مشخصات میتسوبیشی میراژ
به گزارش اکسپرس بلاگ، خودروی میتسوبیشی میراژ اکنون مدتی است که توسط شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی به عنوان محصولی نسبتا کم مصرف و جمع و جور در اختیار خودرو دوستان جهان قرار گرفته است. در واقع میتسوبیشی میراژ در ردیف محصولات کامپکت قرار می گیرد و از همین رو توانایی ها و قابلیت های آن باید در قیاس با خودروهای هم رده مورد بررسی قرار گیرد.
خودروی میتسوبیشی میراژ را در عمل نمی توان جزو محصولات قدیمی و با اصالت شرکت میتسوبیشی به حساب آورد. زیرا با وجود آن که این شرکت ژاپنی در حال حاضر به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های خودروسازی در کشور آفتاب تابان شناخته می شود، اما عمر آن دسته از محصولات این شرکت که هم اکنون در قالب خانواده میتسوبیشی میراژ طبقه بندی می شوند حتی به یک دهه هم نمی رسد.
البته حدود چهار دهه قبل شاهد تولید خودروهایی تحت عنوان میراژ توسط شرکت میتسوبیشی بودیم. اما فرایند تولید این خودروها به شکل مستمر ادامه نیافت و نام میراژ به عنوان یک نام اصیل و شناسنامه دار مطرح نشد. در واقع پس از تحولات اجرا شده در شرکت میتسوبیشی و واگذاری بخشی از سهام این شرکت به شرکت نیسان بود که شاهد تمرکز فعالیت های این شرکت حرفه ای روی تولید محصولات جدید هستیم. محصولاتی که خانواده نوظهور میراژ نیز جزو آنها به شمار می رود.
در مجموع از معرفی نخستین عضو خانواده میراژ و عرضه رسمی آن به بازارهای جهانی چیزی در حدود چهار سال می گذرد و در طول این مدت زمان نه چندان طولانی شاهد پوست اندازی این خانواده در قالب مدل فیس لیفت میراژ بوده ایم. در واقع مدل های موجود از خودروی میراژ در ایران به طور عمده همین مدل پوست انداخته را شامل می شود. محصولی که طی سال های اخیر توسط شرکت آرین موتور در بازار خودروی داخل عرضه شده است. تمرکز اصلی ما در مطلب پیش رو نیز روی همین مدل از خودروی میتسوبیشی قرار خواهد داشت. مدل هاچ بک این اتومبیل که در بازار خودروی ایران با نام مدل 2017 خودروی میتسوبیشی میراژ شناخته می شود.
مشخصات فنی خودروی میتسوبیشی میراژ
در مدل اصلی و قدیمی تر خودروی میتسوبیشی میراژ شاهد استفاده از موتور سه سیلندر و دوازده سوپاپ با بهره مندی از گنجایش 1193 سی سی بودیم. موتوری که حداکثر توانی معادل 77 اسب بخار را با احتساب 6000 دور در دقیقه تولید می کرد و از حداکثر گشتاوری معادل 100 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه برخوردار بود.
هرچند که در مدل 2017 خودروی میتسوبیشی میراژ شاهد تغییر در مشخصات فنی و گنجایش موتور مذکور نیستیم، اما بهینه سازی های انجام شده در ساختار این موتور موجب شده است تا تولید حداکثر توان و گستاور بیشتری را توسط این موتور ببینیم. به گونه ای که حداکثر توان مدل 2017 و هاچ بک این خودرو معادل 79 اسب بخار است و حداکثر گشتاور آن روی همان عدد 100 نیوتن متر واقع شده است.
در مجموع می توان گفت که بهینه سازی اجرا شده در موتور خودروی میتسوبیشی میراژ به جز ایجاد تاثیر در حداکثر توان خروجی و بهبود میزان مصرف سوخت توسط این خودرو، تاثیر چندان مهم دیگری را به ارمغان نیاورده است.
به بیان دقیق تر در شرایطی که میزان مصرف سوخت به شکل چرخه ترکیبی در مدل قدیمی تر خودروی میراژ روی رقم 5.9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار داشت، در مدل 2017 این خودرو شاهد کاهش رقم مذکور و قرار دریافت آن روی عدد 4.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت هستیم.
به این ترتیب گنجایش 35 لیتری باک این خودرو برای محصولی در رده کامپکت و بهره مند از ویژگی های مختص به خودرو های مینی چندان عجیب و غیر قابل قبول جلوه نمی کند. به این ترتیب با توجه به مشخصات میتسوبیشی میراژ می توان این خودرو را محصولی لقب داد که به لحاظ بهره مندی از سرعت و شتاب مناسب حرف چندانی برای گفتن ندارد و در عمل یک خودروی دم دستی و شهری محسوب می شود.
ادعایی که در عمل نیز می توان آن را مشاهده کرد. چرا که شتاب صفر تا صد این خودرو حول و حوش رقم 13.8 ثانیه واقع شده است و حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط آن نیز حدود 167 کیلومتر در ساعت برآورد می شود. همچنین به این نکته نیز باید اشاره کرد که مدل موجود از این خودرو در بازار ایران به جعبه دنده CVT مجهز است. نکته ای که می توان آن را به عنوان یک ویژگی مثبت قلمداد کرد. هرچند که در سوی مقابل باید اعتراف کرد، سیستم تعلیق خودروی میتسوبیشی میراژ تعریف چندانی ندارد و در عمل کیفیتی فراتر از حالت معمولی را به نمایش نمی گذارد.
مشخصات فنی میتسوبیشی میراژ (مدل هاچ بک 2017) | |
نوع موتور | 3 سیلندر و 12 سوپاپ |
گنجایش موتور | 1193 سی سی |
حداکثر توان خروجی موتور | 79 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 100 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | CVT |
شتاب صفر تا صد | 13.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن خودرو | 890 کیلوگرم |
طول خودرو | 3711 میلی متر |
عرض خودرو | 1666 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1491 میلی متر |
فاصله بین دو محور خودرو | 2451 میلی متر |
میزان مصرف سوخت در فضای غیر شهری | 3.9 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت |
میزان مصرف سوخت به شکل چرخه ترکیبی | 4.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت |
حجم باک | 35 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید گاز دی اکسید کربن | 95 گرم در هر کیلومتر |
امکانات و قابلیت های خودروی میتسوبیشی میراژ
خودروی میتسوبیشی میراژ در بازارهای جهانی به عنوان یک محصول ارزان قیمت و اقتصادی شناخته می شود. شاید به همین دلیل است که در این خودرو وجود امکانات و قابلیت های شاخص و چندان دندان گیری را شاهد نیستیم. البته در مدل هاچ بک این خودرو که در بازار ایران حضور یافته است اوضاع اندکی وخیم تر به نظر می رسد. چرا که بخشی از اندک قابلیت های جالب توجه موجود در مدل اصلی آن، در مدل موجود از این خودرو در بازار ایران وجود ندارد. به عنوان مثال می توان به نمایشگر 6.5 اینچی و لمسی موجود در نسخه فول آپشن این خودرو در بازارهای جهانی اشاره کرد که در مدل ارائه شده در بازار ایران هیچ اثری از آن در این خودرو یافت نمی کنید!
در واقع خریداران ایرانی خودروی میتسوبیشی میراژ باید به جای نمایشگر لمسی 6.5 اینچی مدل فول آپشن که به قابلیت های کارپلی اپل و اندروید اتو نیز مجهز است، تنها به وجود سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو و بهره مند از درگاه یو اس بی این خودرو که از طریق دکمه های تعبیه شده روی فرمان آن قابل کنترل، تغییر و تنظیم است دل خوش کنند.
از سوی دیگر کامپیوتر سفری تعبیه شده در این خودرو نیز مجهز به صفحه نمایشی با کیفیت تی اف تی نیست و تنها اطلاعات محدودی از قبیل کیفیت پیمایش، میزان مصرف سوخت و سایر موارد مشابه را در اختیار راننده قرار می دهد.
در این میان سایر ویژگی ها و قابلیت های موجود در خودروی میتسوبیشی میراژ (مدل موجود از این خودرو در بازار ایران) را هم می توانید در ادامه متن پیش رو به شکل فهرست وار مشاهده کنید. در مجموع می توان ادعا کرد که خودروی میتسوبیشی میراژ در زمینه بهره مندی کمی یا عددی از امکانات و قابلیت های مهم و پر طرفدار حرف چندان قابل توجهی برای گفتن ندارد و از این لحاظ به بسیاری از خودروهای ساخت داخل شبیه است.
سایر قابلیت ها و امکانات میتسوبیشی میراژ:
- مجهز به فرمان تمام الکتریکی EPS با امکان تنظیم ارتفاع فرمان
- برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو 5
- مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ABS
- برخورداری از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- دارای چهار خبرنگاران ایمنی از تست موسسه ان سی ای پی اروپا
- بهره مندی از فرمان مجهز به قابلیت تنظیم تلسکوپی
- مجهز به شش کیسه هوای ایمنی (دو کیسه هوا در بخش جلو، دو کیسه هوای جانبی و دو کیسه هوای پرده ای)
- وجود سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
- مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشینان جلو و عقب همراه با قابلیت پیش کشنده
- برخورداری از رینگ آلومینیومی 15 اینچی با طراحی جدید
- بهره مندی از چراغ های جلوی زنون HID، چراغ های روشنایی روز ال ای دی در بخش جلو و چراغ های ال ای دی در بخش عقب
- مجهز به چراغ مه شکن جلو
- وجود سیستم تهویه مطبوع همراه با کنترل دستی
- وجود چراغ ترمز سوم بر روی باله عقب خودرو (باله عقب تنها در نسخه 2017 این خودرو موجود است)
- برخورداری از تریم داخلی مشکی برای صندلی و داشبورد
- بهره مندی از رودری های جدید با طرح مشکی پیانویی
- وجود فرمان با طراحی جدید مشکی پیانویی همراه با کنترل های سیستم صوتی بر روی آن
- مجهز به دسته دنده چرمی
- وجود صندلی عقب تا شو
- برخورداری از سیستم ایزوفیکس
- بهره مندی آینه های جانبی از قابلیت گرمکن به همراه وجود راهنما روی آینه ها
- برخورداری صندلی های جلو از قابلیت گرم کن
- مجهز به سیستم ورود بدون کلید یا کیلس استارتر
- برخورداری از قابلیت کروز کنترل
- مجهز به سنسور پارک عقب (این قابلیت در نسخه اصلی خودرو وجود ندارد و تنها به شکل سفارشی قابل نصب است)
- برخورداری از دوربین دنده عقب به همراه وجود نمایشگر در آینه وسط (این قابلیت در نسخه اصلی خودرو وجود ندارد و تنها به شکل سفارشی قابل نصب است)
مشخصات ظاهری و قیمت خودروی میتسوبیشی میراژ
مدل جدیدتر این خودرو که تحت عنوان مدل 2017 شناخته می شود، به لحاظ بهره مندی از برخی ویژگی های ظاهری با مدل ابتدایی این خودرو تفاوت هایی دارد. تفاوت هایی که موجب شده است تا نسخه 2017 خودروی میتسوبیشی میراژ از ظاهر بهتر و گیراتری برخوردار باشد. به عنوان مثال می توان به وجود باله عقب سایه بان مانند این خودرو در بخش پشتی آن اشاره کرد که در مدل قدیمی تر میراژ شاهد وجود آن نبودیم. هر چند که با وجود تمام این تغییرات، در عمل و به طور کل نمی توان ادعا کرد که خودروی میتسوبیشی میراژ از مشخصات ظاهری درگیر کننده و کاملا تاثیرگذاری برخوردار است.
در نمای جلوی این خودرو با جلو پنجره ای نسبتا کوچک و چراغ هایی خیره و مصمم رو به رو هستیم که در تلفیق با یکدیگر به چهره این خودروی نه چندان پر قدرت و کاملا بی ادعا حالتی تهاجمی بخشیده است. در آن پایین هم محل قرارگیری چراغ های مه شکن و نوع طراحی سپر خودرو کاملا مناسب جلوه می کند و در ترکیب با سایر اجزای جانبی، نمای جلوی میتسوبیشی میراژ را به بهترین نمای این خودرو تبدیل کرده است.
در نمای کنار این خودرو نیز شاهد استفاده کاملا مناسب از خطوط حجم دهنده هستیم. با این حال نوع طراحی درهای این خودرو و دو برابر بودن اندازه درهای جلو نسبت به درهای عقب، نوعی حالت نامتقارن به نمای کناری میراژ بخشیده است. خصوصیتی که البته نمی توان آن را زشت یا غیر قابل قبول توصیف کرد.
با این حال نمای پشتی میتسوبیشی میراژ چندان چشم نواز جلوه نمی کند و نحوه طراحی و نوع قرارگیری بخش هایی نظیر سپر عقب، در صندوق عقب و چراغ های بخش پشتی حالتی وصله پینه ای به این نما بخشیده است. به بیان بهتر نحوه قرارگیری این اجزا در کنار یکدیگر به گونه ای است که گویی کاملا جدا از یکدیگر هستند و هیچ چفت و بستی با هم ندارند. این در حالی است که در نمای عقب بسیاری از خودروهای شاخص و نام آشنا شاهد نوعی یک پارچه گی و در هم پیوستگی میان اجزای تشکیل دهنده آن نما هستیم.
همان گونه که در سطور پیشین این متن نیز به آن اشاره شد، مدل موجود از خودروی میتسوبیشی میراژ در ایران از وجود امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی بی بهره است. در واقع این امر موجب شده است تا نمای داخلی خودروی میتسوبیشی میراژ نیز از جلوه و جذابیت چندانی برخوردار نباشد و کاملا ساده و معمولی جلوه کند. در کنار این موضوع کیفیت مواد به کار رفته در طراحی فضای کابین این خودرو (به خصوص در بخش داشبورد) نیز چندان تعریفی ندارد. امری که بر عدم جذابیت هر چه بیشتر فضای داخلی خودروی میتسوبیشی میراژ دامن زده است.
در پایان بد نیست به قیمت خودروی میتسوبیشی میراژ نیز اشاره کنیم. به طور کل این خودرو، برخلاف بسیاری از محصولات ژاپنی، خودروی چندان محبوب و پر طرفداری در بازارهای تراز اول جهانی به شمار نمی رود و عمده اسم و رسم خود را در بازار خودروی کشورهای جهان سوم به دست آورده است. موضوعی که شاید بتوان آن را به قیمت نه چندان گران و خصلت اقتصادی بودن این خودرو مربوط دانست.
با این حال قیمت نه چندان معقول میتسوبیشی میراژ در بازار خودروی ایران موجب شده است تا این خودرو در کشور ما نیز نتواند محبوبیت، مقبولیت و شهرت چندانی را برای خود دست و پا کند. متاسفانه طی ماه های اخیر قیمت این خودرو با جهش قابل توجهی در بازار داخل همراه بوده است و هم اکنون نسخه های صفر کیلومتر و کار نکرده از مدل 2017 و 2018 این خودرو در بازار ایران با قیمتی مابین 105 میلیون تومان تا 115 میلیون تومان معامله می شوند.
این در حالی است که کمتر از شش ماه قبل حتی با پرداخت مبلغی در حدود 82 میلیون تومان نیز امکان خرید مدل 2017 این خودرو مهیا بود. مبلغی که در حال حاضر تنها باید برای در اختیار داشتن نسخه های دست دوم این خودرو پرداخت نمود. به هر حال در صورت بهره بردن خودروی میتسوبیشی میراژ از قیمت مناسب، می توان روی آن به عنوان یک خودروی اقتصادی و کم مصرف شهری حساب باز کرد. در غیر آن صورت و در شرایط فعلی بازار رفتن به سراغ این خودروی جمع و جور ژاپنی کار چندان معقولی به نظر نمی رسد.
اگر مایل به آشنایی بیشتر با این خودرو هستید، پیشنهاد می شود که ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید. ویدیویی که در آن مدل 2017 خودروی میراژ مورد بررسی قرار گرفته است.
منبع: setare.com