حفر و تکمیل بیش از 4 هزار حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری

به گزارش اکسپرس بلاگ، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در بیان عملکرد این شرکت در بیش از چهار دهه گذشته گفت: بر اساس مستندها، این شرکت در 41 سالی که از تاسیس آن می گذرد، پیروز به حفاری و تکمیل 4 هزار و 722 حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور شده است.

حفر و تکمیل بیش از 4 هزار حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی به مناسبت سالروز تاسیس این شرکت بیان کرد: از این تعداد چاه، 4 هزار و 310 حلقه در میدان های خشکی و 412 حلقه در میدان های دریایی خلیج فارس حفر و تکمیل شده که 2 هزار و 437 حلقه توسعه ای، 115 حلقه توصیفی، 142 حلقه اکتشافی و 2 هزار و 28 حلقه تعمیری بوده است و بیشترین تعداد آن به گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اختصاص دارد.

گستردگی فعالیت ها در بیش از 10 استان کشور

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران به وسعت مناطق عملیاتی این شرکت در بیش از 10 استان کشور اشاره نمود و گفت: افزون بر مناطق نفت خیز جنوب، شرکت های نفت فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، اروندان، نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از خدمات این شرکت که عظیم ترین شرکت حفاری در کشور است، برخوردار شدند.

موسوی مجموع شمار خدمات فنی و ویژه حفاری در چهار دهه گذشته را 171 هزار و 481 مورد عنوان و اظهار کرد: از این تعداد 146 هزار و 729 مورد مربوط به خدمات فنی حفاری و عملیات سیمان و انگیزش چاه است که نقش اساسی در عملیات حفاری چاه های در دست حفاری و تعمیر و تکمیل چاه های در حال بهره برداری و حفظ، نگهداشت و افزایش فراوری دارد.

وی گفت: در این دوره زمانی 876 هزار و 624 متر حفاری افقی و جهت دار روی یک هزار و 874 چاه، 37 هزار و 88 متر مغزه گیری و 9 هزار و 949 عملیات نمودارگیری، 7 هزار و 362 عملیات نمودارگیری از سیال حفاری و 5 هزار و 123 عملیات چاه پیمایی با کوشش متخصصان و کارکنان سختکوش مدیریت خدمات ویژه محقق شده است.

تملک بیش از 70 دستگاه حفاری

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه ناوگان شرکت بیش از 70 دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین خشکی و دریایی در تملک دارد، اضافه نمود: متراژ حفاری در این مدت 9 میلیون و 587 هزار و 580 متر ثبت شده است که از این رقم 8 میلیون و 922 هزار و 727 متر در بخش خشکی و 664 هزار و 853 متر در بخش دریا حفاری شده است.

موسوی اضافه نمود: در مدیریت خدمات فنی حفاری نیز در این مدت 7 هزار و 420 عملیات اسیدکاری گسترده و ویژه، 47 هزار و 871 مورد عملیات سیمانکاری، 44 هزار و 709 عملیات تزریق پذیری، 7 هزار و 604 مورد لوله مغزی سیار، 13 هزار و 239 عملیات آزمایش چاه با ساق مته، 309 مورد عملیات کامل و ویژه حفاری با هوا به متراژ 378 هزار و 586 متر، 315 عملیات کامل و ویژه حفاری به صورت فروتعادلی به متراژ 24 هزار و 737 متر، 19 هزار و 157 مورد عملیات لوله گذاری چاه، 4 هزار و 581 مورد نصب آویزه و یک هزار و 524 مورد عملیات آزمایش بهره دهی چاه انجام شد.

حفر و تکمیل 87 حلقه چاه در سال 99

وی درباره عملکرد امسال شرکت در بخش عملیات حفاری اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا انتها آذرماه امسال حفاری و تکمیل 87 حلقه چاه نفت و گاز شامل 22 حلقه توسعه ای، یک حلقه توصیفی، دو حلقه اکتشافی و 62 حلقه تعمیری و تکمیلی انجام شد و هم اکنون 17 دستگاه حفاری در مناطق عملیاتی در حال جابه جایی است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه این شرکت افزون بر ارائه خدمات در بخش های عملیاتی، پشتیبانی، فنی و تخصصی به شرکت های بهره برداری نفتی در دو دهه گذشته اجرای پروژه های کلید در دست (EPD) را در مناطق نفت خیز خشکی و دریایی کشور شامل میدان های نفتی مشترک در غرب کارون در استان های خوزستان، کرمانشاه و همچنین بوشهر و هرمزگان را در دستور کار قرار داد، گفت: اجرای پروژه های حفاری در میدان نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، یاران جنوبی، آذر و همچنین هشت فاز در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از شمار این پروژه هاست که تا به امروز منجر به حفاری 120 حلقه چاه در مناطق خشکی و یکصد حلقه دیگر در پروژه های دریایی میدان گازی پارس جنوبی شده است.

حضور فعال در طرح توسعه 28 مخزن

موسوی اضافه نمود: همسو با برنامه های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران و از جمله طرح توسعه 28 مخزن با استفاده از توانمندی های شرکت ها و پیمانکاران داخلی، این شرکت وارد عرصه پروژه های میدان محور شد و هم اکنون در پروژه های توسعه میدان های گچساران و نفت شهر به طور مستقیم و بسته های توسعه ای میدان های لالی، بالارود، رامین، همچنین سپهر و جفیر با شرکت های بخش خصوصی مشارکت دارد.

وی به همکاری دیرینه میان شرکت ملی حفاری ایران و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اشاره و اظهار کرد: ملی حفاری در حفر چاه های اکتشافی در مناطق مختلف کشور و کشف میدان از جمله میدان نفتی آزادگان و میدان گازی پارس جنوبی در سال های گذشته نقش آفرینی داشته و در چند سال اخیر دو پروژه حفاری 8+6 حلقه چاه را اجرایی نموده است. تا به امروز چهار حلقه چاه حفر و تکمیل شده که دو حلقه آن زمینه کشف میدان گازی ارم در استان فارس و میدان نفتی نام آوران در مناطق نفت خیز جنوب را قطعیت بخشید.

همکاری با صنعتگران و دانش بنیان های داخلی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یکی از اقدام های مفید و مؤثر این شرکت در سال های اخیر همکاری با بیش از 30 مرکز آموزشی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در کشور و هم افزایی و همکاری با سازندگان و صنعتگران و شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات عنوان و این همکاری ها را در بومی سازی برای خودکفایی بسیار مؤثر خواند که حاصل آن طراحی و ساخت هزاران قطعه و تجهیز کاربردی در صنعت حفاری و اجرای پروژه های پژوهشی متعدد در بخش های صنعت است.

موسوی در همین ارتباط به خرید اقلام کاربردی و پرمصرف در قالب 791 فقره تقاضا و تعداد یک هزار و 859 قلم به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال در سال جهش فراوری اشاره نمود و گفت: به منظور تحقق و بسط فرصت های بهره گیری از توانمندی های داخلی تا به امروز افزون بر 500 سازنده داخلی شناسایی و از توان فنی و تخصصی آنها در اجرای پروژه های ساخت داخل شرکت استفاده شده است.

وی اضافه نمود: در بیش از یک دهه گذشته بیش از 20 هزار قطعه و تجهیز پرمصرف کاربردی در صنعت حفاری از سوی سازندگان و صنعتگران داخلی بومی سازی و در بخش های عملیاتی و خدمات فنی و تخصصی شرکت استفاده شده است و اکنون مراحل طراحی و ساخت مجموعه ای از قطعات و تجهیزات مهم در عملیات حفاری از سوی سازندگان و مراکز دانشگاهی در حال اجراست که بخشی از آنها تا انتها سال وارد چرخه عملیات می گردد.

تاکید بر ایمنی و آموزش

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره برنامه های آموزشی شرکت که ازسوی اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی و براساس آنالیز های کارشناسی و نیازسنجی مدیریت های مختلف تبیین می گردد، اظهار کرد: با وجود شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن در نیمه نخست امسال 6008 نفرساعت دوره های آموزشی مجازی برای کارکنان برگزار گردید.

موسوی گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان عملیاتی در ایام کاری با همکاری مدرسان و کارشناسان در موقعیت دستگاه های حفاری از فعالیت های مهم با هدف ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی کارکنان است که در یک سال گذشته بالغ بر 880 نفر از کارکنان عملیاتی دستگاه های حفاری پیروز به گذراندن این دوره ها شدند.

وی دریافت گواهینامه ها و استقرار سیستم های مدیریت کیفیت، محیط زیست، بهداشت حرفه ای و مدیریت ایمنی، اخذ گواهینامه های COF، روزآمدسازی ساختار، بهینه سازی هزینه ها، حمایت از فراوریکنندگان و سازندگان داخلی، عمل به مسئولیت های اجتماعی، اشتغال زایی، پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت و... را از برنامه های شرکت در امسال برشمرد و اظهار کرد: بی تردید برنامه های پیش بینی شده در سایه تجربه و توانمندی های کارکنان و متخصصان این شرکت همچون گذشته با کوششی مضاعف اجرا و دنبال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10621

به "حفر و تکمیل بیش از 4 هزار حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفر و تکمیل بیش از 4 هزار حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید