ویروس کرونا قوی تر می گردد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، همچنانکه ویروس کرونا در سراسر دنیا پراکنده شده نگرانی هایی در رابطه با جهش آن به سمت قوی تر شدن وجود دارد. این جهش می تواند بحران کنونی را حتی خطرناک تر هم بکند. ما چه چیزی درباره تکامل این ویروس مرگبار می دانیم؟

ویروس کرونا قوی تر می گردد؟

به گزارش خبرنگاران ، در رابطه با ویروس کرونا باید پاسخ به سوالاتی را بدهیم.

سوال اول: آیا ویروس در حال جهش یافتن است؟

تمامی ویروس ها جهش پیدا می نمایند و سارس و کوید 19 استثنا نیستند. جهش ها زمانی به وجود می آیند که ویروس در داخل سلول آغاز به تکثیر خودش می نماید و اشتباهاتی در کپی کردن کد ژنتیکی آن انجام می گردد. بر خلاف انسانها ژ که ژنهای آنها در DNA دو رشته ای نوشته شده است ژنهای کروناویروس بر روی RNA تک رشته ای انجام می شوند.

سوال دوم: سرعت جهش چقدر است؟

ویروس کرونا یک ویروس پایدار به شمار می رود. دانشمندان در بریتانیا بعد از آنالیز نمونه های بسیار زیادی (حدود 13 هزار تا) به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا ماهی دو بار جهش پیدا می نماید. میزان جهش ها بسیار مهم است زیرا هرچه ویروس سریع تر جهش یابد عملکرد آن سریعتر تغییر می نماید. ایجاد واکسن در برابر ویروس سریع می تواند دشوارتر باشد زیرا در زمان ایجاد ، بخش هایی از ویروس که به سیستم ایمنی بدن حمله نموده ممکن است تغییر نموده باشد. آنفلوانزای فصلی آنقدر سریع تغییر می نماید که هر سال به واکسن متفاوت احتیاج داریم.

سوال سوم: ویروس کرونا در سطح دنیا چقدر تنوع دارد؟

کد ژنتیکی ویروس کرونا در سرتاسر دنیا نشان می دهد که با گسترش آن در دنیا گروه های کرونایی نیز تقسیم می گردد. هیچ چیز غیر عادی در این مورد وجود ندارد. محققان در آلمان سه گروه ژنتیکی اصلی ویروس را در ماه آوریل شناسایی کردند که آنها را گروه های A ، B و C نامگذاری کردند. گروههای A و C بیشتر در اروپایی ها و آمریکایی ها یافت می شوند در حالی که گروه B در شرق آسیا متداول است. اما گروه های کوچکتری نیز وجود دارند که دانشمندان می توانند از آنها برای ردیابی عفونت استفاده نمایند و در نهایت به منطقه ای مانند ووهان یا شمال ایتالیا بازگردند.

سوال چهارم: چرا جهش ها اهمیت دارند؟

جهش همواره به طور اتفاقی رخ می دهد. بیشتر این جهش ها اثر کمی دارند و بعضی از اینها ویروس را مختل می نمایند اما با گذشت زمان جهش های منفرد یا متعدد به طور بالقوه می توانند ایجاد نمایند.. جهش ها همچنین می توانند ویروس را خطرناک تر نمایند به عنوان مثال با ایجاد کارآمدتر در عفونی کردن سلول ها.

سوال پنجم: ویروس چه جهش هایی را انتخاب نموده است؟

تعدادی جهش توجه دانشمندان را به خود جلب نموده است. محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری در لندن بیش از پنج هزار ژنوم کرونا را از سراسر دنیا مورد مطالعه قرار دادند و چندین جهش را کشف کردند که ممکن است گواهی بر سازگاری ویروس با انسان باشد.

سوال ششم: جهش ها چه چیزهایی را به ما نشان می دهند؟

از آنجا که دانشمندان اطلاعات بیشتری در خصوص ترکیب ژنتیکی ویروس کرونا به دست آورده اند می توانند از این اطلاعات برای ردیابی عفونت فرد به خوشه های اطراف استفاده نمایند و در نهایت به منشاء آن بازگردند. این می تواند برای ردیابی شیوع و پیدا کردن عفونت های تازه وارد شده مفید باشد. اما نظارت نشان می دهد که چگونه ویروس جهش می یابد و مقاومت در برابر داروها و واکسن هایی را که در آینده استفاده می گردد ، به دست می آورد.

منبع: theguardian / مترجم: هیلدا حسینی خواه

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3730

به "ویروس کرونا قوی تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا قوی تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید