طرز تهیه ترشی سبزیجات

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگارانـ ترشی ها ازجمله مخلفات خوشمزه ای هستند که در کنار وعده های غذایی سرو می شوند و تنوع بالایی دارند. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است؛ ولی بعضی از ترشی ها هستند که می توان مواد مورد استفاده آن ها را در همه فصول سال تهیه کرد. در فصل پاییز و زمستان خوردن ترشی در کنار غذا دلچسب تر از خوردن ماست و سالاد و سایر چاشنی هاست، به همین علت تنوع ترشی های این فصل بسیار زیاد است.

طرز تهیه ترشی سبزیجات

به گزارش خبرنگاران، ترشی سبزیجات ازجمله ترشی های خوشمزه پاییزی است که به علت داشتن سبزیجاتی مانند گل کلم، هویج، کرفس و... بسیار رنگارنگ و زیباست و طعم خوشایندی دارد. شما می توانید این ترشی خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی سبزیجات همراه با نکات مهم و فوت و فن های تهیه ترشی در منزل تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه ترشی سبزیجات

گل کلم کوچک: 1 عدد

هویج: 2 عدد

فلفل دلمه ای (سبز و قرمز): 2 عدد

کرفس: 1 دسته

زیتون بدون هسته: 150 گرم

قارچ ریز: 200 گرم

ذرت پخته: 100 گرم

سیر: 1 بوته

سبزی خشک معطر (شامل ریحان، جعفری، مرزه و ترخون): 2 قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار دلخواه

نبات: 100 گرم

سرکه قرمز: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به سرکه

سرکه ها انواع گوناگونی دارند و برترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم تری نسبت به سرکه سفید دارد.

2 ـ نکات مربوط به ذرت

ذرت یکی از دانه های خوراکی بسیار خوشمزه و پر هوادار است که در آشپزی کاربرد زیادی دارد. از دانه ذرت برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سوپ ها، خوراک مرغ، خورش، ماکارانی، فینگرفودها، سالاد الویه و سالاد ماکارانی و حتی در ترشی ها استفاده می گردد. ما معمولا ذرت را به صورت قوطی های کنسرو از فروشگاه مواد غذایی یا به صورت منجمد و نیم پز از فروشگاه های سبزیجات تهیه می کنیم. اگر برای تهیه ذرت از خود بلال استفاده می کنید، باید بدانید که برترین بلال برای تهیه ذرت، بلال های معروف به ذرت مکزیکی هستند که در مغازه های تره بار موجودند. بلال ذرت مکزیکی دارای دانه های درشت؛ شفاف و بسیار نرم و شیرین است که برای تهیه سالاد و استفاده در انواع ترشی و غذا مناسب هستند. دانه های این نوع بلال به رنگ زرد روشن هستند و تیره نمی شوند.

3 ـ نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ بعلاوه در پیش گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ بعلاوه بهتر است قارچ هایی را که روی پوست آن ها لکه قهوه ای دارند، خریداری نکنید و اگر خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید. برای تهیه این ترشی بهتر است حتما قارچ های ریز سفید و سفت را بخرید.

4 ـ نکات مربوط به گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت و سرشار از فیبر است که دارای انواع ویتامین های گروه c، b، k و مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. گل کلم سالم و تازه باید کاملا سفید باشد و لکه های سیاه روی گلم کلم نشانه کهنگی آن است. سطح گل کلم باید کاملا ترد و تازه باشد و آثار له شدگی نداشته باشد. بعلاوه برگ های گل کلم تازه باید به رنگ سبز روشن باشد. گل کلم را می توانید بدون اینکه بشویید، به مدت 5 روز در یخچال و داخل کیسه کاملا خشک و با سر باز نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی سبزیجات

1 ـ برای آغاز ابتدا باید قارچ را بلانچ کنید. قارچ ها را خرد کنید (اگر قارچ دکمه ای ریز تهیه نموده اید، نیازی به خرد کردن نیست). دو لیوان آب را همراه با یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری سرکه داخل یک قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس قارچ را اضافه کنید و اجازه بدهید 30 ثانیه بجوشد. بعد قارچ ها را از آب جوش خارج کنید و داخل آب یخ بریزید. بعد از یک دقیقه قارچ را از آب یخ بیرون بیاورید و داخل آبکش بریزید و فشار بدهید تا آب اضافه آن خارج گردد؛ سپس قارچ ها را داخل یک ظرف دیگر بریزید و نصف لیوان سرکه داخل آن بریزید و کنار بگذارید. با این روش قارچ ها سفید می مانند و داخل ترشی تغییر رنگ نمی دهند.

2 ـ در مرحله بعد هویج، کرفس، سیر و گل کلم را به میزان دلخواه خرد کنید. توجه داشته باشید که سبزیجات باید کاملا خشک باشند. زیتون بدون هسته، قارچ بلانچ شده و ذرت پخته را با هم ترکیب کنید.

3 ـ حالا شیشه های خشک و تمیز را برای ترشی انتخاب کنید. سبزیجات خرد شده را با هم مخلوط کنید و یک لایه داخل شیشه بریزید و برای لایه بعدی ترکیب ذرت، زیتون و قارچ را بریزید. این کار را به صورت لایه لایه ادامه بدهید تا شیشه تقریبا پر گردد و یک بند انگشت از سر شیشه خالی بماند. حالا داخل هر شیشه یک قاشق غذاخوری نمک، کمی سبزی خشک معطر و یک تکه کوچک نبات بریزید؛ سپس شیشه ترشی را با سرکه پر کنید تا جایی که روی مواد ترشی کاملا با سرکه پوشانده گردد. شیشه های ترشی را در جای سرد و خشک بگذارید. یک هفته بعد می توانید این ترشی خوشمزه را میل کنید، نوش جان.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید:

1- ترشی را در ظرف شیشه ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می گردد.

2- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.

3- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده روی نکنید. برخی ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 26071

به "طرز تهیه ترشی سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید