اتاق ایران ، ضرورت تمرکز بر توسعه سطح مناسبات ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران - تمرکز بر توسعه سطح مناسبات ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی و ایجاد زیرساخت های لازم برای تهاتر محصولات کشاورزی به عنوان اولویت در روابط بین دو کشور مطرح شد.

اتاق ایران ، ضرورت تمرکز بر توسعه سطح مناسبات ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی

نخستین نشست تخصصی بین بخش های خصوصی ایران و اوکراین به موضوع کشاورزی اختصاص پیدا کرد، چراکه طبق آمار تجارت سال گذشته بین دو کشور بیشترین تبادلات اجرا شده در حوزه محصولات کشاورزی بوده است. در این نشست روسای اتاق های دو کشور، سفرای دو کشور، معاون بین الملل اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین و جمعی زیادی از فعالان اقتصادی و تجار ایرانی و اوکراینی حضور داشتند. این نشست به صورت آنلاین برگزار گردید.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران این نشست را آغاز جدیدی برای مذاکرات بین بخش خصوصی دو کشور دانست و توضیح داد: این نخستین نشست تخصصی بین تجار دو کشور است و با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور در حوزه کشاورزی این نشست را به موضوع کشاورزی اختصاص دادیم.

او ضمن اشاره به روابط صمیمانه بین اتاق های دو کشور و تبادل هیات های تجاری که در گذشته اجرا شده است، فعالیت های محوری اتاق مشترک ایران و اوکراین و اثرگذاری آن را بر آینده مبادلات تجاری دو کشور، مثبت ارزیابی کرد.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران متاسفانه طی چند سال اخیر، محدودیت های ناشی از تحریم های تحمیلی بر ایران، تجارت دو کشور با یکدیگر را تحت تاثیر قرار داد و دلیل اصلی آن مسائل مربوط به مبادلات اقتصادی بود.

به باور شافعی از جمله راهکارها برای افزایش حجم مبادلات تجاری، تمرکز جدی بر موضوع کشاورزی و کشت فراسرزمینی است.

او اظهار داشت: هر دو کشور در فراوری و صادرات محصولات کشاورزی قدرتمند هستند. در اوکراین محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت، چغندرقند، سویا و کولزا فراوری می گردد که همگی مورد مصرف بازار ایران هستند. در مقابل در ایران پسته، زعفران، مرکبات، سیب، خرما، سیب زمینی و غیره فراوری می گردد که بازار مصرف خوبی در اوکراین دارند. بدین ترتتیب پیشنهاد می کنم امکان تهاتر محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

کشت فراسرزمینی به دلیل مسائل آبی در ایران و در مقابل ظرفیت های خوب آبی، هوایی و خاکی اوکراین یکی دیگر از موضوعاتی بود که از سوی رئیس اتاق ایران در راستای همکاری با طرف اوکراینی مورد تاکید نهاده شد. به باور او در کنار این همکاری ها زمینه افزایش اشتغال و انتقال تکنولوژی و ایجاد بازارهای جدید نیز مهیا خواهد شد.

یافتن راهکارهای اقتصادی برای تجارت مستقیم بین ایران و اوکراین

گنادی چیژیکوف، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین با ابراز خرسندی از سطح مناسب همکاری دو اتاق ایران و اوکراین با یکدیگر به تفاهم نامه ای که بین آنها در سال 2017 به امضا رسید، اشاره نمود و گفت: بر اساس تفاهم نامه سال 2017 این همکاری ها شکل گرفته و خوشبختانه همچنان جاری است.

او ادامه داد: طی این تفاهم نامه پیش بینی شده بود تا شوراهای تخصصی تجاری با هدف تقویت سطح همکاری ها شکل بگیرند. دراین راستا روش های مختلف همکاری را در نظر داریم و نسبت به ظرفیت های ایران آگاهیم. اوکراین نیز با جمعیت بالا یکی از کشورهای عظیم اروپا با پتانسیل های قابل توجه است و بنابراین دو کشور می توانند برای بهبود شرایط تبادلات تجاری با یکدیگر برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اوکراین سطح تبادل تجاری بین دو کشور را در سال گذشته بالغ بر 400 میلیون دلار برآورد کرد که 95 درصد آن به محصولات کشاورزی اختصاص داشته است و این بیانگر صندلی بخش کشاورزی در روابط بین ایران و اوکراین است.

چیژیکوف با بیان این مطلب که در حال حاضر مبادلات تجاری بین دو کشور به وسیله کشورهای سوم انجام می گردد، توضیح داد: اگر شرایطی فراهم گردد تا دو کشور بتوانند به صورت مستقیم با هم تجارت نمایند، سطح تبادلات با افزایش حدود سه برابری به بیش از 1 میلیارد دلار می رسد.

او با استناد به نظر کارشناسان مهم ترین مانع در برابر همکاری بین ایران و اوکراین را روابط اقتصادی پیچیده توصیف کرد و خواهان اتخاذ روش هایی برای تسهیل این فرایند شد. بر اساس اظهارات رئیس اتاق اوکراین کارآفرینان و فعالان اقتصادی منتظر شرایطی هستند که تبادل اقتصادی را برقرار کنیم. بنابراین باید از توان و تجربه گروه های تخصصی مشترک بری حل این مسئله بهره ببریم.

برنامه های سفارت اوکراین در ایران برای تسهیل تجارت بین دو کشور

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در ایران با اعلام این خبر که قرار است، سمینارهای مشابه تا سرانجام سال با همکاری اتاق های استانی دو کشور در راستای توسعه سطح همکاری ها برگزار گردد، توضیح داد: برگزاری سمینارهای تخصص مانند نشست امروز که به حوزه کشاورزی اختصاص دارد، ایده خوبی است و مانع از پراکنده گویی می گردد و ما را به اتخاذ تصمیمات معین راهنمایی می نماید. البته نباید همکاری ها را به کشاورزی محدود کنیم. بلکه باید در سایر بخش ها نیز نشست های مشابه ای ترتیب دهیم.

او به سطح همکاری های تجاری دو کشور در سال 2017 که بالغ بر 1.1 ملیارد دلار بود، اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر تبادلات بین دو کشور به وسیله کشور سوم انجام می گردد و بنابراین آمار دقیقی از سطح تجارت با یکدیگر نداریم. صرف نظر از محدودیت های جاری در سال 2020 شاهد افزایش 14 درصدی مبادلات دو کشور بودیم که البته بیشتر مربوط به سهم صادرات اوکراین به ایران بوده است. در امسال باید این تبادلات را افزایش دهیم.

سفیر اوکراین در تهران از برنامه ریزی های این سفارتخانه برای تسهیل ارائه مجوز به ایرانی ها در راستای واردات گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و شکلات از این کشور و انعقاد تفاهم نامه هایی در بخش های قرنطینه و مسائل مربوط به دامپزشکی و کشاورزی اطلاع داد.

خواهان حمایت دو دولت از ارتقای سطح روابط تجاری ایران و اوکراین هستیم

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران با تاکید بر برگزار دو پنل تخصصی در این سمینار و آنالیز مسائل مربوط به حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمین و امکان برقراری روابط بین فعالان اقتصادی دو کشور برای معرفی خود و حوزه فعالیتشان، اظهار داشت: دغدغه های بخش خصوصی باید با حمایت دولت ها پاسخ داده گردد و بسترها توسط آنها مهیا گردد تا تجار و سرمایه گذاران بتوانند در محیطی تضمین شده با یکدیگر همکاری نمایند. بنابراین دو دولت باید در این زمینه همیاری لازم را داشه باشند.

او ادامه داد: باور داریم سفرای دو کشور برای برطرف مسائل بخش خصوصی در تلاشند و امیدواریم گشایش های لازم در سطح مناسبات بین ایران و اوکراین اتفاق افتد.

کرباسی تاکید نمود: امروز فرایند دریافت ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی بسیار سخت و پیچیده است و نباید اجازه دهیم مسائل مربوط به سایر حوزه ها در اقتصاد و سطح روابط اثر منفی بگذارد.

برنامه هایی برای توسعه سطح همکاری بین ایران و اوکراین طراحی شده است

منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین با ابراز امیدواری نسبت به شناسایی دقیق زمینه های همکاری بین دو کشورگفت: ظرفیت های بالایی برای ارتباط تجاری بین ایران و اوکراین وجود دارد. در بخش های کشاورزی، صنعت، تکنولوژی، انرژی، پزشکی و دارویی امکان همکاری مشترک هست اما به دلیل تحریم ها، برنامه ها و ابتکارات برای توسه روابط ابتر مانده است. از طرفی حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین دلیل دیگری است که منجر به کاهش سطح مناسبات دو کشور شد.

او ادامه داد: در انتظار برگزاری کمیسیون مشترک و کمیته های فرعی آن هستیم. برنامه هایی داریم که امیدواریم با تغییر شرایط زمینه اجرای آنها فراهم گردد.

سفیر ایران و اوکراین درباره کشت فراسرزمینی، اوکراین را هدف مناسبی برای شرکت های ایرانی برشمرد. به اعتقاد او ظرفیت های آبی، هوایی و خاکی این کشور مناسب است، هرچند همچنان شرکت های ایرانی به خوبی نتوانسته اند از این فرصت استفاده نمایند و تنها یک شرکت در این زمینه فعال شده است.

مرادی با توجه به شیوه نامه مصوب در حوزه کشت فراسرزمینی و لزوم رعایت ضوابط موجود تاکید نمود: ضروری است در این حوزه شرکت های پرتوان و با تجربه ورود نمایند تا نتیجه رضایت بخشی حاصل گردد. از طرف اوکراینی هم می خواهیم تا تسهیلات بیشتری در بخش صدور ویزا برای فعالان اقتصادی قائل گردد و دولت این کشور همراهی بیشتری برای حضور فعالانه ایرانی ها در فضای اقتصادی اوکراین داشته باشد.

توسعه روابط تجاری با حمایت سفارت خانه ها ممکن می گردد

حمیدرضا قادی، رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین با تاکید بر اهمیت حمایت های دو سفارتخانه از فعالان اقتصادی و تجار ایرانی و اوکراینی، اظهار داشت: بدون این حمایت ها نمی توانیم کاری انجام دهیم. مسائل مربوط به صدور ویزا و ضمانت های سرمایه گذاری برای ایرانیان در اوکراین را خواهانیم. باید سطح حمایت ها و پشتیبانی های وزارتخانه ها از فعالان اقتصادی بیشتر گردد.

این فعال اقتصادی با ابراز امیدواری درباره زمینه سازی بستر تهاتر برای برقراری روابط تجاری بین دو کشور تاکید نمود: در این زمینه نمی توانیم سلیقه ای عمل کنیم و تنها با اتحاد و همکاری امکان توسعه سطح مناسبات فراهم می گردد.

او پیشنهاد داد: کمیته ای با موضوع کشاورزی و کشت فراسرزمینی با حضور نمایندگان هر دو طرف تشکیل گردد و هماهنگی را دراین زمینه دنبال کند تا مسائل حل گردد.

قادی همچنین از اتاق بازرگانی اوکراین درخواست کرد تا ضمن معرفی فعالان اقتصادی حرفه ای و باتجربه در هر حوزه، زمینه را برای ارائه ضمانت سرمایه گذاری، تسهیل فرایند مربوط به حوزه اقتصادیاتی و گمرکی فراهم کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 14498

به "اتاق ایران ، ضرورت تمرکز بر توسعه سطح مناسبات ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران ، ضرورت تمرکز بر توسعه سطح مناسبات ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید