انستیتو پاستور: 20 تا 25 درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور درباره مطالعات انجام گرفته شده از طریق تست های سرولوژی گفت: تست های سرولوژی مبتنی بر کیت های الایزا است و از فروردین ماه برای انجام مطالعات مختلف مورد استفاده نهاده شد. مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهر های مختلف و به خصوص شهر های عظیم انجام شد، نشان می دهد حدود 18.5 درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-19 بودند. اگر بعضی ایراداتی که به این مطالعه ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود 20 تا 25 درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه نموده اند.

انستیتو پاستور: 20 تا 25 درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند

به گزارش ایسنا، دکتر احسان مصطفوی امروز در لایو اینستاگرامی کرسی ترویج علم یونسکو درباره اپیدمیولوژی کروناویروس در ایران و جهان با بیان این که کووید-19 بیماری ای با تظاهرات تنفسی است که اواخر دسامبر 2019 توسط چین به جهان معرفی گردید، گفت: مقالاتی که بعدتر منتشر شد، نشان داد که این ویروس ماه ها زودتر در چین و کشور های دیگر در حال گسترش بوده است.

وی با اشاره به این که این بیماری در ابتدا به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته می شد، اما بعدتر نشانه های دیگری هم به علائم آن اضافه شد، اظهار داشت: امروزه مطرح می گردد 40 تا 50 درصد افرادی که به این ویروس آلوده می شوند، ممکن است هیچ تظاهراتی از بیماری نشان ندهند و درصد قابل توجهی از مبتلایان نیز به صورت خفیف به این بیماری دچار شوند که اصلا شاید شک به کروناویروس برای آن ها مطرح نگردد. درصد کمی از افراد به فرم های شدید بیماری مبتلا می شوند و به ناچار شاید بستری شوند و متاسفانه فوت نمایند. افرادی که به صورت شدیدتری به این بیماری مبتلا می شوند، اغلب سن بالا و بیماری زمینه ای دارند.

عضو هیئت علمی انستتیو پاستور اظهار داشت: اگر بتوانیم برای این ویروس واکسن موثری به جامعه جهانی معرفی کنیم، می توانیم خوش بین باشیم که شیوع ویروس تحت کنترل بیشتری قرار گیرد، ولی باید در مورد واکسن واقع بین باشیم. واکسن قرار نیست معجزه ای ایجاد کند؛ چرا که ابهام های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد. در فراوری واکسن هایی که قرار است ساخته شوند هدفگذاری صددرصدی مطرح نیست، بلکه کارخانه های واکسن سازی به دنبال اثرگذاری 60 تا 70 درصدی هستند.

مصطفوی اعلام کرد: با در نظر دریافت مدت زمانی که واکسن ایمنی می دهد، دفعات تزریق واکسن و زمان توزیع آن در ایران، در کوتاه مدت نباید به ابزار استفاده از واکسن امیدوار باشیم. فاصله گذاری فیزیکی، شست وشوی مرتب دست ها و استفاده از ماسک همچنان ابزار هایی هستند که انتظار می رود از واکسن اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور، دو شاخص case fatality rate و infection fatality rate در بیماری های عفونی وجود دارد. مورد اول میزان مرگ ومیر در افرادی که تظاهرات بالینی را نشان می دهند تعیین می نماید در مورد کووید-19 از همان روز های ابتدایی شیوع این میزان دو تا سه درصد تعیین شده بود. اما با توجه به این که بخش قابل توجهی از افراد بدون علائم بالینی به این بیماری مبتلا می شوند شاخص infection fatality rate مطرح می گردد. این شاخص میزان مرگ ومیر در افرادی که عفونی شده اند را بیان می نماید که در کووید-19، 0.4 الی 0.5 است. یعنی ازهر هزار نفر چهار الی پنج نفر در اثر ابتلا به این ویروس ممکن است فوت نمایند. در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی، میزان کشندگی کرونا چهار الی پنج برابر آنفلوآنزای فصلی است.

وی با اشاره به آمار جهانی ابتلا و مرگ ومیر کووید-19 گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است که تا به امروز 20 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده اند و از میان آن ها 730 هزار نفر جان باخته اند. این آمار و ارقام با تست pcr تایید شده اند و بیشتر قریب به اتفاق افرادی که از آن ها نمونه گرفته شده است، دارای علائم بوده اند. انتظار داریم در جامعه جهانی تعداد مبتلایان ده ها یا صد ها برابر آن چه که اعلام می گردد باشد. میزان مرگ میر ناشی از کرونا هم از آن چه توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، بیشتر است. تست pcr در همه جای جهان به راحتی قابل دسترسی نیست، زمان، ابزار و مهارت نمونه گیر مهم است و همه این موارد در تعداد مبتلایان مهم است.

مصطفوی درباره کانون های شیوع کووید-19 اعلام کرد: بیماری ابتدا از چین شروع شد، اما بعد از یکی دو ماه کانون اصلی شیوع بیماری اتحادیه اروپا شد و پس از مدتی هم کانون اصلی بیماری به قاره آمریکا منتقل شد. خاورمیانه و شمال آفریقا چهارمین منطقه درگیر کرونا در جهان محسوب می گردد. ایران در مقایسه با سایر کشور های جهان نسبتا زودتر درگیر اپیدمی شد و در نتیجه تعداد موارد گزارش شده ایران را در رتبه دهم یا یازدهم تعداد موارد ابتلا قرار داده است.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ادامه داد: یکی از مهم ترین عوامل صندلی قرارگیری در این رتبه بندی، جمعیت و امکانات و تجهیزات کشور ها است. انتظار می رود کشور هایی که دارای جمعیت بیشتر و یا تجهیزات پیشرفته تری هستند، موارد ابتلای بیشتری را گزارش نمایند. علاوه بر آن، کشور هایی که شفافیت بیشتری دارند گزارش های دقیق تری نیز ارائه می دهند. اگر جدول آمار مبتلایان را بر اساس تعداد ابتلا در یک میلیون نفر دسته بندی کنیم، ایران صندلیی بالاتر از 50 دارد و قطر در این رتبه بندی کشور اول است.

این اپیدمیولوژیست با بیان این که فرایند بیماری اکنون در جهان متفاوت است، گفت: اروپا در هفته های اخیر به طور نسبی شیوع بیماری را کنترل نموده است، اما گزارش های چند هفته اخیر در آلمان و ایتالیا گویای این است که شیوع بیماری در این کشور ها در حال افزایش است.

وی ادامه داد: قاره آمریکا همچنان فرایندی صعودی را طی می نماید، این موضوع در مورد آسیای جنوب شرقی و آفریقا نیز مطرح است. در منطقه خاورمیانه شرقی کشور های مختلف شرایط های متفاوتی دارند و هنوز شیوع بیماری در کل این منطقه شرایط تثبیت شده ای ندارد. ایران در مقایسه با همسایگان جنوبی خود شرایط بهتری در میزان ابتلا در یک میلیون نفر جمعیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور با بیان این که در ایران تا به امروز بیش از 300 هزار مبتلا و بیش از 16000 مرگ داریم، گفت: اولین موارد ابتلا به بیماری در ایران در 30 بهمن ماه در قم اعلام شد. مسلم است که هنگامی که بیماری با مرگ شناسایی می گردد؛ یعنی در شناسایی آن تاخیر وجود داشته است و اگر دوره زمانی ابتلا و مرگ را حدود سه هفته در نظر بگیریم، یعنی گردش ویروس در قم و هم زمان در بعضی استان های دیگر حدود یک ماه قبل تر از شناسایی رسمی ورود آن به کشور وجود داشته است. گزارش های سایر کشور ها نیز حاکی از این است که شناسایی بیماری در بعضی دیگر از کشور ها نیز با تاخیر روبه رو بوده است.

به گفته مصطفوی، در ایران حدود سه چهارم درگذشتگان این بیماری سن بالای 60 سال داشته اند. افرادی که حداقل یک بیماری زمینه ای و سن بالای شصت سال دارند، حدود 85 درصد موارد فوتی کشور را شامل می شوند. در کشور ما و سایر کشور های جهان آقایان بیش از خانم ها مبتلا می شوند و میزان مرگ ومیر نیز در آنان بیشتر است

وی اظهار داشت: با وجود اقدامات کنترلی ای که از نیمه دوم اسفندماه در کشور شروع شد، پیک بیماری در نیمه اول فروردین ماه در کشور تجربه شد، اما با اقدامات کنترلی صورت گرفته و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین همراهی جدی مردم توانستیم پیک اپیدمی را بشکنیم. کاهش فرایند ابتلا تا اوایل خرداد ادامه داشت.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور با بیان این که از نیمه دوم فروردین ماه ظرفیت تست آزمایشگاهی گسترش پیدا کرد گفت: بعد از حدود یک ماه و نیم که صرفا می توانستیم بیماران بستری در بیمارستان ها را تست کنیم، شرایط تست از بیماران سرپایی نیز فراهم شد. تقریبا از اوایل خرداد فرایند صعودی موارد گزارش شده در کشور رخ داد و تا دو هفته پیش ادامه داشت، در نتیجه پیک موارد گزارش شده روزانه مجددا بیشتر از نیمه اول فروردین شد.

وی اضافه نمود: خوشبختانه در هفته های اخیر فرایند کاهشی نسبی در اغلب استان های کشور در حال رخ دادن است.

مصطفوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی بیماران، گفت: روزانه 25 تا 30 هزار تست در روز گرفته می گردد و به طور متوسط 2500 بیمار نیز روزانه معرفی می شوند. مراکز 16 و 24 ساعته ای برای بیماران مشکوک طراحی شده است. علاوه بر آن، پروتکل های رعایت بهداشت به اصناف مختلف ارائه شد تا همزمان با بازگشایی مراکز دنبال گردد. همه این ابزار ها دست به دست هم داد تا در کنار پروتکل های درمانی از شیوع این بیماری جلوگیری گردد.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور با بیان این که حدود 2.5 میلیون شغل در کشور شناسایی و پروتکل های لازم به آن ها ابلاغ شده است، گفت: واقعیت این است که درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف مختلف یکسان نیست. گزارش های معاونت بهداشت وزارت بهداشت در هفته های اخیر حاکی از این است که در بعضی از اصناف و مکان ها مانند مطب ها، مساجد، هتل ها و پاساژ ها رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و این یعنی این مکان ها باید مورد پایش مستمر قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مطالعات انجام گرفته شده از طریق تست های سرولوژی گفت: تست های سرولوژی مبتنی بر کیت های الایزا است و از فروردین ماه برای انجام مطالعات مختلف مورد استفاده نهاده شد. مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در شهر های مختلف و به خصوص شهر های عظیم انجام شد، نشان می دهد حدود 18.5 درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-19 بودند. این یعنی بیش از 80 درصد افراد آلودگی را تجربه ننموده اند. البته در مورد محل های نمونه گیری و حساسیت تست تشخیصی مورد استفاده حرف و حدیث هایی وجود دارد، اما مطالعات سرولوژی دیگری نیز در اردیبهشت ماه به صورت محدودتر در سازمان انتقال خون کشور صورت گرفته است که سطح سرم مثبت بودن را حدود 20 درصد نشان می دهد.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: اگر بعضی ایراداتی که به این مطالعه ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود 20 تا 25 درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه نموده اند. ممکن است افرادی که آلوده می شوند مجددا نیز ابتلا یابند، هر چند که گفته می شد در ابتلای مجدد فرم های بیماری خفیف تر از فرم اولیه است. علاوه بر آن، مدت زمان ایمنی زایی نیز تعیین نیست؛ بنابراین افرادی که مبتلا شده اند نباید چندان هم خوش بین باشند.

وی با بیان این که بعضی از کشور ها مانند ایران و عربستان دو موج اپیدمی را تجربه نموده اند و در این موضوع عوامل مختلفی مانند عادی پنداری شرایط توسط مردم و بازگشایی ها دخیل بوده اند، گفت: نکته مهم دیگری که در مورد ایران وجود دارد، این است ما هنوز بافت نسبتا جوانی از جمعیت را داریم و میانگین سنی جمعیت در کشور 31 سال است. این عدد دراتحادیه اروپا 42 سال و در آمریکا 38 سال است. کشوری که جوانتر است، قاعدتا با میزان مرگ ومیر کمتری نیز روبه رو می گردد.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور با اشاره به ابعاد مالی کووید- 19 وجود تحریم ها و کاهش قیمت نفت را در تحت فشار قرار دریافت ایران طی مبارزه با این بیماری موثر دانست.

مصطفوی درباره لزوم اهمیت دادن کشور ها به شیوع بیماری های واگیردار گفت: کرونا نشان داد کشور ها همچنان باید اپیدمی های عفونی را به عنوان یک بحث مهم در امنیت بهداشتی مد نظر قرار دهند. کرونا مهار نخواهد شد، مگر این که همه سازمان ها، کشور ها و نهاد ها برای کنترل این بیماری دست به دست یکدیگر بدهند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور در پاسخ به پرسشی درباره ادعای انگلیس و روسیه در دستیابی به واکسن کرونا گفت: در حالت عادی، فراوری واکسن برای یک بیماری عفونی پنج الی 10 سال زمان احتیاج دارد. هنگامی که در یک شرایط اضطراری هستیم، قطعا این بازه زمانی به دلایل مختلف کمتر خواهد شد؛ مثلا کمپانی های واکسن ساز ریسک بیشتری را می پذیرند و بعضی از فاز هایی که باید به طور نرمال در یک فاصله زمانی طولانی طی گردد را کوتاه تر می نمایند. هدفگذاری اولیه هم این نیست که واکسنی فراوری گردد که اثربخشی بسیار بالایی داشته باشد. هدف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا این است که در فاز اول به واکسنی با اثرگذاری 60 درصد برسد. خوشبینانه ترین حالت این است که پس از گذشت یک تا یک و نیم سال از شروع تحقیق بر روی واکسن، واکسن به فراوری انبوه برسد.

مصطفوی اظهار داشت: به نظر می رسد کشور هایی مانند روسیه، چین، انگلستان و آمریکا در فراوری واکسن در فاز های مختلف پیشروتر هستند. این که گفته می گردد بعضی از این کشور ها به فاز تزریق انسانی رسیده اند، تازه شروع مراحل کارآزمایی های بالینی است که خود فازبندی های مختلف دارد. پس از این که کشوری ادعا کند واکسن مطلوبی را فراوری نموده است، این ادعا باید توسط سازمان های جهانی مختلفی آنالیز گردد.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7192

به "انستیتو پاستور: 20 تا 25 درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انستیتو پاستور: 20 تا 25 درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید