طرح ایمک در خوزستان شروع به کار کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، مراسم رونمایی از طرح ایمک (ارسال یار مهربان به کتابخوان) با حضور سرپرست کتابخانه های عمومی، مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان 12 اردیبهشت ماه در محل کتابخانه مرکزی اهواز برگزار گردید.

طرح ایمک در خوزستان شروع به کار کرد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) و لزوم بهره مند شدن از این روزهای پر و خیر و برکت، بیان نمود: کشورهایی که کتاب را سرلوحه خود قرار داده اند، به همان میزان جامعه شان توانسته است در راستا پیشرفت قرار بگیرد.

یعقوب شلیش پور با بیان اینکه کتاب یکی از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ است، توضیح داد: اگر توجه ویژه ای به ترویج کتاب و کتابخوانی گردد بقیه حوزه ها به تبع آن فعال می شوند؛ نوع و میزان پیشرفت جامعه به نگاه مسئولان در حوزه فرهنگ ارتباط دارد که هرچه این نگاه ریشه ای و عمیق تر باشد، جامعه از رشد مطلوبی برخوردار می گردد.

وی با اشاره به میزان چرخه فراوری کتاب در شرایط کنونی گفت: با توجه به سرعت انتقال در فضای مجازی و بی حوصله بودن مخاطبان به خوانش کتاب، باید به جای واژه منفعل شدن مخاطبان در حوزه کتابخوانی، کوشش کنیم با تعاریف موثرتر و تغییرات در حوزه چاپ کتاب و فراوری محتوای آن متناسب با ذائقه مردم پیش برویم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در بخش دیگر سخنان خود نگاه و اولویت به مناطق کم برخوردار را در زمینه کتابخوانی از اهم موضوعات دانست و مطرح نمود: طرح ایمک در کتابخانه های عمومی خوزستان باید بتواند از زوایای دیگر، افراد نیازمند مناطق کم برخوردار را تحت پوشش قرار دهد و می طلبد با برنامه ریزی مناسب و هزینه کمتر کتاب را به علاقه مندان در این مناطق برسانیم.

وی در انتها ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح در همه مناطق استان به خصوص در حاشیه شهرها و کم شدن فاصله دسترسی شهروندان به کتابخانه، گفت: برای رساندن کتاب به مناطق حاشیه ای و کم برخوردار که تعداد خانوارهای زیادی در این نقاط ساکن هستند، در کنار اجرای طرح ایمک استانداری خوزستان نیز بخشی از هزینه های توزیع کتاب بین این مناطق را بر عهده می گیرد.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه گفت: با اینکه قریب 17 سال از تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی در کشور می گذرد، تمام کوشش این نهاد اجرای برنامه های صد درصد فرهنگی و هدف ما نیز تبدیل کردن کتابخانه ها به پایگاه های اجتماعی، فرهنگی است.

عباس حسین زاده با اشاره به تاسیس 224 باب کتابخانه عمومی در خوزستان، اضافه کرد: هر چند ویروس کرونا برنامه های کتایخانه ها را متحول کرد، ولی بر اساس مصوبه ستاد کرونا درصدد برآمدیم به صورت دورکاری، کتابداران با فراوری محتوا برای اعضای کتابخانه ها در فضای مجازی برنامه های متنوعی ارائه دهند.

وی یکی از ضروریات مهم در زمینه ترویج کتابخوانی دسترسی عادلانه مردم را به کتابخانه ها برشمرد و مطرح نمود: با شیوع کرونا کتابداران ما نیز کوشش کردند تا ایده جدیدی برای توزیع کتاب به علاقه مندان خلق نمایند که پس از ماه ها کار، طرح ایمک که اختصارِ ارسال یار مهربان به کتابخوان است، به نتیجه رسید.

حسین زاده ادامه داد: هرچند پیک کتاب در کتابفروشی ها عرضه می گردد، اما ویژگی طرح ایمک ارسال کتاب در تمام روزهای هفته و با قیمت مناسب است و امیدوار هستیم هرچه این طرح جلوتر برود با تبیلغات و اطلاع رسانی، این عنوان را به یک برند برای نهاد کتابخانه های عمومی تبدیل کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح ایمک اینگونه شرح داد: در این طرح درخواست مخاطب از دو طریق یکی تلفن ثابت و همراه و دیگری از اینستاگرام عنوان کتاب و امانت دهی آن به دست ما می رسد و با هزینه 50 درصدی که مبلغ آن 10 هزار تومان است، کتاب تا دورترین نقاط به دست مخاطب رسیده و برای بازگشت کتاب به کتابخانه، عضو مجدد با کتابخانه تماس می گیرد و همکاران درب منازل رفته و کتاب را تحویل می گیرند.

در این آیین وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان خوزستان هم در سخنانی توجه به زیرساخت ها را عبور از دریچه فرهنگ به سمت نور دانست و بیان نمود: در این ایام قرنطینه و کنج اتاق، باید دغدغه اهالی فرهنگ کوشش های ارزشمند در زمینه استفاده مطلوب از ظرفیت فرهنگ هنر و ادبیات برای مردم به ویژه بچه ها و نوجوانان باشد و امیدواریم با توسعه این طرح چتر بال ایمک بر سر اهواز و استان گسترده تر گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13927

به "طرح ایمک در خوزستان شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ایمک در خوزستان شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید