درمان شپش سر به یاری روش های خانگی و پزشکی

به گزارش اکسپرس بلاگ، شپش یک حشره بدون بال است که از خون انسان تغذیه می نماید. این حشره به سرعت روی تار مو فراوری مثل نموده و گاهی باعث خارش شدید می شود. از جمله راهکار های مناسب برای درمان شپش سر استفاده از نرم کننده و شانه، روغن درخت چای، ایفرمکتین و ... است.

درمان شپش سر به یاری روش های خانگی و پزشکی

شپش چیست؟

شپش سر یک حشره کوچک و بدون بال است که از خون انسان تغذیه می نماید. این حشره روی پوست سر ما و بین مو های ما در حرکت بوده، جفت گیری نموده و بر روی تار مو ها تخم گذاری می نماید. حدود 13 درصد بچه ها در سنین مدرسه دچار شپش سر می شوند و در این بین، دختران دوبرابر پسران در معرض شپش موی سر قرار دارند.

شپش سر عموما دردی به همراه ندارد و در واقع بیماری نیست و تنها یک ناراحتی محسوب می گردد. با این حال در جنگ جهانی اول، شپش سر یکی از دلایل اصلی مریضی و حتی گاهی مرگ بود. از آنجایی که سربازان در آن موقع یونیفرم های خود را چندین روز می پوشیدند، شپش ها می توانستند از پوست سر به درز لباس سربازان مهاجرت نمایند و ناقل ویروس بارتونلا باشند.

شپش سر مسبب ایجاد خارش شدید می گردد که نتیجه آن ایجاد یک عفونت ثانویه به نام استافیلوکوکوس اورئوس می گردد که در این حالت پتانسیل تبدیل به یک بیماری جدی را داراست.

مشکل اصلی بیشتر کسانی که با شپش سر مواجهند این است راه های درمان شپش و این که چگونه از شر آن خلاص شوند را نمی دانند. در طول ده سال گذشته قابل اعتمادترین راه برای خلاص شدن از شپش سر استفاده از نرم نماینده و شانه کردن مو به صورت روزانه بوده است تا به یاری آن شپش مو از سر خارج گردد. اگر به عنوان مثال یکی از دختران شما دارای موی بلند و ضخیم باشد، فرایند خارج کردن شپش از سر شاید حدد یک ساعت در روز طول بکشد اما اگر دو یا سه دختر شما آلوده به شپش سر شوند، درمان آن می تواند برایتان به یک کابوس تبدیل گردد!

ابتلا به شپش سر چگونه است؟

یک شپش سر ماده روزانه بین 3 تا 8 تخم می گذارد. این تخم ها بر روی ناحیه گرم تار مو در فاصله 1.5 سانتی متری پوست سر می چسبند تا این تخم ها باز شوند. شپش سر بال ندارد و نمی تواند پرواز کند. این حشره به خاطر پا های کوتاه و پهنی که دارد تنها می تواند بخزد و نمی تواند بین سر ها بپرد. در واقع شپش سر حاصل ارتباط مستقیم و سر به سر با فرد دیگری است که دچار شپش سر شده است. این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می افتد که افراد در حال بازی هستند، همدیگر را در آغوش می گیرند و یا نزدیک هم هستند. شپش سر معمولا بین بچه ها و خانواده هایشان شایع است.

علائم شپش سر

اگرچه خارش شپش سر بسیار آزار دهنده است اما نیمی از کسانی که مبتلا به شپش سر می شوند هیچ موقع سرشان دچار خارش نمی گردد بنابر این خارش سر نمی تواند نشانه کامل و قابل اعتمادی باشد. در واقع شناسایی شپش کار سختی است چرا که این حشره به سرعت حرکت می نماید.

اگر شما به وجود شپش سر بر روی سر خودتان و یا کودکتان مشکوکید باید بدانید که بهترین راه برای شناسایی این حشرات استفاده از نرم نماینده و شانه کردن مرتب موی سر است.

50 میلی لیتر از یک نرم نماینده را بر روی پوست سر خشک شده خود ماساژ دهید. سپس از یک شانه دم باریک برای جداکردن موهایتان بهره ببرید. این کار باعث می گردد شپش نتواند به سر شما بچسبد. سپس یک شانه شپش سر بردارید، موهایتان را به 6 قسمت تقسیم کنید و آن را از ریشه تا نوک مو های خود بکشید و سپس شانه را از نرم نماینده ها بر روی یک درستمال کاغذی و یا حوله پاک کنید و ببینید که آیا شپشی وجود دارد یا نه.

درمان شپش سر

درمان خانگی شپش سر

  • نرم نماینده و شانه

در صورتی که از روش شانه و نرم نماینده استفاده می کنید باید آن را یک بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که دیگر شپشی بر روی موی سرتان نبینید.

  • شپش کش

تعداد زیادی از محصولات حشره کش (شپش کش مو) هستند که بدون احتیاج به تجویز پزشک می توانید آن ها را تهیه نمایید. البته در صورتی که باردار هستید، در دوران شیر دهی هستید و یاکودکتان کمتر از 12 ماه دارد باید در استفاده از این مواد دقت کنید. بسیاری از مواد شپش کش ها از گل داوودی گرفته می شوند و یا به صورت مصنوعی ارائه می گردند.

هیچ موقع استفاده موضعی شپش کش 100 درصد تخم ها را از بین نمی برد بنابراین باید در فاصله هفت روز دوبار بهره ببرید. در صورتی که شپش کش جواب دهد، شپش ها در فاصله 20 دقیقه باید از بین بفرایند. در صورتی که دیدید هنوز شپش ها نمرده اند یعنی این درمان جواب نداده و شپش موی سر شما نسبت به این حشره کش مقاوم است.

همچنین استفاده از مایونز، سرکه سفید و روغن درخت چای از جمله روش های خانگی موثر برای شپش سر است. گفته می گردد مایونز می تواند شپش را از بین ببرد اما قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که هیچ آنالیز علمی روی این درمان های خانگی وجود ندارد باید گفت که تضمینی برای این که چنین روش هایی کارساز باشد وجود ندارد.

درمان شپش سر با دارو

در صورتی که درمان خانگی شپش سر و بدون احتیاج به تجویز پزشک باخت و شما هنوز در حال از بین بردن شپش های زنده با شانه و نرم نماینده بودید، باید با یک متخصص پوست برای درمان تخصصی صحبت کنید.

ایفرمکتین نوعی درمان پزشکی است که به صورت قرص و لوسیون ارائه می گردد و شما می توانید از آن استفاده نمایید.

در صورتی که بچه ها مبتلا به شپش کوچکتر از آن باشند که بتوانند از قرص استفاده نمایند، شربت ایفرمکتین تجویز می گردد. همچنین برای دیگر بچه ها، زنان باردار و یا شیرده ایفرمکتین به صورت لوسیون برای پوست سر تجویز می گردد.

خانه تان را از شپش پاک کنید

اگرچه شپش ها در صورتی که روی سر نباشند زیاد زنده نمیمانند، اما پیشنهاد می گردد رختخواب کسی که مبتلا به شپش است شسته گردد. همچنین پیشنهاد می گردد لباس هایی که در 48 ساعت گذشته پوشیده اید را با آب داغ بشویید. گاهی پدران و مادران فکر می نمایند که باید همه اسباب بازی ها و وسایل کودکشان را قرنطینه نمایند، اما متخصصان می گویند این کار لازم نیست. با این حال، در صورتی که کودکتان با یک اسباب بازی مخملی یا خزدار مورد علاقه اش به خواب می رود، کافیست به مدت 30 دقیقه یک سشوار داغ بر روی آن بگیرید. این کار هر خزنده ای را از بین می برد.

آیا شما تا کنون با شپش سر دست و پنجه نرم نموده اید؟ چه راه حلی را برای درمان آن پیشنهاد می کنید؟

برگرفته از: theconversation و webmd

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11225

به "درمان شپش سر به یاری روش های خانگی و پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان شپش سر به یاری روش های خانگی و پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید