80 درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا علائم خفیف دارند

به گزارش اکسپرس بلاگ، عضو هیئت علمی علوم پزشکی گیلان گفت: افرادی که درگیر بیماری کرونا می شوند، در مجموع 80 تا 90 درصد، دچار علائم خفیف بیماری شامل بدن درد، خستگی و تب و گهگاهی سرفه دارند.

80 درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا علائم خفیف دارند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، توفیق یعقوبی، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در معرفی ویروس کرونا، علائم و راه های تشخیص آن گفت: کرونا یکی از ویروس های ایجاد نماینده بیماری سرماخوردگی است. حدود 10 تا 15 درصد موارد سرماخوردگی را همین کرونا ویروس ها تشکیل می دهند و معمولا هم بیشتر افراد جامعه نسبت به آن آنتی بادی دارند. بنابراین مصونیت نسبی نسبت به کرونا ویروس هایی که عامل ایجاد سرماخوردگی هستند، وجود دارد.

یعقوبی مطرح نمود: کرونا ویروسی است که در این مقطع اپیدمی شده و سازمان جهانی بهداشت (WHO) نام آن را کووید 19 گذاشته است، سویه جدیدی از کرونا ویروس هاست که مردم جهان نسبت به آن آنتی بادی ندارند. بنابراین همه گیری این ویروس بعد از پخش آن، امری طبیعی است. در کشور ما هم به نظر می رسد که از یکی دو هفته پیش این همه گیری رخ داده است و الان در حال گسترش به بیشتر استان های ایران است. اما به طور کلی مسئله ای که وجود دارد، این است که علائم بالینی این بیماری یک عفونت ویروسی است که با بدن درد، خستگی و تب معمولا آغاز می گردد و ممکن است که بعد از آن تبدیل به سرفه و در موارد خیلی کمتر تبدیل به پنومونی یا ذات الریه گردد.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: این بیماری از نظر علائم بالینی تقریبا تفاوتی با بسیاری از عفونت های ویروسی تنفسی ندارد و آن ها هم همین علائم خستگی و بدن درد و سرفه را دارند. ما معمولا در همه گیری ها، نمی توانیم تمامی افراد را تشخیص دهیم. افرادی که مشکوک به بیماری هستند را درمان و توصیه های خود را به آن ها ارائه می کنیم. گفتنی است همین که یک اپیدمی صورت میگیرد، افرادی که این علائم (خستگی، سرفه، تنگی نفس و ...) را دارند به عنوان فرد مشکوک و افرادی که آزمایش آن ها تایید گردد به عنوان موارد قطعی بیماری معرفی می شوند. آزمایش این بیماری PCR است و فعلا در آزمایشگاه انستیتو پاستور تهران انجام می گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد سیر بالینی این بیماری با توجه به ترس و نگرانی که از جانب مردم وجود دارد اعلام نمود: افرادی که درگیر این بیماری می شوند، در مجموع 80 الی 90 درصد، دچار علائم خفیف بیماری شامل بدن درد، خستگی و تب و گهگاهی سرفه می شوند و تنگی نفس ندارند. وقتی افراد تنگی نفس پیدا می نمایند، یعنی بیماری وارد مرحله پنومونی یا ذات الریه ویروسی شده است.

وی گفت: بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بدون علامت هستند و شاید خود افراد اصلا متوجه نشوند که این ویروس را گرفته اند و طبیعتا به پزشک هم مراجعه نمی نمایند. در حدود 15 درصد موارد افراد دچار علائم شدید تر می شوند یعنی تب می نمایند، بدن درد آن ها بیشتر است و سرفه می نمایند که در صورت مراجعه به پزشک های عمومی با تجویز دارو های مسکن و ضد سرفه، علایم رفع می گردد. اما حدود 2.5 تا 5 درصد از افراد ممکن است دارای عفونت ویروسی ریه یا ذات الریه شوند که در این مرحله، فرد معمولا علائمی مانند تب ادامه دار بیش از سه روز و تنگی نفس ادامه دار دارد که در این صورت باید به بیمارستان و پزشک مراجعه کند و برای او رادیوگرافی ریه و CBC درخواست گردد. در این موارد اغلب، افراد احتیاج به بستری و اقدامات درمانی دارند.

یعقوبی با بیان این نکته که درمان این بیماران به طور کلی به صورت حمایتی است، اضافه کرد: برای کسانی که حال عمومی مساعدی دارند، در منزل می مانند و احتیاج به بستری ندارند، اقدامات حمایتی مانند مصرف دارو های مسکن مثل استامینوفن و دارو های ضد سرفه، مصرف مایعات گرم و فراوان، سوپ مرغ، سوپ جو، عدسی، میوه و آبمیوه جزو توصیه می گردد این افراد بهتر است که برای چند روز در یک اتاق ایزوله بمانند و روی آن ها درمان های خانگی صورت بگیرد تا بهبود پیدا نمایند. این کار هم از انتشار بیماری در جامعه جلوگیری می نماید و هم اینکه مراقبت از بیمار در خانه راحتتر است. اما آن هایی که تنگی نفس و تب به مدت 3 یا 4 روز دارند باید در بیمارستان بستری شوند تا ما برایشان هم اکسیژن تراپی و هم اقدامات حمایتی مانند آنتی بیوتیک تراپی انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: در چندین گزارشی که از موارد بیماری در چین آنالیز نمودیم به این نتیجه رسیدیم که بیشتر بیماران سنین 50 - 55 سال دارند و در 70 درصد موارد مردان درگیر این بیماری شده بودند. افراد زیر 10 سال کمتر به این بیماری مبتلا شدند؛ آن هایی که بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی مزمن، بیماری ریوی مزمن، بیماری کبدی مزمن دارند، آن هایی که دیالیز می شوند، آن هایی که ضعف سیستم ایمنی دارند، کسانی که سابقه شیمی درمانی دارند و افراد بالای 60-70 سال یا اصطلاحا سالمندان، بیشتر دچار پنومونی یا عفونت ثانویه میشوند و برای این افراد باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان این نکته که بیماران کرونا ویروس، باید به چند دسته تقسیم گردد، تاکید نمود: افرادی که حال عمومی مساعدی دارند، بهتر است در خانه به درمان خود بپردازند و آن هایی که در شهرستان هستند بهتر است که در بیمارستان های همان شهرستان روی آن ها درمان صورت بگیرد. زیرا در بیماری های تک گیر مشکل خاصی برای بستری در بیمارستان وجود ندارد ولی در بیماری های همه گیر مشکل بستری در بیمارستان به وجود می آید.

یعقوبی اعلام کرد: بیمارستان رازی رشت مرکز ریفرال استان است، خیلی از بخش های بیمارستان به همین کرونا ویروس اختصاص پیدا نموده است و کار های لازم برای همه بیماران انجام می گیرد و دارو ها به اندازه کافی موجود است و خدمات خوبی در حال اجرا است. فقط برای بیماران ایزوله احتیاج به افزایش تخت های ICU در بیمارستان رازی داریم. در بقیه موارد این بیمارستان جوابگوی احتیاج بیماران است و احتیاج به ارجاع بیماران به استان های دیگر یا پایتخت وجود ندارد.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1087

به "80 درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا علائم خفیف دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا علائم خفیف دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید