ناسا به ملاقات کوچک ترین سیارک کشف شده می رود

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندپندنت، سازمان فضایی آمریکا روز گذشته گفت ماموریت آرتمیسI را انجام خواهد داد. این برنامه در نهایت فضانوردان را به ماه می برد. علاوه بر آن ناسا گفت طی یک آزمایش یک جستجوگر سیارک نزدیک زمین به میزان یک جعبه کفش را به فضا می فرستد تا سیارک 2020GE را ردیابی کند. 2020GE یک سیارک نزدیک زمین با قطر 18 متر است.

ناسا به ملاقات کوچک ترین سیارک کشف شده می رود

ابزار ناسا با استفاده از بادبان های خورشید، انرژی مورد احتیاج برای انجام این ماموریت را تامین می نماید. هنگامیکه جستجوگر ناسا هدف مورد نظر خود را بیابد، مقدار، شکل، جهت چرخش و ویژگی های دیگر آن را رصد می نماید. محققان امیدوارند با یاری ماموریت دریابند سیارک مانند تخته سنگ جنس سختی دارد یا مشابه بن نو از صخره های کوچک تر تشکیل شده است. پیش بینی می گردد سیارک بن نو در 2135 میلادی با زمین برخورد کند.

جولی کاستیلو روجز محقق علمی ارشد این ماموریت در آزمایشگاهJPLناسا می گوید: با یاری رصدهایی که از زمین صورت گرفته چند هدف برای این ابزار شناسایی شده که مقدار همه آنها بین 5تا 30 متر است. جستجوگر 2020GE مربوط به طبقه ای از سیارک ها است که اطلاعات کمی درباره آنها داریم.

ماموریت مذکور در حقیقت پیش درآمدی برای عملیات های فضانوردی و رباتیک آینده است که از منابع سیارک ها استفاده می نمایند. علاوه برآن چنین ماموریتی اطلاعاتی درباره دفاع از زمین درباره سیارک های مشابه فراهم می نماید.

کاستیلو روجز در این باره می افزاید: هرچند از منظر دفاع از زمین، سیارک های بزرگ مهمترین عامل نگرانی به شمار می فرایند، اما تعداد اجسام آسمانی مانند 2020GE بسیار بیشتر است و با وجود مقدار کوچک شان برای سیاره خاکی خطرناک هستند.

یکی دیگر از دستاوردهای این عملیات نمایش استفاده از فناوری بادبان های خورشیدی در ماموریت هایی به اعماق فضا است. این بادبان خورشیدی سبک به مقدار یک زمین تنیس است و با منعکس کردن فوتون های خورشیدی نیروی پیش راندن جستجوگر را فراهم می نماید.

بادبان می تواند با سرعت 30 متر به ازای هر ثانیه حرکت کند.

منبع: خبرگزاری مهر