شیل آمریکا و عربستان عوامل سقوط قیمت نفت هستند

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران: درحالی که قیمت نفت طی ماه های اخیر نصف شده است افزایش فراوری نفت شیل آمریکا، کند شدن رشد اقتصاد چین و نقش اسرارآمیز عربستان از جمله دلایل این موضوع عنوان می گردد.

شیل آمریکا و عربستان عوامل سقوط قیمت نفت هستند

به گزارش خبرنگاران پایگاه اینترنتی سوشالیست ورکر طی گزارشی نوشت: دنیا سرمایه داری در حالی وارد سال 2015 می گردد که پس از گذشت 7 سال از آغاز بحران اقتصادی دنیای، همچنان با بلاتکلیفی روبرو است.

دلایل زیادی برای این بلاتکلیفی وجود دارد که از جمله می توان به رکود در حوزه یورو، فشار بدهی ها بر سیستم اقتصادی آسیب دیده، کاهش رشد چین و دیگر اقتصادهای در حال ظهور اشاره نمود. اما شوخی جدید، درباره قیمت نفت است.

در ابتدای ماه ژانویه قیمت نفت برنت به 56 دلار و 42 سنت در هر بشکه رسید. در ژوئن سال گذشته، قیمت نفت برنت بیش از 110 دلار بود. ابهامات فراوانی در خصوص علت ها و تاثیرات این سقوط شدید قیمت نفت وجود دارد.

بعضی عوامل کاملا روشن هستند. عرضه نفت به دلیل فراوری نفت شیل در آمریکا افزایش یافته است. در عین حال، تقاضا برای انرژی در حال کاهش یافتن است. سرعت دریافت رشد اقتصادی چین، قیمت نفت، گاز و سایر مواد خام را افزایش داده بود. اما اکنون با کاهش رشد اقتصادی چین، اشتها برای خرید انرژی نیز فروکش نموده است.

نکته اسرارآمیز تر نقشی است که عربستان ایفا می نماید. آمریکا اکنون بزرگترین فراوری نماینده نفت در دنیا است، اما عربستان 25 درصد ذخایر نفتی، 85 درصد ظرفیت فراوری مازاد دنیا را در اختیار دارد و هزینه فراوری نفت در این کشور بسیار پایین است.

در ماه نوامبر، اوپک با اصرار عربستان تصمیم گرفت میزان فراوری خود را در سطح 30 میلیون بشکه در روز حفظ کند. این برای کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا که برای برقراری توازن در بودجه شان احتیاج به فراوری نفت در بیشترین حد ممکن دارند، تصمیمی مناسب نبود.

در گذشته عربستان برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، فراوری را کاهش می داد. اما اکنون این کشور با دارا بودن 591 میلیارد پوند ذخایر ارزی، عجله ای برای افزایش قیمت ها ندارد.

این احتمال مطرح است که فراوری نفت شیل به معنای از دست رفتن کنترل عربستان بر قیمت نفت باشد. بعضی دیگر استدلال می نمایند که خاندان سعودی از کاهش قیمت نفت و آسیب دیدن ایران، رقیب منطقه ای اش شادمان است.

اما در آستانه کریسمس، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در مصاحبه ای تاکید نمود که انگیزه عربستان اقتصادی است. وی گفت: آیا این منطقی است که یک فراوری نماینده با هزینه پایین نفت فراوری خود را پایین بیاورد، در حالی که فراوری نماینده های با هزینه بالا به فراوری خود ادامه می دهند؟

به بیان دیگر، عربستان در حال هدف قرار دادن آمریکا و دیگر فراوری نمایندگان نفت با هزینه بالاست. به طور کلی افزایش قیمت نفت از سال 2005، موجب شده است تا فراوری برای شرکت ها با سرمایه گذاری هنگفت در صنعت فراوری شیل، صرفه اقتصادی بیابد.

النعیمی اضافه کرد: کشورهایی که نفت را با هزینه پایین فراوری می نمایند شایستگی دارا شدن سهم از بازار را دارند. وی در حقیقت می خواهد با کاهش دادن قیمت، رقبای پرهزینه خود را از میدان به در کند و تفوق خود بر بازار را مجددا برقرار نماید.

تاثیرات کاهش قیمت نفت نیز مبهم هستند. افت قیمت ها منجر به تعدیل نیرو در شرکت های فعال در زمینه انرژی در امریکا شده است.

روسیه، سومین فراوری نماینده بزرگ نفت دنیا که قبلا از تحریم های غرب آسیب دیده بود، از افت قیمت نفت ضربه بیشتری را متحمل شده است.

کاهش قیمت نفت می تواند اقتصاد بعضی کشورها را دچار رکود سازد، همان اتفاقی که برای ژاپن در اوایل دهه 1990 افتاد. افت قیمت نفت همچنین می تواند به برقراری تعادل به سود کاهش تورم موثر باشد.

اقتصاد آمریکا با رشد اقتصادی نسبتا سریع احتمالا به اندازه کافی قوی نخواهد بود که بتواند کل اقتصاد دنیای را به سوی رشد بکشاند. بنابراین ترمیم اقتصادی واقعی همچنان گریزان تر از هر زمان دیگری است.

9

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: تسنیم
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 93

به "شیل آمریکا و عربستان عوامل سقوط قیمت نفت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیل آمریکا و عربستان عوامل سقوط قیمت نفت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید