کاهش هیجان نخبه بینی در جامعه بی اعتمادی به نخبگان را در پی خواهد داشت

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی توضیح داد: اگر هیجان نخبه بینی در جامعه کاهش پیدا کند، قطعا مشکلاتی در پی خواهد داشت که یکی از آن بی اعتمادی افراد جامعه به نخبگان است؛ به این ترتیب نخبگان آن مسندهایی که باید داشته باشند را به دست نخواهند آورد.

کاهش هیجان نخبه بینی در جامعه بی اعتمادی به نخبگان را در پی خواهد داشت

دکتر رضا پیش قدم به مناسبت هفته سرآمدی آموزش در وبیناری تحت عنوان چگونه آموزش، هیجان نخبه بینی را تحت تاثیر قرار می دهد اظهار کرد: تعاریف گوناگونی در مورد هوش وجود دارد. در تعاریف مربوط به هوش چهار منظر است که از زوایه دید آن می توان هوش را تعریف کرد. یکی دیدگاه روان شناسانه، دیگری نگاه اجتماعی، تعریف بعدی مبتنی بر دیدگاه سیاسی و نگاه دیگری که هوش را ترعیف می نماید مبتنی بر زاویه دید فردی است.

وی اضافه نمود: تعریف متخصصان از هوش با تعریف مردم عادی متفاوت است. در بین تعاریف مربوط به هوش، دیدگاه چهارم، یعنی نظر هر فرد در مورد هوش اهمیت بیشتری دارد. در این تعریف فرد حس باهوش بودن دارد یا ندارد و ممکن است با همین تفکر در پست و مقامی مشغول کار گردد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی توضیح داد: بر این اساس دو نوع نخبه تعریف می گردد که یکی خبه آشکار و دیگری نخبه پنهان است.گاهی اوقات افرادی که نخبه دانسته می شوند، نخبه نیستند اما چنین دیدگاهی بر مبنای ادعای او شکل گرفته است و در جامعه این باور ایجاد می گردد که وی واقعا نخبه است. رفتار نخبه پنهان امری مخفی و نادیدنی است؛ در حالی که نخبه آشکار، رفار نخبگی خود را عیان می نماید. در حقیقت وی در رفتار خود نشان می دهد که نخبه است و توانایی حل مساله و مسائل، پاسخگویی به سوالات و موارد مشابه را دارد.

پیش قدم اظهار داشت: تواضع نخبگی موضوع دیگری است که بر مبنای آن فرد نخبه احساس نمی نماید که نخبه است اما رفتار نخبگی دارد. یکی دیگر از موضوعات مرتبط با نخبگان نخبه گریزی است که در چنین شرایط فرد کوشش دارد نشان دهد که نخبه نیست و از چنین شرایطی گریزان است. نخبه انکاری نیز موضوعی است که براساس آن فرد کوشش دارد خود را نخبه نشان ندهد.

وی افزود: افرادی که اصطلاحا نخبه آشکار هستند احساسی که دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بعضا چنین افرادی نخبه نیستند اما چنین احساسی ندارند؛ چنین افرادی سرخورده بوده و قبول ندارند غیرنخبه هستند. نمونه دیگر آن اشخاصی است که می دانند نخبه نیستند اما مانند نخبگان رفتار می نمایند. زمانی که چنین افرادی با نخبگان واقعی رو به رو می شوند، واقعیت را نشان خواهند داد. متوهم نخبگی از دیگر مواردی است که طی آن فرد نمی داند نخبه نیست و در رفتار نیز چنین موضوعی را نشان می دهد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی اظهار داشت: حال اگر در جامعه ای اصل نخبگی که روانشناسان آن را ملاک قرار می دهند، گم گردد، چه مسائلی پیش خواهد آمد. در این حالت ممکن است فردی که متوهم نخبگی است، گرداننده پست یا مقامی گردد که در چنین حالتی می تواند زیرمجموعه خویش را به نابودی بکشاند و به تدریج موجب بی اعتباری نخبگان در یک جامعه گردد. بنابراین اهمیت دارد که دیدگاه روانشناسان در مورد نخبگی اصل قرار گیرد و غلبه پیدا کند.

وی با اشاره به چالش های نسل جدید با نخبگان اظهار کرد: دیدگاه کلی من این است که نسل جدید مانند گذشتگان از همکاری با نخبگان لذت نمی برد. بنابراین تمایلی هم به برقراری ارتباط با آنان نداشته و از ایشان فاصله می گیرند. باید توجه داشت اگر جامعه به نخبگان بها ندهد، افراد دیگری بر مسند تصمیم گیری ها قرار می گیرند که بعضا لیاقت آن صندلی را ندارند. بی اعتمادی به نخبگان موجد حس ناامیدی در جامعه است. از این همین راستا است که افراد علاقه ای به تحصیل ندارند. لذا ضروری است مراقبت کرد که هیجان نخبه بینی در جامعه کاهش پیدا نکند.

پیش قدم گفت: اگر تنها مدرک دکتری را ملاک نخبگی قرار دهیم، سطح نخبگی کاهش پیدا می نماید. نباید افراد را بی فایده برای اخذ مدرک تشویق کرد. همچنین ضروری است خروجی آموزش ها به زندگی روزمره مرتبط باشد؛ در غیر این صورت سیستم آموزشی ما شخصیت های بااخلاق و مسئولیت پذیری تربیت ننموده است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی بیان کرد: امروز آموزش کشور لاغر شده است؛ در واقع آموزش باید واقعی باشد؛ یعنی ضروری است آموزش و پرورش، آموزش و مهارت، آموزش و اخلاق و آموزش و پژوهش به فراگیران دانش آموخته گردد.

پیش قدم توضیح داد: امروز هیجان نخبه بینی از منظر اجتماعی کاهش پیدا نموده و نخبگان معتقدند مردم برای ایشان ارزشی قائل نیستند.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 14117

به "کاهش هیجان نخبه بینی در جامعه بی اعتمادی به نخبگان را در پی خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش هیجان نخبه بینی در جامعه بی اعتمادی به نخبگان را در پی خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید