ارزیاب مصری ایکوموس: اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عکس ها فتوشاپ است

به گزارش اکسپرس بلاگ، ارزیاب مصری ایکوموس بین الملل گفت: اگر اورامانات را به چشم خود ندیده بودم، تصور می کردم عکس های منتشر شده ازاین منطقه فتوشاپ است.

ارزیاب مصری ایکوموس: اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عکس ها فتوشاپ است

به گزارش خبرنگاران، به دنبال حضور ارزیابی ایکوموس ایران در منطقه اورامانات در کرمانشاه و کردستان با هدف ارزیابی این منطقه تاریخی، نمایشگاه گروهی عکس اورامانات: دامان آسمان پنج شنبه 10 مهر به ابتکار کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با همکاری مجله تصویر سال و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به میزبانی خانه هنرمندان در سالن مرتضی ممیز و با حضور حُسام مهدی -ارزیاب مصری ایکوموس بین الملل - ، برگزار گردید، وی بازدیدش از اورامانات را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: قبل از آمدنم به ایران از هنر ایرانی ها و هنرمندان ایرانی شنیده بودم، اما اکنون به طور کامل تحت تاثیر فرهنگ و هنر آن ها هستم.

او که بعد از تماشای 70 تصویر منتشر شده در نمایشگاه صحبت می کرد، تاکید نمود: اگر قبل از حضورم در اورامانات این تصاویر را می دیدم فکر می کردم تصاویر به نمایش در آمده روتوش و فتوشاپ باشد، اما اکنون که همه آن منطقه را دیده ام معتقدم این تصاویر همه زیبایی های اورامانات را نشان نمی دهد، چون فقط بخشی از آن در این تصاویر به نمایش در آمده اند.

او تصاویر به نمایش درآمده را نشان دهنده فقط زیبایی های بصری و دیدنی اورامانات دانست و گفت: این در حالی است که علاوه بر آن زیبایی ها انسان ها و رفتارهای شان نیز بخشی از فرهنگ و هنر اورامانات است که فقط با دیدن می توان آنها را درک کرد.

این کارشناس ایکوموس دنیای منظر فرهنگی را ترکیبی از طبیعت و فرهنگ انسان طبیعت دانست که در دو حوزه میراث ملموس و ناملموس قرار می گیرد و افزود: با قرار دریافت ترکیب کاملی از این دو میراث در کنار یکدیگر، همه این اجزا به صورت جامع هستند.

توافق های میراث و بنیاد مسکن برای اورامانات

محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - نیز در آیین افتتاح نمایشگاه عکس اورامانات: دامان آسمان سخنانی گفت: در فرآیند ارزیابی نماینده ایکوموس از منظر فرهنگی اورامانات توافق های سازنده ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بنیاد مسکن با هدف تدوین دستورالعمل مشترک بین این دو نهاد برای سامان دهی، بازسازی و توسعه پایدار این منظر فرهنگی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه جلسه تخصصی مشترک و امیدوارکننده ای با حضور ارزیاب اعزامی از سوی کمیته میراث دنیای، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار گردید و راهبردها و راهکارهای عملیاتی برای ساماندهی، بازسازی و حفاظت پایدار منظر فرهنگی اورامانات مورد بحث و آنالیز نهاده شد، ادامه داد: از حدود 6 سال گذشته فرایند آماده سازی اورامانات برای ثبت دنیای شروع شده و همه مجموعه ها تا به امروز به یاری میراث فرهنگی آمده اند، به زیبایی ها، فرهنگ و هنر این منطقه باعث این اتفاق است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مناطق با توجه به گذر زمان و به مرور دچار آسیب های شده اند، گفت: خوشبختانه مردم رفتار متفاوتی از خود نشان دادند، هر چند آن ها اقدام به بازسازی هایی نموده بودند، اما با مطرح شدن منظر فرهنگی اورامانات در یونسکو کوشش زبادی برای آماده کردن فضا کردند، مردم نشان دادند ثبت دنیای منظر اورامانات برایشان در اولویت است.

او با تاکید بر اینکه احتمال این نکته که لایه هر روستا می تواند تعداد زیادی از لایه های زندگی باشد، بیان نمود: در صحبت با بنیاد مسکن و معاون فرهنگی عمرانی آن به این نتیجه رسیدیم اصولی که راهنمای اجرایی در این منطقه هستند باید مورد توجه قرار گیرند.

طالبیان همچنین به بعضی از نمونه های خوب صورت گرفته در منطقه اورامانات در طول سال های گذشته با هدف حفاظت از فرهنگ این منطقه اشاره نمود و گفت: این محدوده اکنون بدون درنظر دریافت منطقه اورامانات کشور عراق در این مساحت است که امیدواریم در طول چند سال آینده بتوانیم این منطقه را فارغ از مرزهای سیاسی به پرونده اورامانات ایران اضافه کنیم تا اقدامات فرهنگی مناسب در آن انجام گردد.

به گفته وی ارزیابی ایکوموس بین المللی به مدت 12 روز است که در منطقه اورامانات حضور دارد او از سرزمینی آمده که همه مناطق آن دشت است و هیچگاه کوهنوردی نداشته است با این وجود وی توانست این منطقه را به طور کامل آنالیز کند.

حرکت هنرمندان برای ثبت دنیای اورامانات/اتفاقی استثنایی که عکاسان را دور هم جمع کرد

حجت الله ایوبی -رئیس کمیسیون ملی یونسکو در تهران - نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه هنرمندان توانستند حرکتی جدید نو و بی سابقه را با راه اندازی نمایشگاه گروهی عکس انجام دهند، گفت: این حرکت می تواند میراث مان را به همه نشان دهد.

او در ادامه ترجیح داد که صحبت های خود را خطاب به حسام مهدی به زبان انگلیسی بیان کند.

سیف الله صمدیان - دبیر جشنواره عکس اورامانات، دامان اسمان - نیز در صحبتی کوتاه اظهار کرد: با برگزاری این نمایشگاه اتفاق خوبی برای عکاس ها رخ داد و آن ها توانستند بار دیگر دور همدیگر جمع شوند.

او برگزاری این نمایشگاه را اتفاقی استثنایی دانست که برای استان های کرمانشاه و لرستان اتفاق افتاده است و افزود: امیدوارم به زودی بتوان کتابی ازاین تصاویر به چاپ رساند.

مجید رجبی معمار - مسئول خانه هنرمندان - نیز در سخنانی اظهار کرد: ایران کشور فرهنگ ها، زبان ها و امیال مختلف است و این افتخار ایران است که در طول چند هزار سال قبل تا امروز حرمت همه فرهنگ ها را نگه داشته است.

وی تاکید نمود: نمایشگاه اورامانات دامان آسمان از 10 مهر به مدت 10 روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود و به وسیله نمایش مجازی در صفحه خانه هنرمندان نیز در معرض دید علاقه مندان خود قرار می گیرد.

این نمایشگاه که همزمان با پروژه ثبت منطقه اورامانات ایران در لیست گنجینه فرهنگی دنیا برگزار می گردد، دربرگیرنده 70 عکس منتخب از 35 عکاس و به ویژه عکاسان استان های کرمانشاه و کردستان است که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین های منحصر به فرد عروسی پیرشالیار و پالنگان را به نمایش عموم می گذارد.

ابراهیم علی پور، ادریس خسروی زاده، اسعد نقشبندی، افشین بختیار، امید حیدری فر، امیرعلی جوادیان، بابک صدیقی، بهمن شهبازی، پرویز رستمی، جمشید فرجوند فردا، راشد امینی، رژین فتاحی، زهرا ملکوت، ژاله بهرامی، سرور فرهادی، سهیل زندآذر، سیاوش نقشبندی، شهین عباسی، صلاح علمی زاده، طالب حیدری، عادل عبداللهی، علی اصغر فیض اللهی، علی کیان جم، فواد گودرزی، لقمان احمدی، لقمان عزیزخانی، مجتبی فخری، محمدرضا رجایی، محمدرضا بهارناز، مرضیه ایوتین، مریم زمانپور، مسلم عظیمی، هلمت فتاحی، هومن حیدری و ئاریز قادری هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه ارائه شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 8242

به "ارزیاب مصری ایکوموس: اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عکس ها فتوشاپ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیاب مصری ایکوموس: اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عکس ها فتوشاپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید