مردم نگران تامین روغن مورد احتیاج خود نباشند، سقفی برای واردات دانه های روغنی نداریم

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران، عباس قبادی،معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه 70 تا 80 درصد روغن خام کشور وارداتی است، اضافه کرد: قیمت روغن پالم از 600 یورو به 900 یورو در تن افزایش داشته است، همچنین روغن آفتابگردان از 700 یورو به 1300 یورو رسیده است.

مردم نگران تامین روغن مورد احتیاج خود نباشند، سقفی برای واردات دانه های روغنی نداریم

وی با اشاره به اینکه از آذرماه سال جاری 170 تا 180 تن روغن خام در ماه به کارخانه ها تحویل داده شده است، بیان نمود: همه عوامل دست به دست هم داد تا فشار به ذخایر ما بیشتر گردد. اکنون شرایط روغن در کشور خوب است و ذخیره به صورت قابل قبول است.

کارخانجات سه شیفته در حال فعالیت هستند

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه کارخانجات ما سه شیفته در حال فعالیت هستند اظهار داشت: روغن کالایی خاص است و فراوری آن مسائل خاص خود را دارد رسیدن به شرایط عادی احتیاج به زمان دارد.

هیچ سقفی برای واردات دانه های روغنی نداریم

قبادی با اشاره به اینکه واردات دانه های روغی به دلیل فاسد شدن، مسائل خاص خود را دارد ادامه داد: در بحث دانه های روغنی هیچ سقفی نداریم، ما اولویت را در واردات به دانه های روغنی می دهیم، لذا ما هیچ سقفی در ارتباط با دانه های روغنی نداریم ، پس اولویت واردات دانه های روغنی است اما این واردات مسائل خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در دانه های روغنی باید به مسائل بهداشتی توجه کرد زیرا فسادپذیر است گفت: در واردات دانه های روغنی باید به مسائل بهداشتی توجه کرد، زیرا زود فاسد می شوند لذا این موضوع ترمز و مانع است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه اظهار کرد: روغن کالایی بوده که طی سال های گذشته ما در آن هیچ مسئله ای نداشتیم.

قبادی اضافه کرد: با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از 4200 تومانی به ارز نیمایی تبدیل گردد، این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه ها بیشتر گردد.

در ماه های آبان و آذر مسائل موجود در مورد روغن کاهش یافت

وی با بیان این که در ماه های آبان و آذر مسائل موجود در مورد روغن کاهش یافت، ادامه داد: در ماه های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه ها و مراکز فروش روبرو شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد .

قبادی ادامه داد: در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر دنیا، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشار ها باز هم نتوانست مسئله ای در تأمین روغن مورد احتیاج و واردات آن به کشور ایجاد کند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه سال گذشته حدود 700 تا800 میلیون دلار گوشت قرمز وارد کشور شد، گفت: سال جاری واردات گوشت قرمز به زیر 160 میلیون دلار رسیده است زیرا ارز مربوط به گوشت نیمایی شد، وقتی ارز 4200 تومانی برداشته می گردد یکسری اتفاقات دیگری هم به دنبال آن می افتد. به همین خاطر است که باید تمام جوانب امر را ببینیم و همه مسائل پیرامون ارز 4200 تومانی را بسنجیم در آخر مجلس است که به ما می گوید چه کار کنیم.

نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه های روغنی اختصاص دادیم

قبادی با اشاره به اینکه سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه های روغنی اختصاص دادیم اضافه کرد: حدود همین میزان هم تقریبا می توان گفت که به روغن خام اختصاص دادیم، دانه های روغنی در اولویت کار ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا در فراوری داخل هم خرید تضمینی وجود دارد ادامه داد: میادین میوه و تره بار گوشت مرغ را می آورند و تا غروب عرضه می نمایند، لذا در این رابطه محدودیت و مسئله ای وجود ندارد. به هر میزانی که بخش فراوری به ما مرغ تحویل بدهد به همان میزان در بحث عرضه اقدام می کنیم.

قبادی اضافه کرد: ما تکلیف داریم ذرت و کنجاله را وارد کشور کنیم و این کار رخ داده است یعنی هر آنچه که وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده را انجام داده ایم. ما کنجاله و ذرت را تحویل همکاران وزارت جهاد دادیم و از اینجا به بعد و وظیفه دخالت در سامانه بازارگاه را نداریم.

منبع:ایلنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 12131

به "مردم نگران تامین روغن مورد احتیاج خود نباشند، سقفی برای واردات دانه های روغنی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم نگران تامین روغن مورد احتیاج خود نباشند، سقفی برای واردات دانه های روغنی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید