کتابخانه های خوب همگام با پیشرفت های جهانی پیش می فرایند

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در وبینار شرحی بر مدیریت کتابخانه های عمومی در ترکیه که به صورت آنلاین برگزار گردید، بر این مسئله تاکید شد که کتابخانه های خوب در آینده کتابخانه هایی هستند که نیازهای کاربران را به موقع و همگام با پیشرفت های تکنولوژی جوابگو باشند.

کتابخانه های خوب همگام با پیشرفت های جهانی پیش می فرایند

لیلا هاشم پور، پژوهشگر دانشگاه حجت تپه ترکیه با حضور در وبینار شرحی بر مدیریت کتابخانه های عمومی در ترکیه که به صورت برخط اجرا می شد، تاکید نمود: در آینده کتابخانه های خوب، کتابخانه های خواهند بود که به موقع احتیاج های کاربر را تشخیص و همگام با پیشرفت های تکنولوژیک پاسخگویی آنها باشند.

وی اضافه نمود:به نظر من کشور ترکیه به لحاظ ارتباطات خوبی که با کشورهای اروپایی دارد و الگوبرداری مناسبی که از متدهای آن ها دارد توانسته است به خوبی جهت به روز رسانی خود گام بردارد.

هاشم پور گفت: زمانی که بحث کرونا مطرح شد .این حادثه،حادثه ای غیر مترقبه بود اما کتابخانه های ترکیه به سرعت توانستند خود را با شرایط تازه هماهنگ نمایند به طوری که وقف حاصله از این پیشامد، بیش از دو ماه طول نکشید و بعد از دو ماه یعنی در اواخر تیرماه همه امکانات کتابخانه های عمومی به صورت مجازی در اختیار کاربران نهاده شد.

این پژوهشگر ایرانی الاصل عنوان نمود: در ترکیه ایام خاصی وجود دارد (هفته کتاب)که در آن ایام افراد شهیر در میادین پرتردد شهرها و شهرستانها در میان مردم به کتابخوانی می پردازند و این رخداد فرهنگی است که به نظر من من قابل تقدیر است و باعث می گردد سایرین بدانند که اهل کتاب چگونه ایام خود را پشت سر می گذارند.

این محقق تاکید نمود: کتابخانه های عمومی در ترکیه مثل کتابخانه های خاورمیانه کتابخانه های خوبی هستند. آمار کتابخانه های عمومی در سال 2020 قریب به 1212کتابخانه عمومی ویژه بزرگسالان و بچه ها و نوجوانان را نشان می دهد. تعداد کاربران کتابخانه های عمومی در این سال غریبه قریب به 13 میلیون و 3 میلیون و 437 هزار و 965 عضو بوده است.

هاشم پور عنوان نمود: در ترکیه خیلی از فعالیت های کتابخانه ها با حضور اعضا و تعدادی به صورت غیر حضوری قابل ارایه است. در کل کشور ترکیه 57 کتابخانه سیار وجود داشته که خدمات کتاب رسانی به منطقه ها دور را برعهده دارند.

وی اضافه نمود:در فاصله سال های 2015 تا 2019 شرایط کتاب خوانی و استفاده از کتابخانه ها رو به افزایش بوده است و در سال 2016 بسیاری از کتابداران با حضور در آزمونی که مدیریت کتابخانه ها را تعیین می کرد، توانستند به مدیریت کتابخانه ها راه پیدا نمایند و این اتفاق خوبی است.

این محقق با اشاره به شکل گیری دولت الکترونیک در سال 2006 در ترکیه گفت: از سال 2018 کتابخانه های الکترونیک شکل گرفت و تمام افراد بالای 19 سال می توانند به وسیله پورتال الکترونیک به عضویت کتابخانه های عمومی در بیایند و از خدمات آن بهرهمند شوند.

هاشم پور گفت:با شکل گیری دولت الکترونیک نرم افزار کاربردی موبایل کتابخانه های عمومی با عنوان کتابخانه من بر روی گوشی های اندروید و آیوس(ios) قابل دسترسی است و این اتفاقی است که از سال 2018 کلید خورده است.

این پژوهشگر دانشگاه حجت تپه با اشاره به رخداد های دهه شصت در ترکیه گفت: دهه شصت ترکیه دهه صلح و آرامش در ترکیه بود و به لحاظ فعالیت های فرهنگی این کشور توانست در حوزه کتاب و کتابخوانی پیشرفت خوبی داشته باشد. اصولا فعالیت های فرهنگی احتیاجمند صلح و ثبات هستند.

در ابتدایی این وبینار که با همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با عنوان نهمین جلسه از سلسله وبینارهای روایت هایی از ایده ها و الگوهای مدیریت کتابخانه های عمومی برگزار شده بود؛ منصور کوهی رستمی ، دبیر این نشست گفت: ضرورت پرداختن به مباحث علمی و ایجاد نگاه های نوین علمی در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها در زمره مسائلی است که باید به آن به صورت جدی پرداخت.

رستمی اضافه نمود: جامعه به واسطه ابزارهای نوین پیوسته در حال تغییر است و کتابداران باید خود را متناسب با این تغییرات ت به روز رسانی نمایند.

وی تاکید نمود: این تغییرات وسیع خدمات رسانی کتابخانه ها را در سراسر دنیا با بحران روبرو نموده است. ما برای اینکه بتوانیم بر این بحران ها غلبه کنیم احتیاجمند بازتعریف کتابخانه های خود هستیم.

کوهی رستمی گفت: چون در دنیایی نو ما با موج های نو تقاضاهای کاربران روبرویم .حرکت با نگاه سنتی به کتابخانه های عمومی موجب انزوای اجتماعی آنها می گردد. این چالش، یک چالش دنیای است و از زبان پژوهشگران دیگر کشورها هم شنیده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 18676

به "کتابخانه های خوب همگام با پیشرفت های جهانی پیش می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه های خوب همگام با پیشرفت های جهانی پیش می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید