واردات کاغذ با ارز دولتی از اردیبهشت 99 متوقف شد، واردات 207 هزار و 583 تن کاغذ تحریر در سال گذشته

به گزارش اکسپرس بلاگ، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به آمار واردات کاغذ در سال 1399 به کشور گفت: در سال گذشته میزان 231هزار و 64 تن به ارزش 181 میلیون و 96 هزار و 327 دلار خمیر کاغذ وارد کشور شده که یک درصد بیشتر از سال 98 بوده و 12 درصد ارزان تر خریداری شده است.

واردات کاغذ با ارز دولتی از اردیبهشت 99 متوقف شد، واردات 207 هزار و 583 تن کاغذ تحریر در سال گذشته

وی افزود: همچنین 6702 تن به ارزش چهار میلیون و 665 هزار و 280 دلار کاغذ روزنامه به کشور وارد شده و 207هزار و 583 تن به ارزش 190 میلیون و 100 هزار و 613 دلار نیز کاغذ چاپ و تحریر وارد کشور شده است.

لطیفی همچنین درباره میزان کاغذ موجود در گمرک توضیح داد: وقتی یک کالا به مبادی ورودی می رسد تا مجوزهای لازم برای ترخیص اخذ شود، طبیعی است که مدتی طول می کشد. از سوی دیگر همیشه مقداری کالای در آستانه ترخیص، در اماکن بندری و گمرکی وجود دارد.

وی درباره میزان تفکیکی ترخیص کاغذ با ارز دولتی و کاغذ با ارز نیمایی نیز گفت: این آمار شامل هر دو بخش می شود؛ هرچند از اردیبهشت 99 کاغذ با ارز دولتی به دلیل حذف ارز کاغذ وارد گمرک نشده است.

لطیفی با بیان اینکه مصرف کاغذ به دلیل کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: روزنامه ها به سمت رسانه های مجازی رفته اند و مدارس هم تعطیل اند. از سوی دیگر کلاس های دانشگاه ها نیز به صورت غیرحضوری برگزار می شود و در چنین شرایطی طبیعی است که مصرف کاغذ کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر صنایع بسته بندی رونق گرفته اند و معتقدم صنعت چاپ باید این موضوع را جدی بگیرد. همچنین برای نجات صنعت چاپ باید به این موضوع توجه شود که اگر ما کالاهای تجاری قابل بسته بندی را با بسته بندی صادر کنیم، صنعت سورتینگ جان می گیرد و در صنعت چاپ نیز رونق ایجاد می شود.

لطیفی با بیان اینکه توجه به اهمیت حوزه بسته بندی در صنعت چاپ توضیح داد: از دیگر فواید آن این است که کالاهای ایرانی هم بدون ضایعات و باکیفیت و باارزش افزوده بیشتر به مقاصد صادراتی می رسد. توجه به این امر فقط در صنعت بسته بندی و سورتینگ در سال اول بدون اضافه شدن فضای کسب و کار 500 هزار نفر شغل ایجاد می کند.

وی همچنین درباره شرایط حوزه نشر در شرایط کرونا گفت: به نظرم فعالیت در این حوزه باید هوشمند شود؛ یعنی تلفیقی از رسانه های چاپی و دیجیتال. به طور مثال در برخی از کشورها کتاب سخنگو برای بچه ها تولید شده که هم چاپ روی کاغذ است و هم از تراشه ها برای بهره مندی از صوت در خوانش کتاب و موزیک استفاده شده است.

به گفته لطیفی، این موضوع باعث می شود کودک به جای استفاده از موبایل و تبلت، کتاب واقعی در دست بگیرد و همزمان از ابزارهای جذاب مثل موزیک و آهنگ و خوانش کتاب استفاده کند؛ زیرا حتی برخی از این کتاب ها قابلیت ضبط صدای والدین را دارد و کودک می تواند در زمانی که پدر و مادر نیستند کتاب را با صدای والدین بشنود.

وی در پایان اعلام نمود؛ اما برای حوزه بزرگسال هم از تکنیک ها و روش های دیگری مثل (QR) یعنی پیوست مدیا و متن می شود، استفاده کرد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود و ضروری است که فعالان صنعت نشر کشور نیز به سمت استفاده از این تکنیک و تکنولوژی بروند.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13704

به "واردات کاغذ با ارز دولتی از اردیبهشت 99 متوقف شد، واردات 207 هزار و 583 تن کاغذ تحریر در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات کاغذ با ارز دولتی از اردیبهشت 99 متوقف شد، واردات 207 هزار و 583 تن کاغذ تحریر در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید