معماری سنتی و بومی، الهام بخش ساختمان های جدید

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران، طراحی اقلیمی تحت عنوان خلق معماری سازگار با اقلیم، همیشه در گذشته برای تطبیق با شرایط آب وهوایی حاصل فرایند متداوم معماری محلی است که از نسلی به نسل دیگر و طی زمان منتقل شده و صندلی خود را تثبیت نموده است.

معماری سنتی و بومی، الهام بخش ساختمان های جدید

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کتاب تجربه های دنیای سازگاری معماری با اقلیم اثر ویلی وبر و سیموس یاناس با ترجمه مشترک مرضیه آزاد ارمکی؛ استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رضوانه اصغری، در دو بخش به تبیین جنبه های اقلیمی معماری بومی و معماری بومی به عنوان مدل می پردازد. این اثر، از معماری سنتی و بومی استفاده نموده و آن ها را به عنوان الهام بخش ساختمان های جدید به مخاطب ارائه می دهد. در این کتاب، راهکار های مناسب فنی و اجتماعی متأثر از عوامل اقلیمی مورد آنالیز قرار گرفته است. هرچند شرایط اقلیمی مشابه در بسیاری موارد باعث طراحی مشابه در مناطق مختلف دنیا شده، ولی جنبه های طراحی محیطی معماری سنتی در طیف گسترده ای از شرایط آب وهوایی و انواع ساختمان وجود دارد.

یکی از ویژگی های این اثر، توجه به رویکرد مردم شناسی یا باستان شناسی توأم با مسائل طراحی آب وهوایی و معماری پایدار است. هدف این کتاب، دستیابی به شرایط محیطی قابل قبول در محیط داخلی برای ساکنان با صرف کمترین هزینه به لحاظ انرژی و مصالح و جایگزین کردن منابع انرژی تجدیدناپذیر با منابع تجدیدپذیر و دوری از فرایندها و مصالح غیردوستانه با محیط است.

در بخشی از کتاب حاضر، چهار عنصر اصلی آتش، زمین، هوا و آب، در زمینه معماری مرتبط با طبیعت، به عنوان ابزارهایی نظام بند و سیستماتیک مورد آنالیز قرار می گیرند. سکونتگاه های بومی سانتورینی، نمونه ای بسیار عالی از این رویکرد است، چراکه ویژگی های زیادی در مقیاس های گوناگون ارائه می دهد که ارتباط میان محیط های به وجود آمده و این چهار عنصر را بیان می نماید و نشان دهنده تأثیر نیروهای درونی در شکل دادن معماری است. این امر شامل جزئیات دقیق ساختمان تا جزئیات تمامی همسایگان آن، همچنین شامل ساختارهای دست ساز تا اشکال طبیعی است. هریک از این عناصر مانند منشوری هستند که سانتورینی را به خوبی در خود نمایش می دهند که نه تنها بیانگر قدرتی ماهیتی هستند، بلکه پاسخی سنتی به شرایط طبیعی و یا فقدان شرایط طبیعی موردنظر است.

در ادامه به ویژگی ساختمان های اصلی سانتورینی اشاره می گردد: ساختمان های سانتورینی شبیه به ساختمان هایی است که در جزایر سیکلادیز باقی مانده است و دارای چنین ویژگی هایی است: اشیاء مستحکم، دیوارهای سنگ تراشی شده ضخیم با دهانه های کوچک، پوشش های پوسته ای که با گچ سفید شده و با قدرت یکپارچه سازی قوی تقریبا همه چیز را پوشش می دهد و نیز ایجاد ترکیب به وسیله پی درپی. تمام این عناصر، فرم های ساختمانی و شهریِ طبیعی را به وجود می آورند که یک پاسخ اقلیمی بلندمدت با استفاده از منابع محلی موجود به شرایط آب وهوایی بوده و درعین حال انعکاس تکامل اجتماعی است.

یک مقیاس انسان مدارِ خاص، مشابه آنچه در کشتی ها یافت می گردد، مشهود است: درهایی با ارتفاع پایین، پله هایی باریک و تند و همچنین فضای داخلی و بیرونی کوچک. این موارد در واقع تولیداتی ضروری هستند و نه انتخاب؛ چراکه قانون طراحی غالب در سانتورینی، ساده گرایی مادی و فضایی بود.

اگر از سانتورینی قدردانی گردد، به دلیل اشکال شاعرانه یا مناظر نفس گیر آن نیست. فارغ از زیبایی شناسی، شرایط زندگی در گذشته برای احساس های دیگر یا برای سلامتی شخصی خیلی جذاب نبود. معماری که امروزه از آن به عنوان زیبا یاد می کنیم، در واقع محصول کشمکش های طولانی برای زنده ماندن در یک محیط نامطلوب توسط نسل هایی است که توانسته اند با استفاده از روش های پایدار، ابزارهای خود را از منابع طبیعی موجود انتخاب نمایند. آنچه واقعا باید مورد احترام واقع گردد، این واقعیت است که افراد محلی مفهوم آسایش و سایر نیازهای خود را با محیط محلی تطبیق داده و تأثیرات چهار عنصر را در یک اصطلاح معماری صادقانه و ساده گرا ادغام نموده اند؛ بنابراین نمونه ای درخشان از پایداری محیطی بومی و خاص را ارائه می دهند.

نخستین چاپ کتاب تجربه های دنیای سازگاری معماری با اقلیم در 324 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 95 هزار تومان از سوی انتشارات شهرسازی راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13799

به "معماری سنتی و بومی، الهام بخش ساختمان های جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری سنتی و بومی، الهام بخش ساختمان های جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید