8 عادت چروک ساز پوست

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - بروز چین وچروک های پوستی فرایند طبیعی افزایش سن است. گرچه ژنتیک به عنوان یک عامل اجتناب ناپذیر در این زمینه نقش دارد اما عوامل دیگری در زندگی روزمره نیز وجود دارند که به راحتی می توان از آنها صرف نظر کرد و پوست شاداب تری داشت.

8 عادت چروک ساز پوست

1. دست کشیدن به اطراف چشم

پوست اطراف چشم بسیار حساس و مستعد آسیب است. دست کشیدن مداوم به چشم ها باعث کشیدگی پوست و تخریب الیاف کلاژن و الاستین می گردد که چروک های پوستی را تسهیل می نماید. البته این کار احتمال عفونت های چشم را در اثر تماس با دست نیز افزایش می دهد.

2. استفاده نکردن از عینک آفتابی

جمع کردن چشم ها هنگام روبروه با نور خورشید و حتی کار با رایانه عامل انقباض بیشتر به عضلات اطراف ابروها و چشم ها می گردد و اپیدرم (روپوست) حالت تاخوردگی پیدا می نماید. در ابتدا فقط هنگام جمع کردن چشم ها این چروک ها دیده می گردد اما به تدریج، الیاف کلاژن تخریب شده و چروک ها ماندگار می شوند. بهترین اقدام برای پیشگیری از این مشکل، استفاده از عینک آفتابی است.

3. استفاده از لنز

تاثیر لنز در ایجاد چروک های پوستی به خاطر جمع کردن پوست اطراف چشم و بالابردن ابروهاست. این کار اگر گاهی اوقات باشد مسئله ای ایجاد نمی نماید اما در موارد استفاده روزانه به تدریج به الیاف پوست اطراف چشم آسیب می رساند.

4. مصرف زیاد شکر

مصرف خیلی زیاد شکر در ترکیب با چربی یا پروتئین، مولکول هایی مضر در خون به وجود می آورد. این مولکول ها نقش مخرب نسبت به الیاف الاستین و کلاژن دارند و زمینه ساز چروک های پوستی است.

5. کمبود خواب

طی مدت زمان خواب، سلول های بدن فرصت ترمیم دارند و مواد زائد و سمی را دفع می نمایند. کمبود خواب باعث اختلال در این فرایند و بروز تیرگی پوست به خصوص اطراف چشم ها می گردد. البته دست کشیدن به چشم ها ناشی از خستگی و جمع کردن چشم ها نیز پیامدهای کمبود خواب است که به تدریج به الیاف پوست آسیب می رساند.

6. استفاده مکرر از گوشی همراه

خم شدن سر برای نگاه کردن به گوشی همراه یا تبلت علاوه بر اینکه به عضلات سر و گردن فشار وارد می نماید، پوست این نواحی را نیز در حالت کشیده قرار می دهد. همانند جمع شدن پوست اطراف چشم، پوست گردن نیز مدام حالت تاخوردگی پیدا می نماید و چروک ها به تدریج ظاهر می شوند.

7. آدامس جویدن

آدامس جویدن فعالیت زیادی به عضلات گونه ها وارد می نماید. زمانی که این کار مداوم و طولانی باشد، الیاف کلاژن تخریب می شوند و پوست حالت کشسانی را از دست می دهد. البته آدامس جویدن کوتاه و گاه به گاه چنین مسئله ای به دنبال ندارد.

8. روبرو با آلودگی هوا

آلودگی هوا در کنار آسیب های جدی نظیر ناراحتی های قلبی عروقی بر زیبایی پوست نیز تاثیر می گذارد. این آلاینده ها به سد دفاعی پوست آسیب می رسانند و با ایجاد رادیکال های آزاد، موجب پیری زودهنگام سلول ها خواهند بود. البته دود سیگار نیز چنین تاثیری دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 12938

به "8 عادت چروک ساز پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 عادت چروک ساز پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید