5 نشانه خطرناک برای افت قند خون

به گزارش اکسپرس بلاگ، کنترل سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از عوارض جدی که برای سلامتی دارد مهم است. نکاتی که در ادامه گفته شده به افراد در معرض خطر یاری می نماید.

5 نشانه خطرناک برای افت قند خون

در حالی که سطوح بالای قند خون مداوم (هیپرگلیسمی) می تواند بر قلب، اعصاب، کلیه شما در یک دوره زمانی تاثیر بگذارد، سطوح پایین گلوکز (هیپوگلیسمی) از سوی دیگر می تواند باعث گیجی، سرگیجه و حتی کما یا مرگ گردد. به همین دلیل خبرنگاران در این مطلب شما را با علائم افت قند خون آشنا می نماید.

خطر افت شدید قند خون

وقتی سطح قند خون پایین باشد، هیپوگلیسمی احتیاج به درمان فوری دارد. برای بسیاری از افراد، قند خون ناشتا 70 میلی گرم در هر دسی لیتر (میلی گرم در لیتر)، یا 3.9 میلی لیتر در لیتر (میلی مول در لیتر) یا پایین تر، باید هشداری برای هیپوگلیسمی در نظر گرفته گردد.

اگر سطح گلوکز خون شما خیلی پایین بیاید، علائمی از گرسنگی شدید، احساس اضطراب، تغییرات خلقی، مشکل در تمرکز و کلافگی بروز می نماید و ضروری است در این شرایط بلافاصله به وسیله یک منبع قند ساده مانند قرص گلوکز، آب نبات سفت یا آب میوه اندازه قند را به تعادل برسانید.

گلوکز، منبع اصلی انرژی بدن، با یاری انسولین (هورمونی که به وسیله لوزالمعده ترشح می گردد) وارد سلول های بیشتر بافت ها می گردد. انسولین باعث می گردد گلوکز وارد سلول ها گردد و سوخت مورد احتیاج سلول ها را تامین کند و گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه ها به صورت گلیکوژن ذخیره می گردد.

علائم افت قندخون

به گفته کارشناسان، قرارگیری در این موقعیت حتی برای دقایقی کوتاه می تواند منجر به سردرد، سرگیجه، تشنج و حتی کما گردد؛ نکاتی که در زیر گفته شده به افراد در معرض خطر یاری می نماید تا خود را از پیامدهای جدی کاهش قند خون در امان نگه دارند:

گرسنگی شدید

اگر به طور ناگهانی، احساس کردید که به شدت گرسنه هستید بدنتان نشان می دهد که در حال تجربه افت قند خون است. توصیه می گردد بین 15 تا 20 گرم کربوهیدرات با هر میان وعده و بین 40 تا 65 گرم در هر وعده غذایی مصرف کنید.

احساس اضطراب

وقتی سطح گلوکز خیلی پایین می آید، بدن شما هورمون های اپی نفرین (که آدرنالین نیز نامیده می گردد) و کورتیزول ترشح می نماید که به کبد سیگنال می دهد تا قند بیشتری را در خون آزاد کند. این می تواند منجر به اضطراب و علائم مرتبط با آن گردد.

بی ثباتی عاطفی

نوسانات خلقی که برای رفتار عادی شما معمول نیستند، از جمله علائم عصبی هیپوگلیسمی هستند و می توانند شامل تحریک پذیری، لجبازی و احساس افسردگی باشند.

مشکل در تمرکز

مغز برای انرژی به قند خون متکی است، بنابراین اگر گلوکز افت کند، ممکن است مغز شما به درستی کار نکند. این موضوع می تواند تمرکز روی یک چیز در یک زمان را سخت کند.

گفتار نامفهوم و ناشیانه

گفتار نامفهوم یک علامت شایع مرتبط با سطح قند خون است که به زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر می رسد.

توصیه پزشکان

کارشناسان بهداشتی تاکید می نمایند، برای درمان سریع افت قند خون حتما همواره یک کربوهیدرات سریع اثر با خود داشته باشید. کربوهیدرات سریع اثر مانند آب میوه یا قرص گلوکز، تا بتوانید از افت قند خون به سطوح خطرناک جلوگیری کنید. در صورت تکرار هیپوگلیسمی، خوردن وعده های غذایی کم حجم مکرر در طول روز یک اقدام برای جلوگیری از افت قند خون است. اگر با کنترل قند خون خود مشکل دارید مطلب با مصرف این صیفی قند خون خود را کنترل کنید را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با یک لیوان از این نوشیدنی 10 فایده به بدن خود برسانید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 24816

به "5 نشانه خطرناک برای افت قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نشانه خطرناک برای افت قند خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید