تشکیل ستاد ملی مدیریت علم و فناوری مقابله با کرونا ضروری است

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس دانشگاه تهران گفت: در حل بحران ناشی از کرونا شاید نقیصه ای که وجود دارد عدم یک ستاد ملی مدیریت علم و فناوری برای مقابله با کرونا در کشور باشد بنابراین تشکیل این ستاد ضروری است.

تشکیل ستاد ملی مدیریت علم و فناوری مقابله با کرونا ضروری است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محمود نیلی احمدی آبادی رئیس دانشگاه تهران در بیست و هفتمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور که امروز 4 اردیبهشت ماه 99 به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار گشت با اشاره به نقش دانشگاه ها و شرایط این مراکز در شرایط فعلی شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از نهاد هایی که بیش از همه تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند، دانشگاه ها و مراکز عالی آموزش عالی هستند. دانشگاه ها طبیعتا به دلیل حضور گسترده جوانان و کلاس های جمعی و فشردگی خوابگاه ها، یکی از نگران کننده ترین نهاد های کشور بود؛ لذا مدیریت این شرایط کار بسیار دشواری بود.

وی شرح داد: بحث کرونا ویروس موضوعی است که هنوز دنیا نتوانسته به خوبی آن را مدیریت کند و می توانیم بگوییم تقریبا همه دنیا در یک شرایط مبهم حرکت می کنند و این کرونا ویروس موضوعی است که هیچ کشوری چه در بحث درمان و چه در بحث مدیریت نمی تواند ادعایی در خصوص آن داشته باشد و راه حل روشن و مشخصی را ارائه دهد. چرا که همه یک شرایط مشابهی را تجربه می کنند و شاید در این میان داشنگاه ها بتوانند نقش بزرگ تری را ایفا کنند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به ابهام مواردی در خصوص شیوع کرونا ویروس، نیاز به علم بیشتر در آن احساس می شود و در این شرایط دانشگاه ها می توانند با حضور و فعالیت خود نقش مشخص کننده تری را ایفا کنند.

نیلی تاکید کرد: اولین اقدامی که ما باید در دانشگاه ها در روبروه با شیوع کرونا ویروس انجام می دادیم مدیریت دانشگاه ها در شرایط بحران بود. به هر حال تعطیلی این مراکز و حرکت به سمت آموزش مجازی یک تصمیم بسیار درستی بود. اینکه دانشگاه های بزرگ ما به سرعت توانستند از زیر ساخت های الکترونیکی خود در راستای ارائه آموزش های مجازی استفاده کنند تا کلاس های آموزشی از شکل حضوری به سمت آموزش های مجازی بروند. به نظر من این امر برای کشور دستاورد بزرگی بود.

وی شرح داد: فرایند آموزش مجازی در حال حاضر در کشور هایی که جدیدا به لیست مبتلایان به کرونا ویروس پیوستند به کار گرفته می شود. چرا که این مسائلی که ما با آن روبرو هستیم آن کشور ها نیز گریبان گیر هستند. با وجود مسائلی نظیر امکان عدم دسترسی دانشجویان به آموزش مجازی و مسائل تجهیزاتی این امر، اما تصور می کنم با مدیریت خوب می توانیم این بحران را در آموزش عالی هدایت کنیم.

نیلی تاکید کرد: در حال حاضر آموزش های مجازی موجب شد که دانشجویان در خانه بمانند و در عین حال بدون اتلاف وقت به امر آموزش نیز بپردازند. علاوه بر آن اگر این نوع آموزش ها وجود نداشت ما در تاریخ باید جوابگوی این امر می بودیم. بنابراین به نظر من آموزش مجازی توفیق بزرگی است و من از دولت خواهش کردم این موضوع را پررنگ کند چرا که نباید به سادگی از این دستاورد کشور بگذریم.

رئیس دانشگاه تهران به انتظار جامعه و کشور از شرایط دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: ارائه راهکارهای اقتصادی و اجتماعی در شرایط فعلی از سوی دانشگهاه ها یکی از این انتظارات است. این که بخش زیادی از مردم ما به دلیل این شرایط از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده اند. به ویژه بخش هایی که به شکل روزمزد کار می کردند آسیب بیشتری دیدند و شاید تنها قشری که در این مدت حاشیه امن داشتند حقوق گیران دولت بودند. در واقع اغلب مشاغل در کشور دچار آسیب شدند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در خصوص میزان فعالیت مراکز علمی و فناوری کشور برای حل بحران ناشی از شیوع کرونا ویروس افزود: شاید نقیصه ای که در این زمینه وجود دارد این است که یک ستاد ملی مدیریت علم و فناوری برای مقابله با کرونا در کشور وجود ندارد. که تشکیل آن بسیار هم ضروری است، با پیش بینی هایی که می شود هم به لحاظ درمان و هم واکسن این موضوع در کوتاه مدت به قطعیت نخواهد رسید. ما باید بیش از گذشته در این زمینه فعال شویم و امیدوارم افتخار پیدا کردن یک داروی قطعی یا واکسن نصیب ایرانیان شود و شرط این پیروزیت این است که هم پول هزینه کنیم و هم اینکه ستادی شکل بگیرد که این سازمان در سطح کشور فعالیت خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: دانشگاه های وزارت علوم با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی می توانند همکاری هایی در زمینه انجام فعالیت های علمی در حوزه مقابله با کرونا را انجام دهد. دستاوردهای خوبی نیز داشتیم. من فکر می کنم اگر هم راستا بشویم پیروز خواهیم شد و چون کرونا همه ارکان جامعه را تحت تاثیر قرار داده است تصور نمی کنم حوزه ای در کشور باشد که دانشگاه ها نتوانند در آن وارد شوند و شاید در آغاز به نظر رسید که بهداشت و درمان و پزشکی در این موضوع اهمیت بیشتری دارد اما طبیعتا پزشکی و درمان نیز به تبعیت از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور می تواند این موضوع را مدیریت کند. با توجه به اینکه تخت های بیمارستانی و پزشکان محدود هستند بنابراین انتظار می رود ما دانشگاه ها از بار این پزشکان را کم کنیم.

در ادامه هریک از روسای دانشگاه های برترر کشور و همچنین صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان و خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3125

به "تشکیل ستاد ملی مدیریت علم و فناوری مقابله با کرونا ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل ستاد ملی مدیریت علم و فناوری مقابله با کرونا ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید