باید آنتی بیوتیک ها را خودمان فراوری کنیم. اگر آنتی بیوتیک فراوری گردد، چرا همه داروها را خودمان فراوری نکنیم. حتی تجهیزات خودمان؟ از فراوری دستگاه های مادر تا فراوری ابزارهای مربوط به این دستگاه ها؟ و اگر این ادامه داشته باشد، موانع بیشتر خواهد شد، سهم زنجیره های بین المللی کمتر و در حالی که هزینه ها رو به افزایش می رود، کارآیی پایین می آید. این رویکرد برای بازارهای عظیم مانند ایالات متحده یا اتحادیه اروپا شاید جواب بدهد اما با این رویکرد اقتصاد کشورهایی مانند ژاپن، بریتانیا، کره جنوبی یا استرالیا ویران خواهد شد.

فروم در ادامه مطلب خود سوالاتی مطرح می نماید که آیا حمایت گرایی ادامه پیدا می نماید یا اینکه ریشه آن زده خواهد شد، یا دست کم نفوذ آن رو به کاهش خواهد رفت؟ او می پرسد: آیا می توان از آن خارج شد؟ آیا باید آن را کنار زد؟

آیا ریاست جمهوری جو بایدن نظم سابق را حفظ خواهد نمود و به گسترش بازار آزاد خواهد انجامید؟ یا اینکه در برابر سیاست های حمایت گرایی تسلیم می گردد؟ من اخیرا این سوال را از تعدادی از مشاوران کارزار انتخاباتی بایدن پرسیدم؟

حتی پیش از هجوم ویروس کرونا، رشد به یکباره تجارت دنیای متوقف شد. از سرانجام جنگ سرد تا سال 2008، تجارت دنیای سرعت بیشتری از فراوری ناخالص داخلی دنیای داشت. از سال 2009 تا 2019، تجارت دنیای آهسته تر از فراوری ناخالص داخلی دنیای شد. آن گونه که اقتصاددانان یک جوک برای آن ساخته بودند و می گفتند: نتیجه دنیای سازی آهسته شدن بوده است.

فروم در این زمینه می گوید ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری در زمینه تجارت دنیای محتاط شده است. در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش پسر، کنگره 16 معامله تجاری را تصویب کرد که از آن جمله می توان به توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی، تجارت آزاد آمریکای مرکزی و تجارت آزاد کره جنوبی و آمریکا اشاره نمود. این رویه پس از سال 2008 به شدت آهسته شد. در 12 سال حکمرانی باراک اوباما و دونالد ترامپ، کنگره تنها دو توافق نامه را امضا کرد: سازمان همکاری ترنس-پاسیفیک در سال 2016 (که ترامپ در سال 2017 از آن بیرون آمد) و توافق تجاری آمریکا، کانادا و مکزیک که در واقع اصلا جزو تجارت آزاد نباید آن را به حساب آورد (تحلیلگران صندوق بین المللی پول می گویند در ارزیابی از این توافق متوجه شده اند که حتی تجارت آزاد را بیشتر محدود می نماید).

فروم می پرسد: چرا در دوره باراک اوباما تجارت کاهش یافت؟ در دهه 1980، دموکرات های جدید مانند بیل کلینتون و گری هارت علیه دموکرات های حامی اتحادگرایی مانند والتر مونداله و تیپ اونیل شورش کردند. ال گور تازه انتخاب شده به عنوان معاون رئیس جمهور همزمان از نفتا حمایت کرد و از راس پتروت در سال 1993 در تلویزیون انتقاد تندی داشت. در دهه اول قرن 21، دموکرات های تازه صندلی خود را در حزب از دست دادند. اوباما در سال 2008 از حمایت هیلاری کلینتون درباره نفتا استفاده کرد و در رقابت های داخلی علیه وی و نفتا سخن گفت. در سال 2016 نیز برنی سندرز سعی کرد از همان حقه استفاده کند و با نفتا به هیلاری کلینتون حمله کرد.

بایدن خیلی سریع به نامزدی نهایی دموکرات ها دست پیدا کرد تا از شر چنین جنگ هایی راحت گردد. اما هنوز مسائل پابرجاست. در عوض او تمام دیدگاه های حزب خود درباره تجارت را وارد کارزار انتخاباتی اش نموده است و مشاوران وی دیدگاه های مختلف را ترکیب نموده اند. خبر خوب از این رویه اینکه دموکرات ها به یک ترکیب جالب رسیده اند اما خبر بد اینکه نباید انتظار داشت سرعت رشد تجارت دنیای مانند سابق بالا برود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4078

به "مجله آتلانتیک هشدار داد؛ احتمال پیروی بایدن از اقدامات تجاری ترامپ علیه کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجله آتلانتیک هشدار داد؛ احتمال پیروی بایدن از اقدامات تجاری ترامپ علیه کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید