نوشیدنی خوشمزه ای که فشار خون را کنترل می نماید و استرس را از بین می برد

به گزارش اکسپرس بلاگ، استرس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست. نحوه برخورد ما با آن، تفاوت را ایجاد می نماید. ابتدا به جای روی آوردن به الکل، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب به عنوان یک راه چاره سریع، دستور العمل های طبیعی سالم را برای کاهش استرس امتحان کنید.

نوشیدنی خوشمزه ای که فشار خون را کنترل می نماید و استرس را از بین می برد

به گزارش خبرنگاران، در دنیای پرسرعت امروز ممکن است ما از نظر فناوری پیشرفته باشیم، اما مسائل جسمی و روحی ما به طور چشمگیری افزایش یافته و سطح استرس ما به اوج خود رسیده است. همه ما به طور منظم با استرس مواجهیم. با این حال، زمانی که بدن مجبور به تجربه استرس مداوم می گردد، سردرد، فشار خون بالا، درد قفسه سینه، بی خوابی را تجربه خواهد نمود و بعلاوه ممکن است شرایط بیماری شما را بدتر کند.

معمولاً اولین واکنش ما هنگام غلبه بر استرس این است که در پی راه چاره آسانی مانند دریافت دارو باشیم. این نه تنها یک روند خطرناک است، بلکه علاوه بر وابستگی شما به داروها، شما را در معرض خطر عوارض جانبی داروها نیز قرار می دهد. به همین علت است که افراد بیشتری در پی راه چاره های ایمن تر و طبیعی تر برای مبارزه با استرس هستند. مصرف نوشیدنی های طبیعی مانند چای کاوا، چای سبز و شیر گرم یا مکمل های نوشیدنی در بازار که اثر آرام بخشی بر بدن دارند، رو به افزایش است. در ادامه مواردی ذکر شده است که به عنوان دشمن استرس شناخته شده و کاربرد دارند.

چای بابونه

چای بابونه یک چای گیاهی بسیار محبوب است و به طور گسترده برای درمان استرس، اضطراب و بی خوابی استفاده می گردد. شناخته شده است که سیستم عصبی شما را آرام می نماید، ماهیچه ها را شل می نماید و به شما یاری می نماید خواب خوبی داشته باشید، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف گردد. پس از یک روز طولانی در محل کار، طبیعت گرم و آرام بخش این نوشیدنی می تواند به افزایش سطح هورمون های سروتونین و ملاتونین در بدن شما یاری کند که به کاهش استرس و نگرانی شما و داشتن خوابی خوب می انجامد. از طرفی مصرف گیاه بابونه موجب کاهش درد دندان و کمر نیز خواهد شد و ماده ای مفید در مورد درمان سرماخوردگی است؛ درمان تهوع، استفراغ و رفع کردن سوختگی پوست از دیگر فواید مصرف گیاه بابونه است.

روش تهیه چای بابونه: یک چای کیسه ای بابونه یا گل های بابونه را در آب داغ قرار دهید و به مدت سه تا پنج دقیقه دم کنید. سپس دمنوش را وقتی خنک شد بنوشید.

شیر گرم

نوشیدن شیر گرم در شب برای داشتن خوابی راحت یک سنت قدیمی است که برای بیشتر افراد آشناست. شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به سروتونین تبدیل می گردد، انتقال دهنده عصبی احساس خوب که به بهبود خلق و خوی شما و بعلاوه اثر آرام بخش یاری می نماید. بعلاوه دمای گرم اثر آرام بخش و تسکین دهنده بر بدن دارد. این نوشیدنی به ویژه زمانی مفید است که پس از یک روز کاری سخت استرس دارید و احتیاج به خواب با کیفیت دارید. بعلاوه می توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید تا فواید ضد التهابی بیشتری داشته باشد.

چای سبز

چای سبز از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می گردد. فواید بیشمار چای سبز به علت وجود دو ماده ای است(EGCG [Epigallocatechin-3-gallate] و L-theanine) که تقریباً منحصراً در چای سبز یافت می گردد. EGCG سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش آسیب اکسیداتیو در سلول ها و بهبود عملکرد بدن و مغز یاری می نماید. L-theanine، یک اسید آمینه، مسئول طعم منحصر به فرد چای سبز و بعلاوه اثرات آرامش بخش آن است.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز مصرف می نمایند، کمتر دچار افسردگی می شوند. چای سبز ترشح مواد شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین را برای مبارزه با استرس و اضطراب تحریک می نماید و در عین حال سلامت کلی شما را افزایش می دهد.

روش تهیه چای سبز: نصف قاشق غذاخوری پودر برگ چای سبز را در 200 میلی لیتر آب اضافه کنید. آنقدر بجوشانید تا برگ ها ته نشین شوند. قبل از نوشیدن دمنوش را صاف کنید. هرچه بیشتر دم کنید، تیانین بیشتری از برگ های چای سبز استخراج می کنید، اما چای تلخ تر می گردد.

چای نی جو دوسر

کاه جو از جوی سبز، Avena sativa می آید. این ماده در طب سنتی برای درمان خستگی عصبی و افسردگی استفاده شده است. کاه جو دو سر حاوی ویتامین B است که اثر تسکین دهنده و مغذی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد. مصرف منظم کاه جو به افزایش جریان خون در مغز یاری می نماید و به شما یاری می نماید تا هوشیارتر شوید. برای حمایت از سلامت مغز، افزایش انرژی، کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش استرس و کاهش سطح اضطراب می توانید این چای را امتحان کنید.

روش تهیه چای کاه جو دوسر: یک قاشق غذاخوری کاه جو را در 200 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید و ده تا بیست دقیقه دم کنید. سپس دم نموده را وقتی خنک شد بنوشید.

آبمیوه تازه

آبمیوه تازه حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی است که به بدن ما یاری می نماید تا با تمام فشارها و استرس ها به شیوه ای موثر مقابله کند. تهیه آبمیوه تازه از میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی، به بدن شما مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضروری می رساند و به بدن یاری می نماید تا از آسیب هایی که استرس و اضطراب ایجاد می نماید بجنگد و بهبود یابد.

به گفته دانشگاه مریلند، کسانی که روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C یا بیشتر مصرف می نمایند، معمولاً به موقعیت های استرس زا واکنش ملایم تری نشان می دهند. بعلاوه آبمیوه تازه به کنترل فشار خون یاری می نماید. سطح کورتیزول [هورمون استرس] شما معمولاً صبح ها بالاتر می رود، از این رو مصرف آبمیوه تازه در صبح یک راه عالی و خوشمزه برای آغاز روز است.

آب تازه سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، کاهو منابع غنی ویتامین B هستند که یک ویتامین مهم برای اعصاب و مدیریت استرس است. سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و چغندر سرشار از ویتامین A هستند و می توان آنها را برای طعم و مزه بیشتر به سبزیجات سبز افزود.

آب نارگیل

آب نارگیل به علت طعم با طراوت و خواص مغذی و مفید برای سلامتی، نوشیدنی محبوب در سراسر دنیا است. این یکی از غنی ترین منابع الکترولیت ها، کلریدها، پتاسیم و منیزیم، همراه با فیبر غذایی، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C است. این موارد به افزایش سطح انرژی، کاهش استرس و اضطراب، یاری به خواب بهتر و آرامش عضلات و بهبود گردش خون یاری می نمایند. آب نارگیل به جلوگیری از کم آبی بدن یاری می نماید و محتوای پتاسیم آن به فشار خون و عملکرد قلب شما یاری می نماید.

آب

همه ما می دانیم که اگر به میزان کافی آب ننوشید بدنتان کم آب می گردد و به درستی کار نمی نماید. خون غلیظ می گردد و منجر به جریان خون ضعیف در سراسر بدن می گردد. ممکن است اندورفین ها [هورمون هایی که خلق و خو و احساس خوب بودن شما را بهبود می بخشند] به مقصد خود نرسند و این اتفاق ممکن است منجر به استرس، اضطراب گردد و مغز شما آغاز به از دست دادن تمرکز کند. بر اساس تحقیقی که در سال 2012 به وسیله دانشگاه کانکتیکات انجام شد، حتی کاهش 1.5 درصدی حجم طبیعی آب در بدن می تواند خلق و خو، سطح انرژی و توانایی تفکر واضح را تغییر دهد.

چای بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است که طعم نعناع طبیعی با کمی طعم لیمویی دارد و بیشتر به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده استرس استفاده می شده است. چای بادرنجبویه اثر آرامش بخشی بر بدن دارد و برای بهبود خلق و خو و تسکین استرس و اضطراب باید عمدتاً قبل از خواب مصرف گردد.

روش تهیه چای بادرنجبویه: یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده بادرنجبویه یا دو قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه تازه را در 200 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. بگذارید چای به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشد. قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

منبع:سلامت نیوز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 27610

به "نوشیدنی خوشمزه ای که فشار خون را کنترل می نماید و استرس را از بین می برد" امتیاز دهید

1 کاربر به "نوشیدنی خوشمزه ای که فشار خون را کنترل می نماید و استرس را از بین می برد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی خوشمزه ای که فشار خون را کنترل می نماید و استرس را از بین می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید