رضا مهدوی: شائبه نامحترم بودن هنرمند در نمایش ندادن سازها نهفته است

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - رضا مهدوی، منتقد و پژوهشگر عرصه موسیقی می گوید در شرایطی که مردم به راحتی سازها را در پلتفرم های غیررسمی و در کوچه و خیابان ها مشاهده می نمایند معین نیست نشان دادن آن ساز در رسانه ملی چه خطر و آسیبی برای مخاطب ایجاد می نماید.

رضا مهدوی: شائبه نامحترم بودن هنرمند در نمایش ندادن سازها نهفته است

رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور درباره وضع نمایش سازها در رسانه ملی به پانا گفت: بد نیست یک بار برای همواره به مردم گفته گردد که دیدن سازها چه در رسانه های عمومی و دولتی و چه در غیررسمی ها که تحت نظر دولت است، قانونی است.

تعداد سازسازها بعد از انقلاب بیشتر شده است

وی اضافه نمود: ما در بسیاری از فیلم ها سازها را می بینیم یا در شبکه های برون مرزی مانند جام جم صداوسیما و در پلتفرم های رسمی، سازها نمایش داده می گردد. همچنین در خیابان جمهوری همه سازها هست و به هرحال مردم به اشکال مختلف سازها را می بینند. ساز سازها بعد از انقلاب تعدادشان بیشتر شده و همچنین تعداد دانشکده و هنرستان ها بیشتر شده اند. این همه ساز فراوری می گردد و عرصه مالی و فرهنگی دارد. یک بار برای همواره به مردم گفته گردد دیدن ساز چه خطری دارد یا چه بی فرهنگی ایجاد می نماید؟ دیدن ساز چه خبطی را در نظام جمهوریت ما ایجاد می نماید که این نگرانی وجود دارد که ساز دیده نگردد؟

هنرمندان این عرصه خود را کنار کشیده اند زیرا آن قدر بی مهری بر موسیقی و موسیقی دان ها شده و اتهام های ناروا به این قشر روا شده و مجوزهایی که داده نشده یا باطل شده و تهدیدهایی که شدند و ممنوع الکاری ها پیش آمده که ترجیح داده اند، کنار بکشند. رفتارهایی که سازمان های حاکمیتی با موسیقی دان ها داشتند دیگر انگیزه ای برای کوشش باقی نگذاشته است

مهدوی، برنامه ساز رادیو و تلویزیون درباره اثرات منفی نمایش ندادن سازها در رسانه گفت: وقتی به این مهم پرداخته نگردد، دائم این شائبه ایجاد می گردد که هنرمندان موسیقی آدم های محترمی نیستند و موسیقی و موسیقی دان مهجور می شوند و دچار عقده هایی می شوند. بعضی تن می دهند و بعضی نمی دهند، به هرحال این مهم یکجایی باید حل گردد. اگر این شغل شریف نیست، موسیقی دان ها رها نمایند و بفرایند دنبال کار دیگری ولی اگر شغلشان شریف است چرا وسیله و ابزاری که با آن صدا در می آورند، نباید دیده گردد.

اشکالات قانون گذاری در عرصه موسیقی بسیار زیاد است

رضا مهدوی درباره کمبودهای قانونی در عرصه موسیقی مطرح نمود: ما اشکالات قانون گذاری در عرصه موسیقی زیاد داریم. از موسسه های موسیقی گرفته تا هنرستان و آموزشکده های موسیقی به لحاظ شرایط کلان فرهنگی و اجتماعی زیاد است. در بسیاری از مباحث اصلاً آیین نامه نداریم و آنچه نوشته می گردد سلیقه ای است. زمانی یک نفر در وزارت ارشاد بدون نظرخواهی از معاونت هنری و از مدیرکل موسیقی می رود و طرحی می دهد و در هیئت دولت تصویب می گردد که حالا ده درصد عوارض گرفته گردد و دیگران هجمه ایجاد نمایند تا قانون لغو گردد و همه این ها بیانگر این است که دولت نتواست حداقل در بدنه وزارتخانه خودش و نه همه وزارتخانه ها یکدستی و هماهنگی ایجاد کند.

جای خالی تحصیل کردگان هنر موسیقی در عرصه سیاست گذاری

رضا مهدوی اظهار کرد: ضرر اصلی را هنر موسیقی می خورد. هنر و فرهنگ در کشور ما ضعیف بوده و ضعیف تر شده است. اگر قرار است ما حرف قانونی بزنیم و خرد جمعی باشد، باید تحصیل کردگان هنر و روانشناسی بیایند و مشورت بدهند. اگر حاکمیت ما علمی است استدلال هایی داشته باشیم که همه طبقات جامعه بتوانند بپذیرند که چرا چیزی ممنوع است و چیزی ممنوع نیست.

وی اضافه نمود: هنرمندان این عرصه خود را کنار کشیده اند زیرا آن قدر بی مهری بر موسیقی و موسیقی دان ها شده و اتهام های ناروا به این قشر روا شده و مجوزهایی که داده نشده یا باطل شده و تهدیدهایی که شدند و ممنوع الکاری ها پیش آمده که ترجیح داده اند کنار بکشند. رفتارهایی که سازمان های حاکمیتی با موسیقی دان ها داشتند دیگر انگیزه ای برای کوشش باقی نگذاشته است.

هنرمند موسیقی هنوز صنفی ندارد که زورش برسد

مهدوی در انتها گفت: آن هایی که حرفه ای تر عمل می نمایند خارج از کشور را انتخاب نموده و آنجا حتی کنسرت برگزار می نمایند و پلتفرم های خارج از ایران می فرایند. طبیعی است که انسان و هنرمند احساساتی دارد وقتی می بیند زورش نمی رسد و صنف درست وحسابی ندارد دل شکسته می گردد. حالا چند دغدغه مند موسیقی می آیند و حرف های دلشان را می زنند اما توجهی به آن نمی گردد و طبیعی است که در کنج انزوا بمانند و حرف نزنند.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 14597

به "رضا مهدوی: شائبه نامحترم بودن هنرمند در نمایش ندادن سازها نهفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضا مهدوی: شائبه نامحترم بودن هنرمند در نمایش ندادن سازها نهفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید