هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول

به گزارش اکسپرس بلاگ، علیرغم مدت کوتاهی که از تأسیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می گذرد، این مرکز توانسته اقدامات قابل توجهی را در زمینه های بومی سازی، پایلوت فناوری های نو و توسعه زیست بوم نوآوری در صنعت ارتباطات کشور انجام دهد.

هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول

اخبار شرکت ها؛ علیرغم مدت کوتاهی که از تأسیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می گذرد، این مرکز توانسته اقدامات قابل توجهی را در زمینه های بومی سازی، پایلوت فناوری های تازه و توسعه زیست بوم نوآوری در صنعت ارتباطات کشور انجام دهد. دکتر وحید شاه منصوری سرپرست این مرکز با بیان این موضوع، اینترنت اشیاء و هوشمندسازی را از ارکان برنامه های این مرکز دانست و اضافه نمود رویکرد و استراتژی پنج ساله همراه اول و این این مرکز به سمت تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر فناوری های دیجتالی دانست.

در دنیای امروز این فناوری­ها (IoT و 5G و AI) هستند که نشان داده­ اند می­توانند معضلاتی که از قبل بوده را حل نمایند. تا به امروز هم بسیاری از معضلات کشورها با پیشرفت تکنولوژی خیلی راحت ­تر مدیریت شده ­اند. مثلاً با راه اندازی خدمات مبتنی بر فناوری IoT می­توان با تعداد زیادی سنسور ارزان­ قیمت یک سری داده به دست آورد که با تحلیل این داده ­ها تصمیم­ گیری انجام می­ گیرد. اینها بدون فناوری میسر نیست. تجربیات جهانی هم نشان داده که به یاری این فناوری­ها و با هزینه منطقی، دستاوردهای بزرگی در برطرف معضلات ملی می توان به دست آورد.

وی در خصوص رویداد جایزه سال هوشمندسازی و ویژگی­ هایی که ایده ­های منتخب در آن باید داشته باشند گفت ما چند تا اصل داریم برای این ایده ­ها؛ اول اینکه ایده به تنهایی کاربردی ندارد و صاحبان ایده باید تیم قوی، سوابق مرتبط با راه چاره پیشنهادی و مدل کسب­ وکار یا مدل تجاری معین برای آن ایده هم داشته باشند. ایده حتماً باید مدل تجاری داشته باشد و حتماً فناوری نوین در آن بکار رفته باشد. فناوری نوین مدنظر هم IoT و 5G و هوش مصنوعی است. ایده ها باید قابلیت بهره ­مندی از مزایای نسبی اپراتور و مزایای رقابتی اپراتور مخابراتی را داشته باشند و هم مقیاس ­پذیر و قابل تکرار باشند. اینکه نمونه اولیه و MVP هم داشته باشند اجباری نیست ولی امتیاز بهتری می گیرند.

سرپرست مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بعلاوه اضافه نمود راه چاره های پیشنهادی مبتنی بر فناوری های سه گانه فوق که دارای نوآوری بوده و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند، به همراه طرح تجاری در مرحله داوری آنالیز خواهند شد و انتخاب انجام می شود.

دکتر شاه منصوری در خصوص فرایند تجاری­ سازی ایده­ ها و محصولات گفت این اولین تجربه برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران است. در واقع این جایزه مثل اعتباری است که برای یک قرارداد در نظر گرفته شده باشد. این قرارداد میان شرکت پیشنهاد دهنده راه چاره و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول منعقد می­ شود و پروپوزال برنده به اسم پیوستی برای آن قرارداد خواهد بود. در قالب این قرارداد، راه چاره پیشنهادی توسعه می­ابد و به یاری همراه اول به اجرا در می­ آید. عملا به جای اینکه RFP تعریف کنیم و مناقصه­ هایی برای دریافت راه چارهها برگزار کنیم، برنده این رویداد برنده مناقصه محسوب می­ شود و لذا با برنده برای تهیه محصول وارد مراحل عقد قرارداد می شویم. این قرارداد با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول خواهد بود و هدف آن توسعه سلوشن برای برطرف یک معضل ملی به یاری همراه اول است.

سرپرست مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در انتهای تبادل نظر به اهمیت توجه نهادهای اثرگذار و تصمیم­ گیر در هر حوزه اشاره نمود و اضافه نمود فرض کنید در حوزه مدیریت مصرف انرژی اگر صورت مسأله برای وزارت نیرو یا مثلا بخش مدیریت مصرف انرژی مطرح باشد و سبب حضور این نهاد شود، بسیار مؤثر است. در واقع اگر هرکدام از وزارت­خانه­ ها، سازمان­ها و نهاد شهرداری در حوزه مرتبط پای کار باشند به حل معضل مربوط به خودشان یاری می­ کند.

وی در خصوص شناسایی حوزه ­ها و چالش­های منتخب برای این رویداد با بیان اینکه ده حوزه و چالش برای دریافت ایده­ ها در نظر گرفته شده است، اضافه نمود عملی کردن ایده ها قطعاً احتیاج به حضور جدی و مؤثر نهادهای مرتبط با هریک دارد. اما همراه اول تامین بودجه توسعه راه چاره های فناورمحور را متقبل شده است و بار سرمایه ها و بودجه ­ها از دوش سازمانها و نهادها برداشته شده است و لذا امیدواریم که با استقبال نهادهای مرتبط به ویژه در شروع دولت تازه روبرو باشیم.

قدم اول هم فکر می­ کنم این باشد که هر نهاد به اسم متولی در یک رویداد Reverse Pitch به خوبی بتواند احتیاجها و دغدغه­ های چالش مرتبط با خودش را بیان کند و شرکت­ نماینده ­ها را در آن حوزه هدایت کند. در واقع آن نهاد باید با حس مالکیت نسبت به راه­ حل ­ها وارد موضوع بشوند.

راه چارههای پیشنهادی شرکت ها از سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در نهایت حمایت خواهند شد. البته یک آسیب­ شناسی ضروری است در خصوص حمایت­ های قبلی نهادی مثل معاونت علمی انجام بشود؛ چرا که قبلا هم رویدادهایی را برگزار یا حمایت نموده ­اند ولی پروژه ­های نهایی در چرخه حل معضل نیفتاده است.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 16472

به "هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید