چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، همان طور که می دانید در اولین دیدار ها دندان ها بیش از هر بخش دیگری از اعضای صورت به چشم می خورند و در صورت داشتن دندان های زیبا، سفید و مرتب تصویری مجذوب کننده از ما در فکر افرادی که دیدار می کنیم حک می گردد.

چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟

یکی از راهکارهای اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره، ارتودنسی دندان است. اما چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟ با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

یکی از مسائل دهان و دندانی مربوط به بی نظمی دندان ها، به هم ریختگی دندان ها و فاصله بین دندانی می گردد که حق داشتن لبخند زیبا را از افراد می گیرد. البته امروزه می توان با راهکارهای متنوعی لبخند زیبا را به چهره افراد هدیه داد یکی از رایج ترین روش های اصلاح ناهنجاری های دهان و دندانی ارتودنسی دندان است.

ارتودنسی دندان یک شاخه تخصصی در حوزه دندانپزشکی است که تمرکز بر کنترل، پیشگیری و درمان مسائل دندان ها و فکین دارد. متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری با انواع ارتودنسی دندان اعم از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک اقدام به درمان ناهنجاری های دهان و دندانی می نماید.

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی دندان

در صورتی که مسائل زیر را دارید به احتمال زیاد شما احتیاج به درمان ارتودنسی دندان دارید:

از دست رفتن زودرس دندان های شیری در بچه ها

در صورتی که بچه ها دندان های شیری خود را زودتر از موعد از دست بدهند به احتمال زیاد رشد دندان های دائمی آنها با مشکل روبرو شوند. در این حالت متخصصین ارتودنسی از بریس ها برای جلوگیری از نامرتبی دندان ها از آینده استفاده می نمایند.

مشکل گاز گرفتن

در صورتی که در گاز زدن غذا مشکل دارید یا مدام گونه های خود را گاز می گیرید به احتمال زیاد دچار اختلال در ناحیه فک و دندان ها هستید و احتیاج به درمان ارتودنسی دندان دارید.

دندان های کج و نامرتب

یکی از نشانه های شاخص افرادی که احتیاج به ارتودنسی دندان دارند این است که دندان های کج، نامرتب و شلوغی دارند که می تواند تاثیر نامطلوبی روی چهره افراد بگذارد. اصولاً بیشتر افراد به همین علت اقدام به درمان ارتودنسی می نمایند.

فاصله زیاد بین دندانی

فاصله زیاد بین دندانی می تواند مسائل زیادی را به همراه داشته باشد. فاصله زیاد بین دندان ها معمولاً به علت از دست دادن یک یا چند دندان و وجود جای خالی آنها رخ می دهد، بعلاوه ممکن است فاصله بین دندانی موضوع کاملاً ارثی باشد. فضای بیش از حد بین دندانی باعث ایجاد اختلال در غذا خوردن و اختلال در عملکرد فک می گردد.

جابه جا شدن فک

در صورتی که فک در موقعیت نامناسبی قرار داشته باشد، باعث حرکت فک و ایجاد صدا می گردد. در صورتی که دائما در فک خود احساس صدا یا درد دارید حتما در اسرع وقت به یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان ندارند؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

به علت اینکه درمان ارتودنسی یک درمان زمان بر است و احتیاج به همکاری بیمار در زمینه مراقبت از دهان و دندان دارد. بنابراین اگر شما یا فرزندتان در رعایت بهداشت دهان و دندانی کوتاهی می کنید به احتمال زیاد گزینه مناسبی برای درمان ارتودنسی دندان نیستید.

شکیبا نیستید

از آنجا که درمان ارتودنسی یک درمان زمان بر است بنابراین اگر برای گرفتن نتیجه درمان شکیبا نیستید و توقع دارید که خیلی سریع نتایج درمان را ببینید قید درمان های ارتودنسی دندان را بزنید.

انتظارات غیرواقعی از درمان ارتودنسی دارید

در صورتی که انتظارات غیر واقعی از درمان های ارتودنسی دارید، به هیچ عنوان اقدام به این نوع درمان نکنید. درست است که ارتودنسی، زیبایی لبخند و چهره شما را بهبود می بخشد اما قرار نیست که با این کار تغییرات بسیار فاحش و غیرواقعی را تجربه کنید!

ابتلا به بیماری های شدید لثه

در بعضی مواقع با مشاوره گرفتن از متخصص لثه امکان درمان ارتودنسی وجود دارد. اما بیماری های شدید لثه، پوسیدگی های شدید دندانی و ... حتما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی درمان شوند.

تحلیل ریشه دندان

در صورتی که ریشه دندان شما تحلیل رفته باشد شما کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی دندان نیستید و برای اصلاح موقعیت دندان ها باید از سایر روش های درمانی بهره ببرید.

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

  • اصلاح طرح لبخند با مرتب کردن دندان ها
  • تسهیل بخشیدن رعایت بهداشت دهان و دندان
  • تسهیل بخشیدن جویدن غذا
  • تسهیل بخشیدن تکلم افراد

عوارض ارتودنسی نکردن دندان ها چیست؟

در صورتی که به هر علتی درمان ارتودنسی دندان را به تعویق بیندازید ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • پوسیدگی دندان ها
  • بروز بیماری های لثه
  • مشکل در جویدن غذاها و ایجاد مسائل گوارشی
  • سردرد
  • مسائل TMJ
  • احساس گردن درد و شانه درد
  • تاثیر نامطلوب بر چهره افراد

سن ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی برای سن و سال خاصی نیست اما به توصیه متخصصین ارتودنسی، برترین زمان برای ارتودنسی دندان در سنین کودکی است. چرا که در این سنین طول درمان کوتاه تر و هزینه ارتودنسی دندان نیز کمتر از ارتودنسی دندان در سنین بزرگسالی خواهد شد.

طول درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی به عوامل متعددی همانند سن بیمار، شدت ناهنجاری دندانی، نوع درمان، شرایط دندان ها، مقدار مهارت متخصص ارتودنسی و... بستگی دارد. به طور میانه طول درمان ارتودنسی دندان حدود 1 الی 3 سال است اما با توجه به شرایط خاص هر فردی این مدت زمان می تواند کوتاه تر یا طولانی تر گردد.

نکات بسیار مهم در حوزه درمان ارتودنسی

باید در طول درمان ارتودنسی به تمامی دستورات پزشک خود عمل کنید. در ادامه به بایدها و نبایدهای درمان ارتودنسی دندان اشاره خواهیم کرد:

بایدهای ارتودنسی دندان

  • روزانه حتما دو بار دندان های خود را مسواک بزنید
  • روزانه یک بار به دندان های خود نخ دندان بکشید
  • در فواصل زمانی مشخص شده به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید
  • در صورتی که بریس ارتودنسی شما دچار شکستگی شد حتما به ارتودنتیست خود اطلاع دهید

نبایدهای ارتودنسی دندان

  • در طول درمان ارتودنسی ثابت از مصرف غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید
  • از دستکاری کردن بریس ارتودنسی اکیدا خودداری کنید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 27740

به "چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دندان دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید