چمنی متحرک در ایران

به گزارش اکسپرس بلاگ، چملی گول، چمن متحرک در آذربایجان غربی

یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و دنیا، چمن متحرک یا چملی گول است که در دل طبیعت های شهرستان تکاب واقع است و هنوز برای رفتاری که دارد هیچ علت قانع کننده ای پیدا نشده است. این چمن به صورت جزیره ای متحرک با مساحت بیش از 100 مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می نماید، که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر جهت داده و حرکت می کند و همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است. در ادامه بیشتر درباره چمن متحرک در استان آذربایجان غربی صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

چمنی متحرک در ایران

این چمن در 15 کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است. و در سر راه تکاب به یولقون آغاج و نهایتا به تخت سلیمان می رسد می باشد. کل مساحت برکه چملی گول به وسعت یک هکتار است و در دره ای عمیق قرار گرفته است و از نی هایی بزرگی که به هم چسبیده اند و ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده اند نیز تشکیل شده است. چمن متحرک تکاب در تمام فصول سال سبز است و همچون مراویدی در این منطقه به شمار می رود. این چمن شناور دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسبی است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

این تکه چمن متحرک، به صورت یک نیم قوس کمانی پیرامون برکه حرکت می کند و هنگام حرکت جاذبه فوق العاده را ایجاد می کند. از همین رو در آذربایجان غربی به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد به شما می رود. عمق این برکه زیاد است و ماهی ها و مرغابی های وحشی در آن زندگی نمایند تمامی این موارد عوامل مزیدی در زیبایی بیش از مقدار ای در این منطقه شده اند.

شاید علت ناشناخته ماندن این منطقه نبود جاده مناسب و همچنین عدم تبلیغات در این سال ها بوده است. با توجه به این که جزء نادرترین پدیده ها در دنیا به شمار می رود اما صدای کمی از آن در دنیا است. علاوه بر چمن گول، جاذبه های دیگری در شهرستان تکاب وجود دارد از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک و … که به درستی برای توسعه صنعت توریستی و جذب توریست در داخل کشور معرفی نشده اند که بازتاب دنیای نیز داشته باشند.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان غربی در خصوص این جاذبه منحصر به فرد گفته است: چمن متحرک تکاب که به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی از استان آذربایجان غربی است که تا به امروز ناشناخته مانده و کمتر کسی درباره آن می داند. همچنین وی در خصوص ثبت این اثر منحصر به فرد گفت: در کنار کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی و جاده دسترسی بسیار نامناسب سالانه تقریبا 5000 توریست داخلی و 200 توریست خارجی از این اثر بازدید می نمایند، اما این اثر هنوز ثبت ملی نشده است؛ همچنین به علت تاریخی نبودن این اثر اقدامی برای ثبت از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان صورت نگرفته است، اما سالهای گذشته حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اقدام به ثبت آن حتی در سطح دنیای کرد ولی این اقدام ناتمام رها شده است.

عوامل طبیعی موجب حرکت این چمن در دل برکه می گردد

تا به امروز علت مشخصی برای حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز در تکاب تشخیص داده نشده است، اما عده از کارشناسان باستان شناسی علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند. مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان غربی در خصوص حرکت این چمن گفته است: علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بعضی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

او به بعضی از ویژگی ها این برکه اشاره نمود: عمق این برکه تقریبا زیاد است و براساس مقدار گیری هایی که صورت گرفته حدودا بین 8 تا 15 متر می باشد، وجود مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی پدید می آورد. این جاذبه طبیعی هرساله با شروع فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان های استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان شرقی است. مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان غربی گفت: بر اساس نتایجی درباره این جاذبه طبیعی به دست آمده این منطقه متعلق به دوره سوم زمین شناسی است.

آدرس

استان آذربایجان غربی، 15 کیلومتری شهر تکاب، روستای بدرلو

دسترسی به چملی گول

به منظور دسترسی به این چمن، دو راه برای شما وجود دارد. اول این که از جاده تکاب به بدرلو بروید، که بعد از روستای یلقون آغاج است، و راه دوم از سمت تخت سلیمان است که از جاده همپا به بدرلو می رود و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای ویر می رسد و چمن در این روستا قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 20433

به "چمنی متحرک در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمنی متحرک در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید