جوان ماندن با اکسیر تغذیه

به گزارش اکسپرس بلاگ، تلاش برای یافتن راه هایی که بتوان از طریق آنها فرایند پیری را به تعویق انداخت و برای مدت بیشتری شادابی و جوانی بدن را حفظ کرد، تلاشی است که قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد.

جوان ماندن با اکسیر تغذیه

به همین دلیل در طول زمان و با پیشرفت دانش و فناوری، روش ها و تکنیک های زیادی برای حفظ جوانی و شادابی اندام های بدن، به ویژه پوست و مو ارائه شده است.

با وجود این یک نسخه ثابت و غیرقابل انکار برای حفظ جوانی برای مدت طولانی تر وجود دارد که همانا داشتن تغذیه سالم و مغذی و نیز داشتن برنامه تحرک روزانه طی کودکی و نوجوانی تا سالمندی است.

اما تغذیه چقدر می تواند به جوان ماندن کمک کند؟ و این که غذاها چگونه می توانند از پیری جلوگیری، اندام ها را محافظت و به پایداری جوانی کمک کنند؟ چه اتفاقات فیزیولوژیک در بدن ما می افتد تا سلامت و شادابی ما را برای مدت طولانی تری تامین کند؟

برای یافتن پاسخ این پرسش ها با دکتر سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت وگو کرده ایم.

آیا اصولا تغذیه درست و سالم می تواند فرایند پیری را آرام کرده یا به جوان ماندن طولانی تر کمک کند؟

معمولا بیشتر افراد برای کاهش سرعت فرایند پیری و پژمرده شدن پوست شان از کرم ها و داروها استفاده می کنند. یادمان باشد می توانیم با مصرف موادغذایی مناسب سرعت پیری را کاهش دهیم؛ ازجمله این مواد غذایی ماهی ها هستند، به خصوص ماهی های جنوب کشور از جمله سالمون و ساردین. این ماهی ها به جلوگیری از آغاز فرایند پیری بسیار کمک کرده و پوست را نیز شاداب تر می کنند.

همیشه برای حفظ سلامت بر مصرف میوه و سبزیجات تازه تاکید می شود اما کدام دسته از میوه ها و سبزیجات و دیگر مواد غذایی برای جوان ماندن توصیه می شود؟

پرتقال و گریپ فروت، جزو مرکبات بسیار ارزشمند هستند که هم به تقویت استخوان ها و هم به شادابی پوست افراد کمک می کنند. گردو هم یکی از مغزهای بسکمک ارزشمند است. اگر روزانه نصف فنجان گردو استفاده شود، بدن در برابر بسیار از نارسایی هایی که می تواند آسیب زننده باشد، حفظ خواهد شد. مصرف توت فرنگی و زغال اخته هم در جلوگیری از فرایند پیری و شاداب کردن پوست بسیار موثر است.

در میان مواد غذایی، عدس بسیار مناسب است البته بهتر است به صورت پخته و در سالاد استفاده شود. سبزی های با برگ سبز مثل اسفناج خیلی مفید هستند چون هم آنتی اکسیدان دارند و هم به دلیل دارابودن فیبر بالا می توانند به دستگاه گوارش کمک کنند.

کدام دسته از منابع پروتئینی را برای کمک به حفظ جوانی و شادابی توصیه می کنید؟

تخم مرغ را به عنوان پروتئین مرجع می شناسیم و سایر پروتئین ها را با تخم مرغ مقایسه می کنیم. کما این که شاخص ارزش زیستی مواد لبنی و گوشت از تخم مرغ پایین تر است. حتی ارزش زیستی حبوبات هم از تخم مرغ پایین تر است. پس نباید از مصرف تخم مرغ غافل شوید.

غذاها از چه طریق و با تاثیر بر کدامیک از اندام ها از پیری زودهنگام پیشگیری می کنند؟

شکی وجود ندارد که میوه، سبزی و موادغذایی تازه از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند زیرا حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. بسکمک از رنگدانه های شیمیایی که در میوه ها و سبزی ها وجود دارد، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارند که از تخریب سلولی جلوگیری می کنند و رادیکال های آزاد موجود در بدن، به ویژه در پوست را فلج کرده و مانع عملکرد تخریبی آنها می شود.

توجه داشته باشید میوه و سبزیجات خام حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند و حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر به کاهش میزان آنتی اکسیدان آنها منجر می شود.

آیا منظور از کمک به جوانی از طریق تغذیه بیشتر به حفظ سلامت پوست مربوط می شود؟ یا عملکرد فیزیولوزیک بدن را نیز می توان از طریق تغذیه کنترل کرد؟

داشتن برنامه منظم غذایی در پیشگیری از آغاز فرایند پیری پرسرعت بسیار کمک کننده است و بیشترین تاثیر آن در سلامت پوست، مو و ناخن ها مشاهده می شود. در واقع ویتامین ها و املاح موجود در میوه ها و سبزیجات تازه، در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی موثر بوده و مانع شل شدن پوست می شوند.

حتی سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است که می تواند کلاژن تولید کند. این ماده موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از آنجا که سرشار از روی و املاح اصلی است به حفظ جوانی پوست کمک می کند.

با این حال توجه داشته باشید رژیم غذایی مناسب نه تنها برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن، بلکه برای سلامت کل بدن مورد نیاز است.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11660

به "جوان ماندن با اکسیر تغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوان ماندن با اکسیر تغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید