جزئیاتی جدید از انتقال آب عمان به شرق؛ خصوصی های خراسان های جنوبی و رضوی پروژه را اجرا می نمایند

به گزارش اکسپرس بلاگ، استاندار سیستان و بلوچستان می گوید که بخش های خصوصی خراسان های جنوبی و رضوی به ویژه صنایع فولاد و سنگ آهن در پروژه انتقال آب عمان به سه استان سرمایه گذاری می نمایند.

جزئیاتی جدید از انتقال آب عمان به شرق؛ خصوصی های خراسان های جنوبی و رضوی پروژه را اجرا می نمایند

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران از چابهار، شورای عالی آب در سندی مصوب نموده 17 استان کشور از آب دریا برطرف احتیاج نمایند؛ استان هایی خشک و بی آب که سال هاست کارشناسان نسبت به درخط قرمز قرار دریافت منابعشان هشدار می دهند.

کارشناسان می گویند انتقال آب از دریاهای آزاد راه حلی منطقی و علمی برای تأمین منابع آبی کشورهای در خطر است؛ داده های سازمان ملل هم می گوید باآنکه خلیج فارس محدود است، اما کشورهای حوزه خلیج روزانه 40میلیون مترمکعب از آب این دریا را شیرین و برای شرب و صنعت و حتی کشاورزی آن هم نه کشاورزی مالی بلکه کشاورزی استراتژیک و کاشت محصولاتی هم چون گندم استفاده می نمایند.

داده ها و اطلاعات آماری وزارت نیرو می گوید: از میان 17 استانی که قرار است با آب دریاها احتیاج خود را برطرف نمایند؛ یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و صدالبته سیستان و بلوچستان وضعیتشان وخیم تر است و به منابع آب جدید احتیاج دارند؛ برای مثال داده های وزارت نیرو می گوید: منابع آبی خراسان رضوی با کسری مخزن یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی در سال روبرو هستند و هم اکنون چا ه ها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی در تامین آب آشامیدنی استان شش میلیون و 400هزار نفری خراسان رضوی را دارند. خراسان رضوی حتما تا چندسال آینده به منابع آبی جدید برای مصارف خود احتیاج دارد.

انتقال آب از تنگه هرمز به استان های یزد و کرمان با جدیدت در جریان است و در سفر اخیر رئیس جمهور به این دو استان پروژه هایی افتتاح شده که چشمشان برای تأمین آب به همین انتقال است.

سیستان و بلوچستان درصدر بحران داران آبی ایران

انتقال آب عمان هم حالا وارد فاز اجرایی شده است و سیستان و بلوچستان چشم به راه آن است؛ وزارت نیرو می گوید سیستان و بلوچستان درصدر بحران داران آب در ایران است، پایین ترین شاخصه دسترسی به آب بهداشتی و آشامیدنی را در ایران دارد و حدود 700هزار نفر از جمعیت آن عمدتاً در روستاهای فاقد شبکه آب هستند و با سقایی و تانکر آبرسانی می شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان می گوید: با توجه به بروز خشکسالی ها، تأمین عمده احتیاج آبی منطقه سیستان و زاهدان از رودخانه هیرمند به عنوان منبعی ناپایدار و اینکه عمده روستاهای بلوچستان منابع و شبکه آب ندارند و با چاه ها و تانکرهای آبرسانی سیار آبرسانی می شوند، انتقال آب برای سیستان و بلوچستان امری بدیهی و ضروری است.

احمدعلی موهبتی در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: در طرح انتقال آب عمان 228میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، 60میلیون مترمعکب برای خراسان جنوبی و 110 میلیون مترمکعب هم برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید می نماید: دولت برای اجرای پروژه پول و اعتباری ندارد و پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می گردد، متقاضی خصوصی هم به علت وجود صنایع فولاد و سنگ آهن خواف در استان های خراسان رضوی و جنوبی قدرت مانور بیشتری دارد، اما پروژه با همکاری هر استان اجرا خواهد شد.

موهبتی در پاسخ به سؤالی درباه برآورد 3.9میلیارد دلاری مجری پروژه نیز می گوید: این برآورد فقط برای انتقال به سیستان و بلوچستان اعلام شده و با توجه به فرایند تکمیل مطالعات برآورد سرمایه گذاری سه استان از این مبلغ بیشتر است و با تکمیل مطالعات اعلام می گردد.

وی خاطرنشان می نماید: در حال حاضر یک تکنولوژی شیرین کردن آب بدون آنکه هیچ آبی به دریا برگردد و از پساب هم محصولات باارزش استیصال گردد، وجود دارد که به صورت پایلوت درحال اجراست و به محض جوابگو بودنش در مقیاس بزرگ، این تکنولوژی در مقیاس صنعتی و برای انتقال آب عمان اجرا خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 491

به "جزئیاتی جدید از انتقال آب عمان به شرق؛ خصوصی های خراسان های جنوبی و رضوی پروژه را اجرا می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی جدید از انتقال آب عمان به شرق؛ خصوصی های خراسان های جنوبی و رضوی پروژه را اجرا می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید