پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، پلیت ستر چیست ؟

پلیت ستر، دستگاهی است که یک تصویر نقطه ای را از پردازشگر تصویر نقطه ای دریافت نموده و در عوض، یک پلیت لیتوگرافی را به وجود می آورد که برای استفاده در دستگاه افست مناسب است.

پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟

در بیشتر نقاط دنیا، سه نوع شیوه راینه به پلیت وجود دارد:

  • Capstan
  • درام خارجی
  • درام داخلی

پلیت سترهای نوع Capstan، یک رول پلیت را از طریق منطقه تصویر برداری با سرعتی منظم و مستمر تغذیه می نماید. پس از قرار گرفتن در معرض نور، این مواد، برش داده شده و پلیت، آماده استفاده در دستگاه است. ابزارهای Capstan، ابزارهایی مناسب هستند، اما از حداقل دقت در فراوری انواع پلیت ها برخوردار می باشند.

پلیت سترهای نوع درام خارجی با پلیتهایی کار می نمایند که به خارج یک درام چرخان ضمیمه می شوند. به موازات چرخش درام، واحد تصویربرداری، موازی با طول درام حرکت می نماید و در حین حرکت، تصاویر را می گیرد.

پلیت سترهای نوع درام داخلی با مجموعه ای از پلیتها کار می نمایند که در داخل درام قرار دارند. واحد تصویر برداری در خلاف جهت مرکز درام حرکت نموده و به موازات حرکت، آغاز به تصویر برداری می نماید.

پلیتها غالبا به پلیت ستر پانچ می شوند. واحدهای درام خارجی معمولا یک پلیت را پانچ نموده و سپس با استفاده از پانج هایی که برای اطمینان از رجیستر پلیت ستر است، آن را بر روی درام بارگذاری می نماید. دستگاه های درام داخلی، پلیت را بارگذاری نموده و پس از پانچ کردن و تصویربرداری از پلیت، پانچ ها را آزاد می نمایند تا از رجیستر شدن پلیت اطمینان حاصل گردد. ابزارهای Capstan فاقد مکانیسم پانچ کردن هستند؛ بنابراین، دقت آنها در معین موقعیت تصویر بر روی پلیت کمتر است. غالبا از این ابزار برای چاپ تک رنگ یا دورنگ استفاده میگردد که معین موقعیت دقیق چندان حائز اهمیت نمی باشد.

تصویر برداری از سطح چاپی پلیت ستر با استفاده از لیزر صورت می گیرد. انواع لیزرهایی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند، به دو نوع تقسیم می شوند:

1. لیزر حرارتی

لیزر حرارتی با استفاده از حرارت فراوری شده از طریق لیزر بر روی پلیت، آغاز به تصویربرداری می نماید.

2. لیزر نوری قابل مشاهده

لیزر نوری قابل مشاهده، به شیوه فتوگرافیکی و با قرار دادن پلیت در معرض نور حاصل از لیزر، تصاویر را می گیرد.

از دو شیوه فوق الذکر، لیزر حرارتی از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و به طور گسترده تر در پلیت سترهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : برترین فروشنده زینک و پلیت چاپ در ایران کیست؟

سیستم های CTP (کامپیوتر به پلیت) چگونه کار می نماید؟

سیستم های CTP (کامپیوتر به پلیت) طی سالهای گذشته با پیشرفت قابل توجهی روبه رو بوده اند. از چاپ با استفاده از لوح های چوبی گرفته تا چاپگرهای سه بعدی امروزی که روی تمام سطوح - حتی مواد غذایی- چاپ انجام می دهند. اگر چه امروزه روش های چاپی متعددی وجود دارد، تکنولوژی افست همچنان به اسم یک روش چاپ ارزان و با کیفیت شناخته می گردد. با معرفی سیستم های CTP ، امروزه چاپ آسان تر هم شده است. سیستم کامپیوتر به پلیت، فرآیند زمان بر فراوری فیلم و کپی کردن فیلم بر روی پلیت را حذف نموده است و تنها با اتصال دستگاه به پریز برق می توان پلیت چاپی فراوری کرد.

امروزه با برخی از ماشین های CTP جوهرافشان میتوان اطلاعات را به طور مستقیم روی پلیت انتقال داد و آن را به طور مستقیم روی ماشین چاپ سوار کرد. پلیت هایی که در دستگاه های CTP استفاده می شوند می توانند کاغذ، پلی استر، پلاستیک و حتی فلزات باشند و به طور معمول انتقال تصویر و یا متن به روی پلیت از طریق حرارت، نور و یا جوهرافشان انجام می گردد.

دستگاه های CTP به خاطر ارزان بودن و اطمینان بالایی که دارند، امروزه به طور وسیع در دنیای چاپ مورد استفاده قرار گرفته اند. با ورود شرکت های مختلف در این زمینه، تقاضا برای داشتن CTPهای ارزان و کارا افزایش یافته است.

شرکت های Epson، Presstek، Glunz and Jensen، Mitsubishi، Kimoto Xante و… برای چاپگرهای کوچک راهکار ارزان ای را ایجاد نموده اند. اگر چه ماشین هایCTP بیشتری در حال ورود به بازار است، اما تغییر از سیستم های قدیمی به CTP کار آسانی برای چاپخانه های کوچک نیست. حذف روش سنتی و استفاده از کامپیوتر به جای آن، ممکن است در ابتدا ترس زیادی را ایجاد کند.

سیستم های CTP (کامپیوتر به پلیت) هم هنگامی که برای اولین بار وارد بازار شد، با استقبال زیادی روبرو نشد. با پشت سر گذاشتن پستی و بلندی ها، این سیستم امروزه به یک روش ارزان، کاربر پسند و بدون آلودگی محیط زیست برای چاپ افست تکامل یافته است. با افزایش تقاضا برای کارهای چاپی با تیراژ پایین، سیستم های CTP کوچک و یا پلیت های دیجیتال برای چاپخانه های کوچک و میانه مناسب هستند.

از آنجا که پلیت سترهای نسل تازه سرعت نصب و راه اندازی بالایی دارند، باعث راحتی اپراتور شده است. در اوایل به تکنسین با تجربه برای کار با ماشین CTP احتیاج بود، ولی امروزه با دیجیتالی شدن سیستم گردش کار و عملیات چاپ ، تهیه پلیت فقط با یک کلیک روی کامپیوتر انجام می گیرد. سیستم های CTPیک ورقی احتیاجی به مقدمات اولیه خاصی مانند تاریکخانه و یا نور زرد و غیره ندارند.

مزایای استفاده از سیستم های کامپیوتر به پلیت شامل کاهش هزینه های نیروی انسانی، افزایش حجم فراوری و بهبود کیفیت چاپ است.

امروزه ماشین های CTP کوچک با قیمتی بین 10 هزار تا 50 هزار دلار عرضه می شوند و قابلیت فراوری بین 2 هزار تا 50 هزار پلیت را دارند. این ماشین های CTP ارزان قیمت انواع مختلفی دارند و برای تمام اهداف تجاری مانند چاپ مجلات، آگهی، چاپ بروشور و دیگر وسایل ارتباطی وارد بازار شده اند و به طور قابل ملاحظ های خطرات زیست محیطی را با حذف مواد شیمیایی و پساب های مضر کاهش داده اند. بعلاوه باعث افزایش سرعت عملیات پیش از چاپ هم شده اند.

بیشتر بخوانید : برترین لیتوگرافی تهران در سال 99 کجاست ؟

تاریخچه پلیت ستر و استفاده از پلیت ها

ماشین های CTP در سال 1990 معرفی شدند و در ابتدا فقط برای کارهای چاپ تک رنگ مانند کتاب ها، راهنماها و غیره استفاده می شدند. به هر حال محبوبیت آنها بین چاپکاران موجب توسعه آنها در طول یک دهه شده است. یک سیستم CTP به طور معمول شامل دو بخش اصلی است. پلیت و پلیت ستر که در طول گردش کار برای انجام فرآیند به آنها احتیاج است. پلیت ستر اطلاعات، تصویر و یا متن را از کامپیوتر گرفته و آن را از طریق ابزار نگاشت روی پلیت انتقال می دهد. رایج ترین انواع پلیت سترها شامل حرارتی، نور مرئی و جوهرافشان است. پلیت سترهای حرارتی تصویر یا متن را از طریق سخت کردن منطقه ها تصویری)مرکب دوست) یا برداشتن منطقه ها غیرتصویری به روی پلیت انتقال می دهند. پلیت ها از جنس آلومینیوم است، این در حالی است که می تواند از جنس کاغذ، پلی استر و یا چند فلزی هم باشد. پایه پلیت های چند فلزی میتواند از جنس فولاد و یا آلومینیوم باشد که یک لایه مسی روی آن اندود شده است و یا دارای پایه مسی باشد که یک لایه کروم روی آن اندود شده است.

این پلیت ها به طور معمول برای تیراژهای بالا استفاده می گردد. در حالی که پلیتهای کاغذی و پلی استری برای تیراژهایی بین 1000 تا 10000 دور ماشین استفاده می شوند. پلیت های کاغذی و پلی استری نسبت به پلیت های فلزی ارزانتر هستند. اگر چه در ابتدا پلیتهای پلی استری مسائل تا شدن و یا کش آمدگی را داشتند، اما با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته بر این مسائل غلبه کردند.

پوشش هایی (ژله هایی) که بر روی پلیتها استفاده می گردد، انواع مختلفی دارد که از جمله آن می توان به ترکیبات دیآزو اشاره نمود که یک ترکیب آلی است و عمر مفید پلیت را تا یک سال افزایش می دهد. بیشترین موادی که به اسم ژله بر روی پلیت ها استفاده می شوند مواد فتوپلیمر)پلیمرهای حساس به نور) هستند که یک پوشش آلی با مقاومت الکتریکی و مقاومت در برابر خراش بالا هستند. این پوشش ها باعث افزایش مقدار تیراژ و بعلاوه عمر مفید پلیت می شوند. نسل تازه پلیت های فتوپلیمر، مواد رنگزای حساس به نور هستند که می توانند در معرض دیودهای لیزر- که در سیستم های دیجیتال نگاشت تصویر استفاده می شوند- قرار بگیرند. پلیت های حاوی هالید نقره و یا هالوژن های نقره به طور معمول تیراژ را تا 350 هزار دور افزایش می دهند. آنها کیفیت بالای چاپ مشابه پلیت های حرارتی را فراهم می نمایند و برای تکنولوژی های لیزر و نور بنفش بسیار مناسب هستند. این در حالی است که نور روز بر روی پلیت های حرارتی تأثیری نداشته و وضوح چاپ بسیار بالایی را ارایه می دهند. پلیت های حرارتی می تواند سوزانده شده و به طور معمول کیفیتی بالای 200 lpi دارد.

تکنولوژی های CTP اصلی ترین تکنولوژی هایی که در سیستم های CTP موجود در بازار استفاده می گردد: شامل UV دیجیتال، حرارتی، نور مرئی و جوهرافشان است. در تکنولوژی UV دیجیتال، پلیت ها در معرض نور UV)فرابنفش) قرار گرفته و سپس برای عملیات ظهور روی ماشین چاپ قرار می گیرند که در آنجا واحد شستشو، نواحی غیرتصویری یا منطقه ها آب دوست را جدا می نماید. در خصوص سیستم های CTP که از طریق نور مرئی کار می نمایند می توان گفت که این ماشینها تنها تحت شرایط خاصی با منبع نوری کنترل شده ای کار می نمایند، زیرا نور مرئی باعث از بین رفتن سطح حساس به نور پلیت ها می گردد.

تکنولوژی لیزر که برای دیودهای لیزری محدوده نور مرئی یا فرابنفش استفاده می گردد، از سیستم های CTP حرارتی ارزانتر بوده و بنابراین برای چاپکاران بازار قطع های یک ورقی و 2 ورقی مناسبتر است. لامپ های مرئی هم به اسم دیودهای بنفش شناخته می شوند، زیرا بیشتر آنها از طریق یک دیود لیزر بنفش کار می نمایند. دیودهای لیزری بنفش می توانند بیش از 200 خط در هر ترام را فراوری نمایند. عیب عظیم دیودهای بنفش این است که آنها فقط تحت شرایط خاص و کنترل شده ای کار می نمایند و ممکن است نتوانند پلیت هایی با کیفیت یکسان فراوری نمایند.

سیستم های CTP حرارتی، از حرارت برای انتقال تصاویر و یا متن بر روی پلیت استفاده می نمایند. آنها در نور اتاق و یا نور روز کار می نمایند و می توانند چاپ با کیفیت و وضوح بالا انجام دهند. اگر چه کار کردن با سیستم های حرارتی آسانتر است، ولی نسبت به سیستم های CTP نور بنفش هزینه و مصرف انرژی بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : چاپ افست چیست؟

انواع پلیت در سیستم حرارتی

انواع پلیت هایی که در سیستم های کامپیوتر به پلیت حرارتی استفاده می گردد شامل موارد زیر است :

- پلیت های بدون احتیاج به مواد شیمیایی که به طور مستقیم در دستگاه CTP قرار گرفته و به هیچ فرآیند ظهوری احتیاج ندارد. این پلیت ها به هیچ فرآیند تکمیلی احتیاج نداشته و به طور معمول تنها برای محافظت از منطقه ها تصویری تا زمان چاپ بر روی این پلیت ها صمغ زده می گردد.

استفاده از این پلیت، زمان عملیات پیش از چاپ را کاهش و سرعت فراوری را افزایش می دهد، بعلاوه از بروز خطاهای احتمالی به هنگام فراوری پلیت جلوگیری می نماید. علاوه بر این، ضرری برای محیط زیست نداشته و مواد شیمیایی مصرفی و پساب فراوریی آنها کاهش یافته است.

Presstek یکی از شرکت های عظیمی است که پلیت های بی احتیاج به مواد شیمیایی را عرضه می نماید. این پلیت ها پس از عملیات نگاشت در پلیت ستر، تنها به شست و شو با آب احتیاج دارند.

مزایای سیستم پلیت ستر یا Ctp چیست ؟

با وجود تحولات گسترده در سیستم هایی CTP نمی توان این سیستم را متداول ترین سیستم برای گرفتن خروجی در عرصه چاپ در نظر گرفت. هنوز هم بسیاری از دست اندرکاران چاپ تمایلی به تغییر سیستم گردش کار خود ندارند، حتی برخی از آنها از این مسأله هراس دارند که ممکن است CTP توان بازگرداندن سرمایه ای را که برای نصب و راه اندازی این سیستم شده است، نداشته است.

نباید فراموش کرد که استفاده از CTP و بهره برداری مؤثر آن مستلزم استفاده از یک سیستم گردش کار تمام دیجیتال می باشد. از سوی دیگر، مشتریان هم باید بتوانند فایل های دیجیتال دقیق و کاملی ارائه نمایند که فاقد هر گونه عیب و نقصی باشد. در غیر اینصورت، چاپچی را باید مسئول تمام اقدامات بعدی در نظر گرفت. لذا می توان عدم تحویل و مدیریت فایل دیجیتال را مانع اصلی استفاده از سیستم های CTP در بسیاری از چاپخونه ها به حساب آورد.

با این حال، فرآیند فراوریی مبتنی بر دیجیتال، تمام بخش های عرصه رسانه را در بر گرفته و استفاده از گردش کار دیجیتال تسهیل شده است. لذا بسیاری از کاشناسان، بازار CTP را یک بازار در حال رشد می دانند.

اوضاع CTP

در حال حاضر، فناوری CTP به تدریج به گونه ای پیش می رود که تمام حیطه های عرصه چاپ را تحت تأثیر خود قرار میدهد. پلیت های متعددی در بازار وجود دارند که از جمله آنها می توان به پلیت های بی احتیاج از دارو اشاره نمود. بسیاری از چاپخانه داران که قصد ورود به عرصه CTP را دارند با این سؤال اساسی روبرو می شوند که آیا زمان استفاده از پلیت های بی احتیاج از دارو فرا رسیده است؟

در واقع، باید پلیت های بی احتیاج از دارو را یکی از مراحل مهم و منطقی در تحولات اجرا شده در حیطه CTP به تعداد آورد؛ زیرا موجب حذف بسیاری از فرآیندهای پرهزینه شده است.

در حال حاضر، استفاده از پلیت های بی احتیاج از دارو به امری کاملا منطقی در میان بیشتر چاپخانه داران تبدیل شده و بسیاری از آنها به استفاده از این سیستم تمایل پیدا نموده اند.

به گفته مقامات شرکت AGFA، در حال حاضر، بیش از 500 مشتری این شرکت از آزورا پلیت بی احتیاج از داروی فراوریی این شرکت استفاده می نمایند. آمار ارائه شده از طریق شرکت های فوجی و کداک هم حاکی از افزایش تمایل مشتریان به استفاده از پلیت های بی احتیاج از دارو حکایت دارد. اما استفاده از فناوری CTP دارای مزایای متعددی است.

چایچی با استفاده از این فناوری می تواند سرعت عمل بیشتری داشته و هم کار تحویل داده شده از کیفیت و رجیستری بالایی برخوردار است. بعلاوه استفاده از فناوری CTP موجب صرفه جویی در مصرف مواد می گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده از CTP، افزایش سطح رضایت مندی مشتریان است.

بعلاوه از لحاظ مالی هم قیمت پلیت های دیجیتال کاهش می یابد، زیرا خروجی مستقیم پلیت به معنای حذف فیلم است. بر اساس تحقیقات اجرا شده، بسیاری از چاپخانه هایی که از فناوری CTP استفاده می نمایند، به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این فناوری، استفاده بهینه از دستگاه چاپ را در پی دارد. لذا در می یابیم که این اقدام به بازگشت سریع تر سرمایه منجر می گردد، زیرا رمز موفقیت در هر کار و تجارتی، بازگشت سریع سرمایه است.

استقبال از گردش کار دیجیتال

بیشتر چاپخانه دارانی که قصد سرمایه گذاری بر روی سیستم های CTP را دارند، نگران نوع فناوری خروجی نیستند. بسیاری از آنها نگران استفاده از گردش کار دیجیتال هستند، زیرا همان گونه که گفته شد، استفاده از CTP مستلزم مدیریت و فراوری فایل به صورت دیجیتال است. ممکن است نصب و راه اندازی گردش کار دیجیتال، امری سخت و سخت تلقی گردد، اما نباید نقش مدیریت کارآمد داده های دیجیتال در اتوماسیون و بهینه سازی فرآیند در هر چاپخانه مدرن و پیشرفتهای نادیده گرفت.

متخصصین این فناوری در پی راهکارهایی بوده اند تا از طریق فرمت JDF گردش کار چاپ را با سایر سیستم های تجارتی ترکیب نمایند.

امروزه شیوه هایی ابداع شده اند که مدیریت داده های دیجیتال را به راحتی امکان پذیر می نمایند. در گذشته ای نه چندان دور، استفاده از اسکنرهای کپی دات بسیار مشکل بود، اما امروزه امکاناتی فراهم شده است که به راحتی و با حداقل هزینه می توان فایل های دیجیتال را با حدبیشتر رزولوشن از طرح اولیه تهیه کرد.

زمان و مکان آغاز

پس از آن که چاپچی به استفاده از فناوری CTP تصمیم گرفت، باید به این نکته توجه داشته باشد که مهم ترین مسئله در معادله سرمایه گذاری بر روی این فناوری، استفاده از افرادی است که در این زمینه دارای تخصص باشند. اگر چاپخانه دار پیش از خرید، نصب و راه اندازی سیستم های CTP با افراد متخصص و مجرب در این زمینه مشورت کند، یقینا بازگشت سرمایه وی تضمین خواهد شد. پس از هماهنگی افراد مسئول با طرح تازه سرمایه گذاری، باید تحولی اساسی را در پلیت ستر ایجاد کرد و احتیاجهای بعدی را مورد توجه قرار داد. گفتنی است که انتخاب گردش کار مناسب به میزان انتخاب یک پلیت ستر حائز اهمیت است.

در این عرصه، فراوری نمایندگان متعددی وجود دارند، لذا انتخاب فراوری نماینده به سیستم گردش کار، نوع دستگاه چاپ، میزان ورق و … بستگی دارد. بسیاری از چاپخانه داران، طرح سرمایه گذاری خود را بر اساس نوع پلیت و ویژگی های آن انتخاب می نمایند. سرمایه گذاری بر روی سیستم های CTP موقعیت مناسبی برای ارزیابی مقدار پلیت های مورد استفاده فراهم می آورد.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15689

به "پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید