حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور، واکنش سوریه به گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق خاطرنشان کرد پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور در سوریه با چند موشک هدف حمله قرار گرفته است.

حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور، واکنش سوریه به گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق بیان کرد پایگاه نظامی آمریکا در شمال دیرالزور در سوریه با چند موشک هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری یونیوز نیز بیان کرد چندین ففرایند موشک، پایگاه آمریکا را در نزدیکی شرکت گاز کونیکو در حومه شمالی دیرالزور هدف قرار داد.

بر اثر این حمله چند سرباز آمریکایی زخمی شدند. تعدادی از سربازان زخمی با خودرو های آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. این حمله موشکی پس از مراسم جشنی در این پایگاه انجام شد.

در ماه های گذشته نیز چند حمله موشکی و خمپاره ای به این پایگاه که مرکز اصلی حضور تفنگداران آمریکایی برای غارت منابع نفت سوریه بشمار می رود، گزارش شده بود.

نظامیان آمریکا و شبه نظامیان وابسته به آن از گروه نیرو های دموکراتیک سوریه (قسد) به دنبال حمله مذکور به حال آماده باش درآمدند و با سلاح متوسط و سنگین در پیرامون این میدان نفتی گشت زنی کردند.

واکنش سوریه به گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای مفاد گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی درخصوص حمله با گاز های سمی در شهر سراقب را رد کرد و آن گمراه نماینده خواند.

در این بیانیه آمده است: سازمان یادشده دو روز پیش گزارشی در مورد این حمله منتشر کرد که با اعتراض شدید دمشق روبرو شد؛ چرا که این گزارش غیر واقعی است.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه اش یادآور شد: سوریه و شمار زیادی از کشور های عضو توافقنامه منع گسترش اسلحه شیمیایی پیشتر تشکیل گروه تحقیق و شناسایی هویت طراحان و عاملان این حمله را به دلیل مغایرت با مفاد میثاقنامه این سازمان، غیرقانونی دانسته اند. در این بیانیه تصریح شده که این گروه با نظر آمریکا و هم پیمانان غربی اش تشکیل شده است.

به گفته وزارت امور خارجه سوریه، گزارش گروه تحقیق، در برگیرنده نتیجه گیری های نادرست و بی اساس است که رسوایی سال 2018 و گزارش دروغ این گروه درباره حمله شهر دوما و همچنین گزارش ساختگی حادثه 2017 شهر لطامنه را یادآورد می نماید.

در این بیانیه آمده است: هدف از این نتیجه گیری های بی اساس، جعل حقایق و در مظان اتهام قراردادن دولت سوریه است دایر بر اینکه ارتش سوریه در چهارم فوریه سال 2018 و در جریان درگیری های شهر سراقب از مواد سمی استفاده کرد.

وزارت خارجه سوریه می گوید: این گروه غیر قانونی در تحقیقات خود به ادعای گروه تروریستی کلاه سفید ها، منابع ناشناخته و همچنین اطلاعات تشکیلات جاسوسی کشور های دشمن سوریه تکیه نموده است.

وزارت خارجه سوریه با ابراز شگفتی از اینکه گروه تحقیق حتی یکبار از محل حادثه بازدید ننموده آورده است: این مسئله مخالف فرایند تحقیقات بی طرفانه و منطقی است.

نیرو های ارتش این کشور هرگز از گاز های سمی در شهر سراقب یا هیچ شهر دیگری استفاده ننموده اند و ارتش سوریه هم حتی در سنگین ترین نبرد ها با گروه های تروریستی مسلح از اینگونه گاز های سمی استفاده ننموده است.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه توضیح داد: اصرار کشور های غربی برای انتشار این گزارش به این دلیل صورت گرفت تا در جریان نشست آینده کشور های عضو توافقنامه منع گسترش اسلحه شیمیایی که قرار است، اواخر آوریل برگزار گردد، بهانه ای برای اعمال فشار علیه سوریه داشته باشند و شرکت نمایندگان را فریب دهد تا لایحه ضد سوری فرانسه را تایید نمایند.

سوریه همچنین ابراز تاسف کرد که سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی به ابزاری برای اجرای نقشه های جنگ افروزانه آمریکا علیه سوریه تبدیل شده است.

وزارت امور خارجه سوریه توضیح داد: دمشق هیچگونه اسلحه شیمیایی در اختیار ندارد و با بکارگیری چنین اسلحه ای مخالف است. با وجود همه این فشار ها، اما هرگز از جنگ علیه تروریست ها دست برنخواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه براساس قانون اساسی کنونی برگزار خواهد شد

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در گفت و گو با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه براساس قانون اساسی کنونی برگزار خواهد شد و باید به قانون اساسی این کشور احترام گذاشته گردد.

علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی امروز (چهارشنبه) با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره راه حل سیاسی بحران سوریه و استمرار تبادل نظرهای کمیته قانون اساسی این کشور گفت و گو کرد.

خاجی ضمن اشاره به تبادل نظرهای اخیرش با هیأت روسیه درباره سوریه، تاکید نمود: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه براساس قانون اساسی کنونی برگزار خواهد شد و باید به قانون اساسی این کشور احترام گذاشته گردد.

خاجی روز گذشته در تهران با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع سوریه گفت و گو کرد. دو طرف بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تأکید کردند.

خاجی در گفت و گو با پدرسون همچنین اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران از کوشش های پدرسون در مورد استمرار تبادل نظرهای قانون اساسی و برگزاری نشست آینده آن کمیته حمایت می نماید.

پدرسون با ابراز خرسندی از حمایت های کشورمان در این باره، مطرح نمود که در حال تبادل نظر با طرف های سوری به منظور آماده سازی و برگزاری نشست ششم کمیته قانون اساسی سوریه است و به مشورت های خود با بازیگران مهم به ویژه جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13421

به "حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور، واکنش سوریه به گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور، واکنش سوریه به گزارش سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید