گزارشی از تقابل جدید کره شمالی و آمریکا: ترامپ در آچمز کیم جوان

به گزارش اکسپرس بلاگ، رهبر کره شمالی باوجود ظاهر نه چندان دیپلماتیک خود توانسته رئیس جمهوری آمریکا را در شرایط سختی قرار داده و خاتمه سال سختی برای او و نیروهایش در کاخ سفید رقم بزند.

گزارشی از تقابل جدید کره شمالی و آمریکا: ترامپ در آچمز کیم جوان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آمریکایی ها درحالی به استقبال سال نو میلادی و جشن کریسمس می فرایند که خبرهای خوبی از سمت و سوی کره شمالی و رهبر جوان این کشور به گوش نمی رسد. با نزدیک شدن به خاتمه امسال میلادی اخبار مختلفی درباره آزمایشات موشکی کره شمالی منتشر می شود و تعداد این آزمایشات به حدی رسیده که برای بعضی جذابیت خود را از دست داده است. با اینحال همسایگان کره شمالی و آمریکا همچنان با حساسیت زیادی به این موضوع نگاه می نمایند. حتی وزیر دفاع آمریکا نیز دراین باره گفت که تصور می نماید درصورت عدم احساس رضایت از سوی کره شمالی، پیونگ یانگ به آزمایشات خود ادامه می دهد. وی با بیان اینکه نزدیک به 25 سال تحولات کره شمالی را زیر نظر داشته گفت باید این مسئله را جدی گرفت و درباره توافق منجر به خلع سلاح مذاکره کرد.

هرچند در گذشته جنگ های لفظی زیادی بین مقامات ارشد آمریکا و کره شمالی رخ می داد اما برای نخستین بار در یک سال گذشته و پس از دیدار های متعدد رهبران دو کشور، پیونگ یانگ در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی آشکار و با الفاظی تند علیه دونالد ترامپ موضع گرفت.

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به تهدید ترامپ درباره احتمال انجام اقدام نظامی علیه این کشور اعلام نمود رویکرد رئیس جمهوری آمریکا برای درپیش دریافت دوباره سیاست تنش و مناقشه شاید به دلیل دوباره عود کردن خرفتی و کودنی او بوده باشد. در تازه ترین مورد نیز کره شمالی به انتقاد آمریکا از شرایط حقوق بشر در این کشور واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی دراین باره اعلام نمود: اگر آمریکا جرات کند با استناد به شرایط حقوق بشر، با دولت کره شمالی روبرو شود، هزینه سنگینی را پرداخت خواهد نمود .

بعضی بروز این رفتار از شخصی مانند رهبر کره شمالی را چندان مناسب ندانسته و شاید از انتساب القابی مانند کوتوله و خنگ به کیم جونگ اون چندان شگفت زده نشوند. اما آیا به راستی رهبر کره شمالی شایستگی نشستن بر مسند قدرت را نداشته و فردی بی تجربه است که با تصمیمات خود آینده کشور را به سمت تباهی سوق می دهد؟

چونگ مین لی در کتاب خود با عنوان پادشاه منزوی:بازی خطرناک کیم جونگ اون به آنالیز شخصیت رهبر کره شمالی پرداخته است. به اعتقاد او رهبر کره شمالی باوجود جوان بودن به دنبال تقلید از دنگ ژپائو پینگ (از رهبران پیشین چین) است. هرچند بسیاری از مردم او را همانند یک شخصیت کارتونی تصور می نمایند اما در واقعیت با فردی کاملا متفاوت روبرو هستند. شاید مدل موی او مضحک به نظر برسد و در ردیف دیکتاتورهای معمولی قرار نگیرد اما بسیار زیرک و درعین حال بی رحم است. کشتن شوهر عمه، برادر ناتنی اش و چندین مقام اطلاعاتی این کشور نشان داد که او از سال 2011 با مشت آهنین در این کشور حکمرانی نموده است.

علاقه یک رئیس جمهور آمریکا برای ارتباط با رهبر کره شمالی نیز موضوعی است که برای بسیاری جالب به نظر می رسد. ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکاست که وارد خاک کره شمالی شد و در مقابل دوربین ها از شروع فصلی تازه در روابط میان دو کشور و حل اختلافات هسته ای دو کشور اطلاع داد. اتفاقی که نیفتاده و بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد عملی شدن آن باشیم. علت این مسئله دیدگاه کاملا متفاوت کره شمالی از خلع سلاح و خواسته های آمریکا از کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای است.

دلیل اعلام یک نه محکم از سوی کره شمالی این است که کیم جونگ اون نمی تواند به اتفاقات تاریخی که برای رهبرانی مانند معمر قذافی و یا صدام حسین افتاد بی توجه باشد. رهبر کره شمالی این سوال را از خود می پرسد که اگر لیبی و عراق اگر به سلاح هسته ای دسترسی داشتند، بازهم از سوی آمریکا مورد حمله قرار می دریافتد؟

این همان مسئله ای است که کارشناسان بارها به ترامپ هشدار داده بودند اما به نظر می رسد علاقه ترامپ به ارتباط با رهبران اقتدارگرا باعث اصرار او به عکس یادگاری با کیم جونگ اون باشد. تمایل ترامپ با ارتباط با افرادی مانند ولادیمیر پوتین، محمد بن سلمان و رهبر کره شمالی شاید ناشی از این موضوع باشد. علت این علاقه تا حدی به این موضوع بازمی شود که ترامپ شیفته قدرت است و از این رو این افراد را تحسین می نماید، هرچند خود او در جامعه ای مانند آمریکا امکان اخذ تصمیماتی مانند شخصیت های مورد علاقه خود را ندارد. شاید این علاقه شخصی به یک نقطه ضعف برای آمریکا در جریان مذاکرات تبدیل شده و رهبر جوان و به ظاهر خام کره شمالی بتواند به خواسته های خود دست یابد.

کمتر از 10 روز به خاتمه امسال میلادی باقی مانده و باید منتظر نتیجه مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی ماند. تا کنون هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن در برابر یکدیگر نشده اند. کره شمالی باوجود ادامه تحریم های آمریکا به آزمایشات موشکی خود ادامه داده و حتی واشنگتن را تهدید نموده که درصورت عدم نتیجه گیری تا خاتمه امسال میلادی، کاخ سفید باید منتظر عواقب آن باشد. کیم جونگ اون چه سورپرایزی به عنوان هدیه کریسمس برای ترامپ درنظر گرفته است؟

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 254

به "گزارشی از تقابل جدید کره شمالی و آمریکا: ترامپ در آچمز کیم جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از تقابل جدید کره شمالی و آمریکا: ترامپ در آچمز کیم جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید