خودکفایی ایران در فراوری مواد اولیه داروسازی در آینده ای نزدیک

به گزارش اکسپرس بلاگ، داروسازی از مهم ترین و بزرگترین صنایع جهان با رشد سالانه 3 تا 6 درصدی است.

خودکفایی ایران در فراوری مواد اولیه داروسازی در آینده ای نزدیک

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام شیمی بازار، آمارها نشان می دهد درآمد صنایع داروسازی دنیا از 800 میلیارد دلار در سال 2009 به 1250 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. پیش بینی می گردد این رقم در سال 2023 به 1500 میلیارد دلار برسد. ایران از قدرت های نوظهور در صنعت داروسازی دنیاست و ارزش بازار فراوری دارو در داخل کشور سال جاری به 35 هزار میلیارد تومان می رسد. صنعت داروسازی در ایران در دهه اخیر به طور میانگین، سالانه 28 تا 30 درصد رشد داشته که با ارزش دلاری این رقم حدود 10 درصد می گردد. این نرخ رشد از میانگین رشد صنعت داروسازی دنیا بالاتر است.

حوزه دارو را به عنوان گرانیگاه نظام سلامت کشور می دانند و اهمیت ویژه و استراتژیک آن غیر قابل انکار است. آرامش و ثبات در بازار دارویی کشور امری لازم است چرا که با وجود تحریم ها و موانع ارزی، کوچک ترین اختلال در فرایند تأمین دارو برای بیماران باعث بر هم خوردن امور مربوط به نظام سلامت و بی اعتمادی مردم نسبت به این سیستم می گردد. تامین داروی مناسب و ایمن می تواند بیش از 80 درصد مسائل مردم، بیماران و مسئولان حوزه سلامت را حل نماید.

در ساخت دارو آنچه اهمیت دارد در دسترس بودن و کیفیت ماده اولیه آن است. هر دارو از دو قسمت تشکیل شده که عبارتند از ماده یا مواد موثره که به آن اجزای فعال هم می گویند و مواد حامل یا کمکی که تحت عنوان اکسیپیان هم شناخته می شوند. جزء فعال در واقع ماده اصلی داروست که خواص درمانی دارو نتیجه وجود این ماده در ترکیب شیمیایی محصول است. در مقابل اکسیپیان هر ماده کم وبیش خنثی است که به مواد دارویی اضافه می گردد تا به آنها قوام و شکل ببخشد و خواص درمانی ندارد.

در گذشته در ترکیب داروها تنها از گیاهان و حیوانات استفاده می شد، اما امروزه صنایع دارویی بخشی از صنایع شیمیایی به حساب می آید و مواد اولیه داروسازی به وسیله فرایندهای شیمیایی تهیه و فراوری می شوند.

در ایران ظرفیت و مزیت فراوری مواد اولیه داروسازی بیشتر از داروهای ساخته شده است زیرا ثروت ها و منابع طبیعی و شیمیایی زیادی از جمله مواد نفتی، مواد پتروشیمی و کانی ها در کشور وجود دارد که می تواند به عنوان حلقه اولیه فراوری مواد داروسازی مورد استفاده قرار گیرند.

به همین دلیل متولیان و مسئولان صنعت داروسازی و داروسازان کشور عزمشان را جزم نموده اند که کشور را در زمینه داروهای ساخته شده و مواد اولیه از جمله مواد شیمیایی داروسازی به خودکفایی برسانند. هدف نهایی از نگاه مسئولین این است که در آینده ای نه چندان دور ایران به عنوان صادرنماینده عمده در این زمینه شناخته گردد.

شرایط فراوری مواد اولیه داروسازی در ایران

به دنبال تشدید تحریم ها در سال های گذشته و در پی مسائل ناشی از ممانعت از انتقال ارز برای تأمین مواد اولیه دارویی، متخصصان صنعت داروسازی کشور با تکیه بر توان و دانش خود، توانسته اند تا حدود زیادی این مسائل را برطرف نمایند.

در سال 57 فراوری مواد اولیه داروسازی در ایران نزدیک به صفر بود اما امروز حدود 70 درصد مواد اولیه داروسازی در داخل کشور فراوری می گردد و تا سرانجام دولت فعلی یعنی تا سال 1400 به 80 درصد احتیاج صنعت دارویی کشور می رسد.

امروزه در دنیا چین و هند مهم ترین فراورینمایندگان مواد اولیه داروسازی هستند اما تنها تعداد کمی از کشورها می توانند از این مواد موثره داروهای ساخته استاندارد بسازند. اما امروز در ایران 97 تا 99 درصد داروهای مورد احتیاج بیماران کشور در داخل فراوری می گردد و داروهایی که هنوز فراوری داخل ندارند، یا به علت تعداد کم بیماران توجیه مالی ندارد یا داروهای جدیدی است که به تازگی به بازار دنیا عرضه شده اند.

رشد و توسعه صنعت فراوری مواد اولیه شیمیایی دارویی و داروهای ساخته شده سال جاری منجر به 600 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است. 97 درصد داروهای فراوری داخل سالانه 750 میلیون دلار ارزبری دارد اما سه درصد داروهای وارداتی 1.3 میلیارد دلار ارز به خود اختصاص می دهد.

در حوزه فراوری مواد اولیه داروسازی نیز در سال 98 حدود 65 درصد احتیاج کشور در داخل فراوری شد که 130 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشت و سال جاری همان گونه که ذکر شد این میزان افزایش یافته و به مرز 70 درصد رسیده است.

قرار بر این است در سال آینده 180 محصول و مواد اولیه داروسازی دیگر در کشور فراوری گردد که منجر به 120 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دیگر خواهد شد. اکنون فراوری داخلی این میزان از مواد اولیه داروسازی به نوعی تضمین شده است و به همیت دلیل ضریب امنیت دارویی کشور بالاتر رفته و در این زمینه به سمت خودکفایی در حرکت هستیم.

علاوه بر داروهای درمانی در فراوری مکمل ها و ویتامین ها نیز صندلی خوبی داریم و میزان رضایت مندی در مصرف بسیاری از ویتامین های ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی بالا بوده است. در زمان طراحی و فراوری ویتامین ها احتیاجهای منطقه ایی، نژادی و ژنتیکی افراد یک جامعه لحاظ می گردد و با توجه به این موارد ویتامین ها طراحی و فرموله می شوند. شرایط فراوری مکمل های غذایی و انواع ویتامین ها در ایران نیز رو به رشد است تا جایی که چندی پیش رئیس شرکت دانش بنیان ماه فارمد اعلام داشته که کشورمان در فناوری فراوری مکمل های غذایی می تواند جزء پنج کشوری باشد که دارای دانش فنی فراوری این محصولات هستند.

شیمی بازار فهرستی از تمامی شرکت های معتبر فعال در حوزه فراوری مواد شیمیایی دارویی را در اختیارتان قرار می دهد و شما می توانید به صورت مستقیم و کاملا بی واسطه با نازل ترین قیمت خرید خود را از این شرکت ها انجام دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7236

به "خودکفایی ایران در فراوری مواد اولیه داروسازی در آینده ای نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکفایی ایران در فراوری مواد اولیه داروسازی در آینده ای نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید