همه چیز راجع به دندان عقل

به گزارش اکسپرس بلاگ، اگر دندان عقل جایی برای رشد نداشته و منجر به بروز درد، عفونت یا دیگر مسائل مرتبط با دندان گردد، در این شرایط، احتمالاً دندانپزشک یا جراح، دندان عقل را خواهد کشید. در این مقاله با عوارض و مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل بیشتر آشنا خواهیم شد.

همه چیز راجع به دندان عقل

دندان عقل چیست؟

سومین دندان آسیا را دندان عقل می گویند. از آنجاییکه این دندان حدود در 17 سالگی رشد می نماید، به همین دلیل آن را دندان عقل نام داده اند. چهاردندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرین دندان ها در قوس فکی هستند.1

انواع دندان عقل

به طور کلی دندان های عقل به چهار صورت مختلف می توانند رشد نمایند که بسته به آن، روش درمان نیز مشخص می گردد:
دندان عقل نفهته جزئی
این نوع از رایج ترین انواع رشد دندان عقل است و دندان عقل به سمت جلوی دهان شما زاویه گرفته است. این دندان ممکن است به مولار کناری فشار وارد آورد. در بیشتر موارد این حالت، تنها تاج دندان از لثه بیرون می آید. در بعضی موارد، احتیاجی به خارج کردن دندان نیست تا کم کم دندان به صورت خود به خود از لثه خارج گردد. تشخیص لزوم جراحی بر عهده دندانپزشک شماست.
دندان عقل عمودی
در این حالت جهت دندان تقریبا نرمال است.

در این حالت احتیاجی به خارج کردن دندان نیست زیرا دندان تقریباً زاویه نرمالی دارد و احتمال اینکه بدون ایجاد مشکل و ناراحتی در کنار دندان های دیگر شما قرار گیرد زیاد است. در صورتی دندان عقل عمودی به مولار سوم فشار وارد آورد احتیاج به جراحی دیده می گردد.

دندان عقل نهفته زاویه دار
زاویه دندان به سمت عقب دهان است.

این نوع دندان عقل بسیار نادر است و زاویه آن بر خلاف دندان عقل نهفته جزئی است. خارج کردن و کشیدن این نوع دندان عقل بستگی به زاویه قرار گیری دندان دارد. در بعضی از موارد دندانپزشک ممکن است یک تا دو سال صبر کند و سپس اقدام به کشیدن دندان کند.

دندان عقل نهفته افقی
در این حالت دندان عقل به صورت افقی بر روی یک طرف خود قرار گرفته است.

این حالت، در واقع به عنوان بدترین حالت قرارگیری دندان عقل شناخته می گردد. دندان عقل در این حالت به صورت کاملاً افقی قرار گرفته و در مقابل مولار دوم واقع شده است بنابراین احتمال فشار وارد کردن بر دندان کناری زیاد بوده و احتیاج به جراحی دارد.2

دلیل کشیدن دندان عقل

دندان های عقل سومین سری دندان های آسیاب در پشت دهان شما هستند و آن ها معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می نمایند و در پرتو ایکس دیده می شوند.بیشتر مردم به این دلایل آنها را می کشند:

آن ها مشکل دارند.

چون خیلی عقب هستند،نرمال نمی مانند.

آن ها می توانند در استخوان فک یا لثه بمانند که می تواند دردآور باشد.

آن ها زاویه ای هستند:ممکن است به طرف دندان های دیگر شما فشار بیاورند.

دهان شما به میزان کافی بزرگ نیست:فک هیچ جایی برای یک مجموعه آسیاب اضافی ندارد.

کرم خوردگی دندان خواهید داشت:ممکن است قادر به رسیدگی به دندان های عقلتان نباشید.3

توصیه هایی در خصوص غذا خوردن بعد از کشیدن دندان عقل

اما توصیه هایی که برای غذا خوردن شما می توان بعد از کشیدن دندان عقل داشت بدین توضیح است:

1-بعد از عمل جراحی فوق به هیچ وجه غذای گرم مصرف نکنید. شما می توانید یک سوپ پر از مواد مغذی را بگذارید تا خنک گردد و سپس میل نمایید.

2-سعی کنید در همان روز اول اندازه زیادی شیر و مایعات و آب میوه میل کنید تا جبران آب از دست رفته بدنتان را کند.

3-دوست دارید کمی از دردتان التیام یابد کافیست30 دقیقه بعد از عمل یک بستی میل نمایید.

4بعد از یک روز مجددا به رژیم غذایی قبلی خود بازگشته و تا جایی که می توانید از سمت مخالف که دندان را کشیده اید برای خوردن و جویدن استفاده نمایید.

5-یک روز بعد از عمل می توانید با کمی اب نمک محیط دهان خود را شستشو دهید تا از هر گونه میکروب و خون آبه پاک گردد.1

خطرات و عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل

بیشتر دندان های عقل می توانند منجر به عوارض طولانی مدت شوند با این حال،کشیدن دندان های عقل گاهی احتیاج به جراحی دارند که شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان می باشد. به ندرت، پیچیدگی می تواند شامل موارد زیر باشند:

حفره دردناک و خشک

قرار گرفتن استخوان زمانی که لخته خونی پس از جراحی از محل زخم جراحی از دست می رود (حفره).

عفونت در حفره با باکتری ها یا گیر کردن ذرات مواد غذایی .

آسیب به دندان های نزدیک، اعصاب، استخوان فک یا سینوس.3

فواید کشیدن دندان عقل

در صورتی که دندان عقل شما دارد به صورت کج رشد می نماید یا تحت فشار است، دندانپزشک شما برای محافظت از لثه، بقیه دندان ها و ردیف دندان های شما تصمیم خواهد گرفت دندان عقل را بکشد.

بعلاوه دندان های عقل در بعضی موارد می توانند منجر به کیست، پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب لثه شوند. همچنان که دندان های شما در حال رشد هستند، دندانپزشک به صورت زمانبندی شده از عکسبرداری اشعه ایکس استفاده می نماید تا به طور دقیق در جریان اتفاقات باشد.

اگر تصویرها نشان دهد که مسئله ای وجود دارد یا شما دچار دندان درد شدید شده اید، ممکن است احتیاج به کشیدن دندان های عقل داشته باشید. انتخاب کشیدن پیشگیرانه دندان عقل باعث کاهش ریسک درد لثه، آسیب های عصب کشی دندان، یا مسائل مربوط به بر هم زدن ردیف دندان ها به خاطر الگوی نادرست رشدی می گردد.

حتی کشیدن دندان های عقل پیش از بروز هرگونه مشکل و نشانه ای، می تواند با پیشگیری از بروز مسائل دندانی اورژانسی، منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه گردد. اگر بعد از هفته ها و ماه ها کوشش برای کنترل دقیق شرایط دندان ها، از کشیدن دندان منصرف شوید همه آن کوشش ها هیچ خواهد شد. به علاوه، کشیدن دندان های عقلی که تازه در حال جوانه زدن هستند، خیلی راحت تر از وقتی است که همه دندان ها به طور کامل رشد نموده باشند.

کشیدن دندان عقل برای همه افراد توصیه نمی گردد. به عنوان مثال، در صورتی که سن شما بین 17 تا 25 سال باشد، ممکن است بر سر کشیدن دندان های عقل شما توافق نظر وجود نداشته باشد. با این که مزایای اثبات شده بسیاری برای کشیدن دندان عقل وجود دارد، اما بسیاری از دندانپزشکان همچنان توصیه می نمایند که اگر دندان های عقل سالم و ردیف هستند دندان را نگهدارید و در عوض، به دقت آن ها را تحت نظر داشته باشد. بنابراین پیش از هر کاری باید در خصوص مزایا و معایب این کار با دندانپزشک خود مشورت کنید.2

زمان مراجعه به دندانپزشک پس از کشیدن دندان عقل

اگر پس از جراحی دندان عقل، علائم زیر را مشاهده کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مشکل در بلع یا تنفس

خون ریزی بیش از حد

تب

درد شدید که با دارو رفع نگردد

تورمی که بعد از دو یا سه روز بدتر گردد

بوی بد دهان

بروز چرک و عفونت از حفره دندان

بی حسی دهان

بروز خون یا چرک از ترشحات بینی.4

پینوشتها

1.www.drsojodi.com

2.www.drsamanehshirani.com

3.www.namnak.com

4.www.setare.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 23390

به "همه چیز راجع به دندان عقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به دندان عقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید