نصب برچسب های دو نرخی در تاکسی ها

به گزارش اکسپرس بلاگ، قیمت بلیط مترو و نرخ کرایه تاکسی طی سال های اخیر همیشه بین 20 تا 25 درصد افزایش را تجربه نموده است و در خصوص سال 99 نیز این رویه به قوت خود باقی خواهد بود. براساس مصوبه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران برای سال 99 نیز افزایش قیمت 25 درصدی برای نرخ انواع وسایل حمل و نقل عمومی (اعم از تاکسی، اتوبوس و بلیط مترو) اعمال خواهد شد، اما حالا و در پی شرایط شیوع کرونا خبر می رسد که سوار کردن 4 مسافر در تاکسی های پایتخت ممنوع اعلام شده است و از همین رو نیز نرخ های جدیدی براساس تعداد 3 مسافر مجاز برای تاکسی ها اعلام شده است.

نصب برچسب های دو نرخی در تاکسی ها

این مساله در کنار افزایش نرخ بنزین و افزایش بسیار شدید قیمت قطعات یدکی، فشار زیادی را به رانندگان تاکسی و اتوبوس وارد نموده است و منجر به بروز مشکلاتی برای سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری شده است.

اما با این وجود به نظر می رسد که شرایط مالی افراد متقاضی استفاده از حمل و نقل عمومی نیز اجازه افزایش قیمت بیش از رقم یاد شده را نمی دهد و ماحصل این شرایط شرایط نامساعد سیستم حمل و نقل عمومی کشور است.

نصب برچسب های دو نرخی در تاکسی های پایتخت/ سوار کردن 4 مسافر غیر قانونی است [به روز رسانی] - خرداد 99

علیرضا قنادان در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا برای اولین بار دو نوع نرخ را در برچسب های تاکسی ها اعمال کردیم، گفت: در برچسب جدید که به واسطه شیوع کرونا و در پی لزوم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته است، دو نوع نرخ در برچسب ها قید شده است که بر این اساس نرخ کرایه برای حداکثر مجاز سه مسافر یا چهار مسافر در تاکسی متفاوت است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در سال 99، می بایست حداکثر 25 درصد به کرایه نرخ تاکسی ها اضافه می کردیم اما حالا به طور متوسط در کل خطوط نرخ کرایه ها 23 درصد افزایش یافته است، اضافه نمود: قبول کنید که اعمال نرخ کرایه جدید همه ساله در ابتدای سال چالش برانگیز بوده و این در حالی است که نه شهرداری تهران و نه سازمان تاکسیرانی ذی نفع این افزایش کرایه نیستند، چرا که تاکسی به عنوان یک وسیله حمل و نقل شبه همگانی، در مالکیت تاکسیران است و شهرداری تهران تنها بر اساس مصوبات شورای شهر نسبت به اجرا و نظارت بر نرخ کرایه اقدام می نماید.

این درحالیست که بر خلاف مترو یا اتوبوس که در آن ها بخشی از قیمت تمام شده سفر در قالب یارانه از سوی دولت و شهرداری پرداخت می گردد، در مورد کرایه تاکسی ها یارانه ای برای جبران نرخ کرایه وجود ندارد، اضافه نمود: مدیریت شهری در نرخ گذاری ها هم حقوق مسافر و هم حقوق راننده تاکسی را در نظر می گیرد و در حال حاضر فشارهای مالی که بر مردم وارد می گردد برای ما قابل درک است اما رانندگان تاکسی هم جزیی از همین مردم هستند؛ همانطور که می دانید نرخ رسمی تورم در انتهای سال گذشته حدود 40 درصد اعلام شده است در حالیکه حداکثر افزایش نرخ تاکسی 25 درصد مصوب و به ما ابلاغ شد.

به گفته قنادان: رانندگان تاکسی نیز معیشت شان تحت تاثیر شرایط مالی، گرانی و کرونا واقع شده است؛ به گونه ای که تعداد مسافران آنها به دلیل اجرای فاصله گذاری اجتماعی، دورکاری ادارات، تردد افراد با وسایل شخصی و مواردی از این دست حدود 60 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کم شده و به همین دلیل حتی با وجود افزایش نرخ امسال باز هم درآمدشان به روزهای مشابه سال 98 نیز نرسیده است.

در مورد اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی با بیان اینکه در این سه ماه، تماس های تلفنی زیادی به خصوص از سوی بانوان تهرانی داشتیم که از اجرای این طرح تشکر نموده و خواستار ادامه طرح سه مسافر در تمامی طول سال شدند، گفت: بعضی معتقدند حالا که طرح فاصله گذاری در تاکسی ها اجرا می گردد نباید مسافران کرایه نفر چهارم را پرداخت نمایند که باید توضیح دهم که در نرخ گذاری خطوط، کرایه جهت معین می گردد و این پول تقسیم بر تعداد مسافران مجاز خودرو می گردد. به عنوان مثال کارشناسان در معین نرخ کرایه انقلاب تا میدان ونک را به فرض مثال 4 هزار تومان معین نموده و بر تعداد ظرفیت مجاز خودرو تقسیم می نمایند. در شرایط معمولی این ظرفیت مجاز در خودروهای سواری چهار نفر و در تاکسی های ون 10 نفر است. در حقیقت کرایه پرداخت شده، کرایه جهت است و زمانی که تاکسی اشتراکی باشد کرایه بر تعداد استفاده نمایندگان تقسیم می گردد.

قنادان با بیان اینکه مصوبه طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی ها با رویکرد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا همچنان به عنوان آخرین مصوبه ستاد مقابله با کرونا و نه شهرداری تهران است و در تمامی خطوط تاکسیرانی شهر تهران تا اطلاع بعدی لازم الاجراست، گفت: البته ما به ستاد ملی کرونا نامه نوشتیم تا به ما اعلام نمایند که طرح فاصله گذاری را تا چه زمانی باید اجرا کنیم که هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

از طرف دیگر تعیین نیست که طرح فاصله گذاری تا چه زمانی اجرایی می گردد، گفت: بعضی ها معتقدند احتمالا در نیمه دوم سال شاهد موج دوم کرونا باشیم و بعضی دیگر نظرات تخصصی متفاوت از این دارند و از آنجایی که احتمال می رود در ماه های آینده طرح فاصله گذاری متوقف گردد، نرخ های تاکسی هم بر اساس ظرفیت 3 مسافر و هم بر مبنای 4 مسافر در برچسب ها اعلام شده تا مسافران و تاکسیرانان دچار سردرگمی نشوند.

با این حال امروز در خبری تکمیلی، سوار کردن چهارمسافر در تاکسی های تهران ممنوع اعلام شد، به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران: سوار کردن 4 مسافر توسط رانندگان تاکسی به هیچ وجه قانونی نیست و رانندگان تنها مجاز هستند حداکثر 3 مسافر را در تاکسی سوار نمایند و نرخ کرایه نیز باید بر اساس ظرفیت فاصله گذاری اجتماعی یعنی 3 مسافر از شهروندان دریافت گردد.

کرایه تاکسی ، مترو و اتوبوس از اول خرداد افزایش می یابد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

محمد علیخانی درباره زمان اجرای افزایش نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس، گفت:

طبق مصوبه بودجه سال 1399 شهرداری تهران، سازمان ها و شرکت های تابعه شورای اسلامی شهر تهران، اعمال افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت امسال انجام می شد که بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه از ابتدای خرداد اعمال خواهد شد.

در سال گذشته نیز نرخ حمل و نقل عمومی در حدود 20 درصد افزایش یافته بود و با توجه به افزایش 25 درصدی برای سال 99 می توان گفت که در مجموع شاهد افزایش قیمت 45 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در طی دوسال گذشته خواهیم بود و این درحالیست که نرخ تورم رسمی کشور تنها در سال 97 بیش از 40 درصد برآورد شده است.

افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو

نرخ بلیت مترو شهر تهران در امسال، طبق این مصوبه 25 درصد افزایش خواهد یافت.

  • بلیت تک سفره داخل شهری هزار و 500 تومان
  • بلیت تک سفره حومه به تهران 200 تومان بیشتر از نرخ بلیت تک سفره داخل شهری در سال 1399
  • بلیت تک سفره هشتگرد 5 هزار تومان
  • بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) همانند سال قبل بدون افزایش 9 هزار تومان

طبق تبصره یکم این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده شده است که به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیت های مبلغ دار، متناسب با مسافت طی شده نسبت به اعمال تخفیف حداکثر تا 50 درصد بهای بلیت تک سفره اقدام کند.

با نگاهی به قیمت بلیط مترو در سال 98 و افزایش 25 درصدی نرخ های یاد شده برای دست یابی به قیمت بلیط مترو در سال 99 می توان به این جمع بندی رسید که حداقل و حداکثر هزینه استفاده از سرویس مترو پایتخت و حومه از 500 الی 1500 تومان برآورد می گردد که البته نرخ 500 تومانی مربوط به جا به جایی کوتاه با استفاده از کارت مترو است و نرخ 1500 تومانی نیز به جا به جایی در مسافت های طولانی (بیش از 40 کیلومتر) و استفاده از بلیط تک سفره مربوط می گردد.

البته در این بین یک استثنا نیز در مورد هزینه تردد بین تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد که مشمول نرخ حدودی 11250 تومانی می گردد.

جدول نرخ بلیط مترو سال 99 به صورت تقریبی (اعداد به سمت بالا گرد شده اند) به توضیح زیر است.

نوع بلیطقیمت سال 98 (تومان)قیمت سال 99 (تومان)
بلیط تک سفره تهران12001500
بلیط تک سفره حومه12001500
بلیط فرودگاه امام خمینی (ره)900011250
حداقل برداشت از بلیط کارتی408510
حداکثر برداشت از بلیط کارتی11901490

افزایش نرخ بلیت اتوبوس

نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در امسال نسبت به سال 1398، 25 درصد افزایش خواهد یافت. ضمناً نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در هر خط متفاوت است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مجاز است که در صورت راه اندازی زیرساخت پذیرش بلیت تک سفره در ایستگاه های خطوط اتوبوسرانی تندرو، نسبت به صدور و فروش بلیت تک سفره داخل شهری معادل نرخ بلیت تک سفره داخل شهری مترو به منظور استفاده مشترک مسافران در کلیه خطوط تندرو مترو اقدام کند.

افزایش 80 درصدی نرخ کرایه تاکسی های ویژه

نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در امسال تا سقف 25 درصد نسبت به نرخ پایه مصوب سال 1398 افزایش خواهد یافت. نرخ کرایه تاکسی در نوبت شب از ساعت 22 الی 6 بامداد، 20 درصد به نرخ های معین شده، اضافه نموده می گردد.

نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی که خدمات ویژه به شهروندان ارایه می نمایند تا 80 درصد افزایش خواهد یافت و معین نرخ در این تاکسی ها از طریق تجهیزات محاسبه کرایه انجام می گردد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، همچنین نرخ کرایه سرویس مدارس نیز در امسال نسبت به سال 1398 تا سقف 25 درصد با افزایش نرخ روبرو شده است.

شروع اعمال 11 درصدی افزایش نرخ کرایه تاکسی ها و افزایش 23 درصدی کرایه مترو و اتوبوس تهران [به روز رسانی] - فروردین 99

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام نموده است: با توجه به اینکه از مهلت مخالفت فرمانداری با مصوبه افزایش کرایه تاکسی گذشته، ما آن را تلقی به تایید نموده و 11 درصد افزایش را اعمال کردیم. براین اساس به تدریج افزایش 11 درصدی نرخ کرایه اعمال خواهد شد.

همچنین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از افزایش 23 درصدی نرخ کرایه های مترو و اتوبوس در امسال اطلاع داد و گفت: نظر فرمانداری با شورای شهر در این زمینه مشترک است.

منبع : دیجیاتو

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: آی تابناک
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4708

به "نصب برچسب های دو نرخی در تاکسی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب برچسب های دو نرخی در تاکسی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید