زمینه ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در خوزستان

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/خوزستان معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان زمینه ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در مناطق مختلف استان را تشریح کرد.

زمینه ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در خوزستان

حسین وطن پرست در گفت وگو با خبرنگاران، در زمینه ظرفیت ها و زمینه های شغلی خانگی استان خوزستان که قابلیت توسعه بازار در سطح منطقه و در سطح ملی را دارند، اظهار کرد: در مناطق شمال و شمال شرق استان می توان به ظرفیت هایی همچون قالی بافی، سجاده بافی، کپوبافی، چوقابافی، نخ ریسی و تولیدات دامی اشاره کرد.

وی افزود: مناطق جنوبی استان در زمینه فعالیت های شیلاتی، تولیدات دامی، حصیر بافی، عبابافی، توربافی، گرگور بافی و مناطق مرکزی استان نیز در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری و تولیدی (صنعت و خدمات) دارای ظرفیت های مناسب و خوبی در سطح ملی و منطقه ای هستند.

وطن پرست به عوامل موثر در توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان اشاره و گفت: بسترسازی لازم جهت دسترسی سریع و آسان به آموزش های فنی و حرفه ای با تاکید بر آموزش های بازار محور (توسعه آموزش های مجازی و غیر حضوری با عنایت به محدودیت های ایاب و ذهاب زنان سرپرست خانوار)، ایجاد مجاری ویژه جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، ایجاد و تاسیس صندوق ضمانت اشتغال زنان، برگزاری جشنواره های خاص جهت تجلیل از زنان پیروز به منظور معرفی الگوهای پیروز و ایجاد انگیزه جهت ارتقای دانش و سواد در بین زنان سرپرست خانوار از جمله موارد موثر در توسعه کسب و کار خانگی هستند.

وی، تغییر نگرش در خصوص زنان سرپرست خانوار و تقویت روحیه خودباوری به جای نگاه ترحم آمیز، آموزش مهارت های زندگی برای مواجهه با بحران های زندگی، اتخاذ تصمیمات لازم جهت جلوگیری از موازی کاری های دستگاه های اجرایی (حمایتی و خدماتی)، ایجاد زمینه مشارکت اجتماعی از طریق شرکت در گروه های همیار تعاونی ها، گسترش پوشش بیمه ای (اجتماعی، زندگی، سرمایه و..)، اختصاص بازارچه های خوداشتغالی دائمی برای عرضه و فروش محصولات تولیدی مددجویان، عمل به تکالیف قانونی از سوی برخی از دستگاه ها نظیر شهرداری ها (قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب سال 90) را از دیگر موارد موثر در توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان عنوان کرد.

وطن پرست ادامه داد: در راستای توسعه این نوع کسب و کار خانگی می توان با ایجاد بازارهای تضمینی برای خرید محصولات تولیدی به بازاریابی و فروش صاحبان مشاغل کمک کرد. همچنین تسهیل در صدور مجوزها به ویژه مشاغل زیربخش صنایع غذایی، اتصال مشاغل خانگی به برندهای معروف (مشاغل صنایع غذایی و پوشاک)، کمک به کارآفرینان در تهیه و تامین مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز اجرای طرح های اشتغالزا و توجه به مسائل فرهنگی استان و انتخاب مشاغل متناسب با خرده فرهنگ های مناطق و اقوام مختلف استان از دیگر موارد مورد نیاز برای توسعه کسب و کارهای خانگی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در ادامه شرایط استان از لحاظ توسعه مشاغل خانگی را در حد متوسط خواند و گفت: موازی کاری بین دستگاه ها، عدم انسجام و یکپارچگی در مدیریت و تصمیم گیری مسائل مربوط به طرح های مشاغل خانگی، پیچیدگی و موانع فراوان در صدور مجوز توسط دستگاه های زیربط به ویژه مشاغل زیربخش صنایع غذایی و عدم همراهی شهرداری ها در اقدام به تکالیف قانونی تعیین شده در قانون بهبود فضای کسب و کار (ماده 17) از جمله علل عدم توسعه کسب و کارهای خانگی در استان است.

وی عنوان کرد: از دیگر دلایل عدم توسعه مشاغل خانگی استان می توان به بحث مسائل متعدد بازاریابی و فروش محصول تولیدی، عدم اتصال مشاغل خانگی به صنایع بالادستی، عدم تکمیل زنجیره تولید و ارزش، نقص در شبکه سازی، عدم توسعه مشاغل متناسب با ظرفیت و مزیت های استان (نادیده دریافت مزیت های نسبی استان نظیر پوشاک، صنایع دستی، قالی بافی و...) و عدم استقبال و حمایت کارآفرینان حرفه ای پیروز از مداخله در توسعه مشاغل خانگی به عنوان پشتیبان اشاره کنیم.

وطن پرست با اشاره به تاثیر قوانین و مقررات موجود بر توسعه مشاغل خانگی در استان اظهار کرد: خلاءهای موجود در قانون فعلی حمایت از مشاغل خانگی و مقررات سختگیرانه برخی از نهادها مانع اساسی در جهت توسعه مطلوب مشاغل خانگی استان شده است؛ مطمئنا تسهیل در مقررات یا وضع قوانین حمایتی اثربخش، نقش تاثیرگذاری در توسعه کمی و کیفی مشاغل خانگی خواهد داشت.

وی در خصوص اولویت بندی اقدامات حمایتی در راستای توسعه مشاغل خانگی شامل اعطای تسهیلات، آموزش و توانمندسازی، ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پیشران ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات اظهار کرد: اگر بخواهیم این اقدامات را به لحاظ اهمیت اولویت بندی کنیم، ایجاد شبکه کسب و کار در اولویت و اهمیت یکم قرار گرفته است و بقیه اقدامات شامل آموزش و توانمندسازی، حمایت از پیشران ها، توجه به بازاریابی و فروش محصولات و در نهایت اعطای تسهیلات به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در خصوص مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان بیان نمود: از مهمترین ظرفیت های مشاغل خانگی در استان به ترتیب اولویت می توان فرش دستباف، صنایع دستی، فعالیت های فرهنگی و هنری، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی و تولیدی (صنعت و خدمات) را نام برد.

وطن پرست در ادامه عدم توان کافی در اداره کسب و کار به ویژه ضعف در مدیریت فروش و بازاریابی، عدم تمایل به کارگروهی جهت ایجاد و توسعه شبکه ها و خوشه های کسب و کار، دانش و کم سوادی متقاضیان، ضعف در فرهنگ کارآفرینی و پایین بودن روحیه خودباوری، الزامات رسیدگی به سایر امورات زندگی نظیر تربیت فرزندان در کنار اشتغال و مسائل تامین ضمانت تسهیلات را از عمده نقاط ضعف متقاضیان راه اندازی کسب وکار خانگی در استان عنوان کرد.

وی در زمینه مهمترین مسائل توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان اظهار کرد: موازی کاری بین دستگاه ها، عدم انسجام و یکپارچگی در مدیریت و تصمیم گیری مسائل مربوط به طرح های مشاغل خانگی، پیچیدگی و سختی های زیاد در صدور مجوز توسط دستگاه های ذیربط به ویژه مشاغل زیربخش صنایع غذایی، مسائل متعدد بازاریابی و فروش محصول تولیدی، عدم اتصال مشاغل و عدم تکمیل زنجیره تولید و ارزش، عدم استقبال کارآفرینان حرفه ای پیروز از ورود به عرصه مشاغل خانگی به عنوان پشتیبان، مسائل تامین ضمانت تسهیلات، ضعف در فرهنگ کارآفرینی و پایین بودن روحیه خودباوری و عدم تمایل به کارگروهی جهت ایجاد و توسعه شبکه ها و خوشه های کسب و کار از مهمترین مسائل در راستای توسعه مشاغل خانگی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در خصوص الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که با هدف ایجاد شغل خانگی برای 54 هزار و 300 نفر با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت همزمان در سراسر کشور توسط جهاددانشگاهی در حال اجرا است و اثر آن در توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان گفت: اجرای طرح جدید، به دلیل زمینه سازی برای ایجاد یک مدیربت واحد جهت تصمیم سازی، تصمیم گیری و برخورداری از پشتوانه علمی، در صورت همراهی همه ذینفعان، می تواند به الگوی پیروزی تبدیل شود.

وطن پرست در زمینه مشاغل خانگی مناسب فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاه ها شرح داد: استارتاپ های تولید محتوا، مشاغل فناوری اطلاعات (IT و IC)، کسب و کارهای اینترنتی، طراحی مد و لباس، هوشمندسازی مشاغل، فعالیت های فرهنگی و هنری، گرافیک و صنایع دستی از جمله مشاغل مناسب فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی در استان است.

وی درباره مشاغل خانگی مناسب زنان گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری، گرافیک، صنایع دستی، قالی بافی، کسب و کارهای اینترنتی، طراحی مد و لباس و صنایع غذایی مشاغل مناسب و بهتری برای زنان هستند.

وی افزود: این طرح با ظرفیت ایجاد شغل برای 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11397

به "زمینه ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید