مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2

به گزارش اکسپرس بلاگ، معمولا گوشی های پرچم دار در بخش دوربین عملکرد عالی از خود به جای می گذارند. با این حال وقتی در رابطه با عکاسی و فیلم برداری صحبت می کنیم، عالی می تواند به شکل های متفاوتی برای هر کاربر معنا گردد. از نوع نمایش رنگ ها گرفته تا پردازش های بعد تصویر، همگی ممکن است به گونه ای باشند که کاربر یکی را بر دیگری ترجیح دهد. بنابراین امروز قصد داریم به مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس و سونی اکسپریا 1 مارک 2 بپردازیم که دو محصول قدرتمند در این زمینه به حساب می آیند تا ببینیم عملکرد کدام یک از آن ها می تواند بیشتر مورد قبول واقع گردد.

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2

مدت زمان بسیار زیادی است که سونی سازنده اصلی سنسور دوربین گوشی های بازار است و حتی در بعضی موارد شاهد این بودیم که پرچم دارهای مجهز به سنسور این شرکت در رتبه های نخست قرار می گیرند. اما نکته جالب اینجاست که خود این شرکت در بسیاری مواقع در جمع مدعیان حضور نداشته! حال جالب تر اینکه در اکسپریا 1 مارک 2، اصلا از لنز خود سونی هم استفاده نشده و به جای آن، شاهد حضور لنز ساخت شرکت آلمانی زایس هستیم؛ شرکت نام آشناییی که همکاری طولانی مدتی با نوکیا داشته و لنزهای گوشی های این شرکت را فراوری می نماید.

در طرف مقابل اما اس 20 پلاس قرار گرفته که علی رغم تعریف و تمجیدهای فراوان سامسونگ، نتوانست باز هم در رتبه نخست یا حداقل در جمع برترین ها قرار بگیرد اما این اصلا بدان معنا نیست که نماینده سامسونگ در این بخش عملکرد ضعیفی دارد. بنابراین اس 20 پلاس را اصلا نباید گوشی ضعیفی در بخش دوربین در نظر گرفت با اینکه در وب سایت DxOMark رتبه خوبی ندارد.

اما سوال اصلی اینجاست که کدام یک از این دو گوشی در بخش دوربین، عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد؟ آیا لنز های قدرتمند و بهبود یافته سامسونگ می توانند آن را نجات دهند یا همکاری غافلگیرانه سونی با زایس نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت؟ قبلا از پرداختن به آنالیز اما بهتر است نگاهی داشته باشیم به تعیینات دوربین این دو گوشی روی کاغذ تا ببینیم تفاوت های اصلی در چه بخش هایی است و باید چه انتظاراتی داشته باشیم.

نام گوشیسونی اکسپریا 1 مارک 2سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.7 و اندازه لنز 24 میلی متر، قابلیت لرزشگیر اپتیکال12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 و اندازه لنز 26 میلی متر، قابلیت لرزشگیر اپتیکال
دوربین دوم12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 و اندازه لنز 70 میلی متر، عظیم نمایی 3 برابری اپتیکال، قابلیت لرزشگیر اپتیکال64 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.0 و اندازه لنز 29 میلی متر، عظیم نمایی 1.1 برابری اپتیکال و 3 برابری هیبریدی، قابلیت لرزشگیر اپتیکال
دوربین سوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و اندازه لنز 16 میلی متر12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و اندازه لنز 13 میلی متر
دوربین چهارم0.3 مگاپیکسلی مدت پرواز0.3 مگاپیکسلی مدت پرواز
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 24/25/30/60 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 30/60/120 فریم بر ثانیه8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه، 720p با سرعت 960 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.0 و اندازه لنز 24 میلی متر، فیلم برداری در وضوح 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه10 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و اندازه لنز 26 میلی متر، فیلم برداری در وضوح 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه و 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه

خوشبختانه هیچ یک از این دو گوشی از دوربین متفاوتی بهره نمی برند و شاهد استفاده از دوربین هایی با کاربرد مشابه در آن ها هستیم که این موضوع می تواند مقایسه را بسیار آسان تر کند. اما علی رغم تشابه نوع دوربین ها، تعیینات فنی آن ها متفاوت است. مثلا لنز 12 مگاپیکسلی اصلی سونی اندکی عظیم تر از مدل بکار رفته در سامسونگ است و گگرددگی دیافراگم بیشتری دارد که این یعنی جذب نور بیشتر حین عکاسی.

سونی برای تمام دوربین های قابل عکاسی خود (روی پنل پشتی) از سنسوری به عظیمی 12 مگاپیکسل استفاده نموده اما سامسونگ اس 20 پلاس را به یک دوربین تله فوتوی 64 مگاپیکسلی مجهز کرد تا بتواند در نمایش جزئیات عملکرد بهتری از خود نشان دهد. این در حالی است که باید از روش نرم افزاری به عظیم نمایی 3 برابری هیبریدی دست پیدا کند و باید ببینیم آیا با این روش می تواند نماینده سونی را با عظیم نمایی اپتیکال 3 برابری شکست دهد یا خیر.

  • تست باتری گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2

در رابطه با شرایط این مقایسه باید نکاتی ذکر گردد. نخست اینکه تمام تصاویر را می توانید به صورت یکجا دانلود نموده تا در انتخاب محصول برنده کار آسوده تری داشته باشید. دوم اینکه معین عملکرد بهتر، توسط خود کاربر انجام می گردد. توضیحاتی که در زیر هر عکس به عنوان نتیجه گیری گفته می گردد نظر شخصی است و قطعا می تواند برای هر شخص متفاوت باشد. همچنین تمام تصاویر در حالتی ثبت شده اند که تنظیمات دوربین در هر دو گوشی به صورت پیش فرض اجرا شده بود.

تفاوت اصلی و کاملا محسوس بین گلکسی اس 20 پلاس و سونی اکسپریا 1 مارک 2، عملکرد متفاوت آن ها در نمایش رنگ است. سامسونگ مثل همواره کوشش نموده رنگ های پر زرق و برق تر و زیباتری را به ثبت برساند که نمونه آن را می توانید در رنگ آسمان، سبزه و گل مشاهده کنید. در طرف مقابل اما اکسپریا 1 مارک 2 توانسته رنگ ها نزدیک تر به واقعیت ثبت کند. با این حال در بعضی شرایط، رنگ ها کمی گرم به نمایش در می آیند. از طرفی در حالت HDR که باعث افزایش محدوده دینامیکی می گردد، اس 20 پلاس مطابق انتظار عملکرد بسیار بهتری از نماینده سونی داشت.

اما وقتی تصاویر را برش می دهیم یا به اصطلاح کراپ می کنیم، گلکسی اس 20 پلاس در نمایش جزئیات عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارد و نویز کمتری را در نمونه ثبت شده با آن شاهد هستیم. البته اکسپریا هم توانایی بالایی در این زمینه از خود نشان داد اما عملکرد آن به خوبی رقیب نیست.

این تفاوت عملکرد در تصاویر ثبت شده با دوربین عریض بیشتر به چشم می آید و به نظر می رسد مثل همواره سونی نتوانسته در پردازش تصاویر به خوبی رقبا عمل کند. بدین ترتیب نماینده ژاپنی نتوانست جزئیات خوبی را در مقایسه با رقیب کره ای ثبت کند. حتی مشکل فوکوس هم در تصویر ثبت شده بالا توسط سونی به چشم می آید که در اس 20 پلاس شاهد آن نبودیم. البته نمی توانیم عملکرد دوربین فوق عریض این دو گوشی را عالی بدانیم چون در هر دو تصویر شاهد اثراتی از اعوجاج رنگی (عدم انطباق رنگ های نور) به چشم می آید.

تصاویر بالا به منظور سنجش عملکرد دو محصول در جدا کردن سوژه اصلی از پس زمینه و و تشخیص گوشه های اجسام به ثبت رسیده اند. همانطور که مشاهده می کنید، در هر دو گوشی تشخیص گوشه ها و جداسازی سوژه اصلی از پس زمینه به بهترین شکل ممکن انجام شده و تاثیر سنسور تشخیص عمق هم به خوبی در بوکه کردن تصاویر به چشم می آید. اما اگر به جزئیات دقت کنیم می بینیم نماینده سونی تصاویر نرم تری را ثبت نموده که البته طبیعی تر هم هستند.

  • مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا، هواوی P30 پرو، گلکسی نوت 10 پلاس و شیائومی می نوت 10

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2؛ عظیم نمایی

عظیم ترین فرق گلکسی اس 20 پلاس و سونی اکسپریا 1 مارک 2 در دوربین ها، در همین دوربین تله فوتو و قابلیت های آن خلاصه می گردد. سونی از سنسوری با مگاپیکسل کمتر اما توانایی عظیم نمایی اپتیکال 3 برابری استفاده نموده اما سامسونگ ترجیح داد اس 20 پلاس را به یک سنسور 64 مگاپیکسلی مجهز کند که می تواند 3 برابر عظیم نمایی هیبریدی داشته باشد. اما نتیجه این تفاوت به سود کدام شرکت است؟

در فریم کامل، هر دو گوشی تقریبا عملکرد مشابهی داشتند. نمایش جزئیات هم در اس 20 پلاس و هم در اکسپریا 1 مارک 2 به خوبی صورت گرفت. اما تفاوت اصلی در همان پردازش تصویر نظیر HDR و نمایش رنگ ها خلاصه می گردد که به شکل محسوسی احساس می گردد. نکته مهم این است که نماینده سامسونگ با هر سه دوربین خود تقریبا عملکرد پایداری داشته و تنها کیفیت ها متفاوت بود اما اکسپریا 1 مارک 2 با دوربین های مختلف عملکرد متفاوتی داشت. با این حال این اصلا بدان معنا نیست که اکسپریا عملکرد بدی داشته.

اگر تصویر عظیم نمایی شده را 100 درصد برش دهیم، نقطه ضعف نماینده سامسونگ به خاطر عظیم نمایی هیبریدی بیشتر پدیدار می گردد. در نمایش جزئیات هم اس 20 پلاس نتوانست به خوبی اکسپریا 1 مارک 2 عمل کند و به خوبی می توان تاثیر پردازش سنگین را در کیفیت تصویر مشاهده کرد. اکسپریا 1 مارک 2 اما به لطف بهره مندی از عظیم نمایی اپتیکال، در برش 100 درصد اثرات کمتری از پردازش تصویر را به نمایش گذاشت. بدین ترتیب عملکرد اس 20 پلاس را می توان رضایت بخش اما نه در حد یک پرچم دار دانست.

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2؛ حالت شب

خوشبختانه هر دو گوشی از حالت شب بهره می برند و می توانند در شرایط نوری نامساعد، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند اما هیچ یک از آن ها نمی توانند به اندازه پرچم دارهای گران قیمت تر نظیر اس 20 اولترا یا هواوی P40 پرو در این زمینه خوب عمل نمایند. با این اوصاف سوال اصلی این است که بین این دو گوشی کدام یک برنده خواهد بود؟

تاثیر حرکت دوربین در حالت شب روی تصاویر ثبت شده توسط اکسپریا 1 مارک 2 به مراتب بیشتر از رقیب دیده می گردد که در واقع نشان دهنده الگوریتم ترکیب بندی مجدد (recomposition) ضعیف تر به نسبت اس 20 پلاس است. با این حال به صورت کلی عملکرد مشابهی را شاهد هستیم. مثلا در تصویر اول، میزان نویز و نمایش جزئیات در هر دو به یک اندازه است.

در شرایطی که نور بسیار کمتری وجود داشته باشد، نماینده سونی از لحاظ محدوده دینامیکی و نمایش رنگ ها، عملکرد ظاهرا بهتری دارد. این موضوع را می توانید به خوبی از رنگ گل و گیاه متوجه شوید. در طرف مقابل اس 20 پلاس توانست اثرات نور گرم را بیشتر کنترل کند و در واقع تصویر سردتری را ثبت کند.

  • مقایسه دوربین هواوی P40 پرو، P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس

گلکسی اس 20 پلاس یا سونی اکسپریا 1 مارک 2؟

کاربرانی که هوادار تصاویر طبیعی هستند همواره از عملکرد دوربین های سامسونگ در زمینه اشباع بیش از حد رنگ ها شکایت داشتند، اما اس 20 پلاس توانست در زمینه پردازش تصویر، محدوده دینامیکی و نمایش رنگ ها چه در حالت استاندارد و چه در حالت شب با هر سه دوربین عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد و کمی از آن سیاست قدیمی سامسونگ فاصله بگیرد.

در طرف مقابل اما اکسپریا 1 مارک 2 قرار گرفته که خب می توانیم آن را با در نظر دریافت همه چیز، بهتر از اس 20 پلاس بدانیم. البته DxOMark هنوز نماینده سونی را مورد آنالیز قرار نداده ولی اس 20 پلاس با امتیاز خوب 118 در رده 12 این وب سایت قرار گرفته است. به طور کلی در زمینه اشباع و دقت در نمایش رنگ، بوکه کردن تصاویر و همچنین محدوده دینامیکی در نور کم، اکسپریا را می توان برنده این مقایسه دانست.

اما از طرفی سونی در زمینه ای ضعف دارد که سامسونگ به شدت در آن قدرتمند است؛ یعنی HDR. در بسیاری از تصاویر عملکرد اکسپریا 1 مارک 2 روی کنترل نقاط روشن اصلا خوب نیست و در مقایسه با گوشی های مدرن امروزی حرفی برای گفتن ندارد. البته در نرم افزار Photo Pro کاربر می تواند این مشکل را تا حد زیادی حل نماید اما انتظار می رود ویژگی های این چنینی به صورت پیش فرض در تنظیمات دوربین یک پرچم دار وجود داشته باشد.

با این حال این نتیجه گیری صرفا بر اساس تجربه های شخصی بوده و در نهایت این شما هستید که معین می کنید عملکرد کدام پرچم دار در زمینه عکاسی بهتر از دیگری بوده. این مقایسه قطعا نقاط ضعف هایی دارد؛ مثلا عملکرد دو گوشی در زمینه فیلم برداری و دوربین سلفی مورد آنالیز قرار نگرفت که بدون آن ها نمی توان به صورت کلی برنده واقعی در زمینه دوربین را تعیین کرد. در این آنالیز سعی شده تصاویری قرار داده شوند که کاربر بیشتر در طول روز ثبت می نماید؛ بنابراین فکر می کنید عملکرد کدام محصول بهتر بوده؟ گلکسی اس 20 پلاس یا اکسپریا 1 مارک 2؟

لینک دانلود تمام تصاویر بالا با کیفیت اصلی و حجم 121 مگابایت

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6472

به "مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس با سونی اکسپریا 1 مارک 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید