از کولیک شیرخواران نترسید

به گزارش اکسپرس بلاگ، بیشتر والدین در چند ماه اول زندگی فرزندشان گاهی با گریه های شدید و دوره ای شیرخوار خود روبه رو شده اند و در بسیاری مواقع واژه قولنج یا کولیک به اسم تشخیص در خصوص شیرخوار آنها مطرح شده است.

از کولیک شیرخواران نترسید

از کولیک شیرخواران نترسید

نویسنده:دکتر علیرضا ناطقیان*

بیشتر والدین در چند ماه اول زندگی فرزندشان گاهی با گریه های شدید و دوره ای شیرخوار خود روبه رو شده اند و در بسیاری مواقع واژه قولنج یا کولیک به اسم تشخیص در خصوص شیرخوار آنها مطرح شده است.

به هر حال این گریه ها و بی قراری شیرخوار والدین را نگران و مضطرب می نماید و اغلب آنها پی درپی دنبال درمان و دارو هستند. گاهی توصیه های متفاوت و ضدونقیص که از جانب عظیم ترهای خانواده و حتی پزشکان مطرح می گردد، بر پیچیدگی مساله می افزاید. دلیل قولنج یا کولیک هنوز به خوبی معین نیست. حتی هیچ درمان و دارویی به اسم راه چاره قولنج به اثبات نرسیده اما بعضی ترکیب های گیاهی موجود در شربت ها و قطره های مختلف موجود در بازار مانند گریپ میکسچر، گاهی به برطرف علایم یاری می نمایند. بعلاوه اقداماتی چون گرم کردن شکم نوزاد با حوله، ماساژ دادن یا صداهای ریتمیک یا سواری در اتومبیل منجر به بهبود علایم می گردد. در ضمن با اینکه به طور کلی ثابت نشده ترکیب غذاهای مادر در ایجاد کولیک شیرخوار نقش داشته باشد، با این وجود بعضی پزشکان ترکیبات غذایی غیرضروری و آلرژی زا مانند غذاهای حاوی ادویه، فلفل، سیر یا پیاز و حتی نوشابه های گازدار را به صورت آزمایشی از برنامه غذایی مادر حذف می نمایند.

محتمل است در بعضی از شیرخواران، مصرف شیر گاو (پاستوریزه یا غیرپاستوریزه) به قولنج شیرخوار دامن بزند. بنابراین بعضی پزشکان در صورتی که کولیک شیرخوار سخت باشد و به درمان های رایج جواب ندهد، به طور آزمایشی، شیر گاو را از تغذیه مادر حذف می نمایند. به هر حال نباید مادر شیرده را از غذاهای ضروری محروم کرد یا رژیم غذایی خاصی برای او در نظر گرفت. در سرانجام این نکته را متذکر می شوم که مساله کولیک مشکل خطرناکی نیست و معمولا نباید منجر به نگرانی والدین گردد. هرگز از ترکیبات قوی خواب آور یا مسکن استفاده نکنید و درنهایت می توانید با صبر و حوصله با این شکل روبرو شوید.

پی نوشت ها :

* فوق تخصص بیماری های عفونی بچه ها

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 16856

به "از کولیک شیرخواران نترسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کولیک شیرخواران نترسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید